خورشت قورمه سبزی

مواد لازم برای ۴ نفر:

سبزی قورمه شامل تره، جعفری، کمی گشنیز واسفناج اگر بود چند شاخه وکمی هم شنبلیله ۷۵۰ گرم (بیشتر تره و جعفری در ضمن شنبلیله نباید زیاد باشد چون تلخ می شود)

گوشت ۳۰۰ گرم (ماهیچه یامغز ران بدون استخوان) و یا ۵۰۰ گرم (نیم کیلو) با استخوان البته با استخوان خوشمزه تر می شود. (معمولا گوشت گوسفند با استخوان برای خورشت ها بهتر است)

لوبیای قرمز یا چشم بلبلی ۱/۲ پیمانه یا کمی بیشتر

لیمو عمانی ۳ تا ۴ عدد

پیاز ۱ عدد بزرگ

آبغوره یا آب نارنج ( اگر هیچکدام را نداشتید آبلیمو) به میزان دلخواه

روغن برای سرخ کردن ،زردچوبه ۱ یک قاشق مربا خوری و نمک

سیر ۲ حبه – رنده شده

طرز تهیه : گوشت راتکه تکه کرده می گذاریم با ۴ لیوان آب بپزد لوبیاها را که قبلا شسته وخیس کرده ایم (از شب قبل یا چند ساعت قبل ) با گوشتها می پزیم. بعد سبزی ها را که خوب شسته وآب آن کاملا گرفته شده  با پباز و ۲ حبه سیر خوب ریز می کنیم و  با کمی روغن و زردچوبه سرخ می کنیم.  سبزی را نباید زیاد سرخ کرد وقتی گوشت نیم پز شد سبزی ولیمو عمانیها را که با چنگال سوراخ کرده ایم داخل گوشت و لوبیا می ریزیم و می گذاریم تا جوش بیاید(با در کج تا سر نرود). وقتی دوباره جوش آمد  در قابلمه را کامل می گذاریم   با حرارت ملایم  تا  جا بیفتد .( در ضمن می توان برای خوش رنگ شدن خورشت به سبزی در حال سرخ شدن  در انتها  ۱ قا شق چایخوری شنبلیله خشک   اضافه کرد ) . هیچوقت شعله گاز نباید خیلی بالا باشد . قورمه سبزی را بعد از چند ساعت که با حرارت ملایم  می گذار یم تا  خوب جا بیفتد. ویکربع مانده که خورشت آماده شود ترشی و نمک را به آن اضافه کرده  بعد از یکر بع حالا خورشت آماده است .

(در مناطق شمالی از سبزی های  معطر آ ن مناطق هم  استفاده می شود)

نوش جانتان

این نوشته در خورشتها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *