چای و قهوه مانع ابتلا به آلزایمر می شوند.

عجیب اما واقعی
کافئین ازجمله ترکیباتی است که تاثیر آن بر سلامت افراد در موارد بسیاری مورد تایید قرار گرفته است. برای مثال قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست. این در حالی است که آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که براساس نتایج به دست آمده می‌توانند نقش موثری در محافظت در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و بسیاری از دیگر بیماری‌ها داشته باشند.

همچنین می‌توان از کافئین برای بهبود شرایط روحی و روانی افراد و درمان سردردهای شدید نیز استفاده کرد. براساس نتایج به دست آمده از تحقیقات جدیدی که درباره این ماده شگفت‌انگیز انجام شده، کافئین می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد حافظه داشته باشد. به گفته محققان دانشگاه فلوریدا، کافئین موجب بازگشت قدرت حافظه در موش‌هایی می‌شود که به دلیل ابتلا به اختلالات حافظه نظیر آنچه در بیماری آلزایمر رخ می‌دهد، قدرت حافظه خود را از دست داده‌اند. در این طرح تحقیقاتی که روی ۵۵ موش انجام شد به نیمی از موش‌ها، آب حاوی کافئین (معادل مقدار کافئین جذب شده در بدن فردی که به طور متوسط روزی ۵ فنجان قهوه می‌نوشد)‌ داده شد و نیمی دیگر از موش‌ها آب معمولی نوشیدند. پس از ۲ ماه موش‌هایی که آب حاوی کافئین به آنها داده شده بود از حافظه‌ای شبیه به حافظه موش‌های جوان برخوردار شده بودند و در هیچ یک از آنها نشانه‌ای از زوال عقل دیده نمی‌شد. بنابراین به نظر می‌رسد که کافئین نقش موثری در کاهش ترشح پروتئین‌هایی که موجب ابتلا به آلزایمر می‌شوند، داشته است و این در حالی است که در موش‌هایی که به آنها آب معمولی داده شده بود پس از مدتی کوتاه، قدرت حافظه و توانایی تفکر به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود، اما آیا این یافته به این معنی است که نوشیدن مقدار زیادی قهوه، چای یا نوشابه می‌تواند عامل موثری در جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر باشد؟ برای این که بتوانیم در این باره مطمئن شویم، لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود، اما تحقیقاتی که در گروهی از افراد مبتلا به آلزایمر انجام شده حاکی از آن است که این افراد در مقایسه با افرادی که به آلزایمر مبتلا نشده‌اند، در ۲۰ سال گذشته کمتر قهوه یا چای نوشیده‌اند. علاوه بر این با توجه به تحقیقات مشابه دیگری که در این زمینه انجام شده می‌توان گفت که براساس مطالعات بالینی انجام شده، کافئین شدت ضعف عملکرد حافظه را در سنین قبل از سالمندی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، محققان در تلاش هستند تحقیقات مشابهی را در جوامع انسانی انجام دهند تا تاثیر کافئین بر عملکرد حافظه را در انسان‌ها مورد بررسی و مطالعه قرار دهند. اگر این تحقیقات به نتایج قابل قبولی منجر شوند، کافئین می‌تواند راهکار مناسبی برای مبارزه با بیماری آلزایمر و پیامدهای ناشی از آن در سالمندانی باشد که این روزها بسیاری از آنها به علت ابتلا به این بیماری قادر به انجام فعالیت‌های روزمره زندگی خود نیستند.منبع :جام جم


این نوشته در اخبار تغذیه, دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *