پنیر شما را خنگ نمی کند(قسمت دوم)

کپک پنیر خطرناک است

پنیر از تخمیر شیر به دست می‌آید و این فرآیندی میکروبی محسوب می‌شود. این مساله از دیرباز جاافتاده که موجودات میکروبی (یعنی موجوداتی که با میکروسکوپ قابل مشاهده‌اند) مسوول ساخته شدن پنیر هستند و این باعث می‌شود پنیر نسبت به شیر مدت بیشتری قابل نگهداری باشد. ولی این به این معنی نیست که هر میکروبی که روی پنیر دیده شد طبیعی است. در واقع پنیر نیز مثل بسیاری از مواد دیگر بر اثر نگهداری نادرست ممکن است فاسد شود و سموم و کپک روی آن باعث مسمومیت و آسیب به دستگاه گوارش شود. متاسفانه برخی افراد به نادرستی کپک حاصل از فساد پنیر را طبیعی محسوب می‌کنند و این باعث مسمومیت آنها و عواقب شدید می‌شود. بهترین کار در این مواقع دور ریختن کامل پنیر فاسد است.

مصرف پنیر به چه کسانی توصیه می‌شود

در گوشه و کنار جهان تحقیقاتی در مورد پنیر و اثرات آن روی خواب انجام شده که در نتیجه آنها نتایج جالبی به دست آمده است. در گذشته باور بر این بود که پنیر ممکن است باعث افزایش کابوس‌های شبانه افراد شود ولی در حال حاضر با تحقیقات به عمل آمده مشاهده شده است افرادی که قبل از خواب پنیر خورده‌اند، نسبت به افراد دیگر خواب راحت‌تری دارند و آرامش آنها در خواب بیشتر است.

به طور کلی پنیر ماده‌ای بسیار مفید است که با مصرف آن می‌توانید از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کنید؛ چراکه با داشتن دندان و استخوان سالم و محکم‌تر، دیرتر با مشکلاتی از قبیل پوسیدگی و شکستگی استخوان روبه‌رو می‌شوید.

عناصر اصلی موجود در دندان و استخوان کلسیم و فسفر است بنابراین رسوب بیشتر این مواد می‌تواند استحکام لازم برای این اعضا را تامین کند. این مواد همان عناصری هستند که در پنیر به مقدار کافی وجود دارند و می‌توانید با خوردن پنیر مقادیر نسبتا کافی از این املاح را به دست بیاورید. توصیه می‌شود بچه‌هایی که در سنین رشد هستند بیشتر پنیر بخورند ولی افراد پیر که سابقه بیماری‌های قلبی – عروقی دارند یا چربی خونشان بالا است بهتر است پنیر کمتری مصرف کنند.

در این میان از آنجا که پنیر قند ندارد هیچ مانعی برای مصرف آن توسط دیابتی‌ها وجود ندارد؛ البته توصیه می‌شود این افراد به دلیل احتمال بالا بودن چربی خونشان و نیز پیشگیری از عواقب بد قلبی – عروقی ناشی از چربی بالا از پنیرهای کم‌چرب یا بدون چربی استفاده کنند.

پنیر مقادیر قابل توجهی کلسیم و پروتئین دارد و از این نظر منبع خوبی به شمار می‌آید، بنابراین خانم‌های باردار به شرط کافی بودن مواد دیگر ازجمله مس در رژیم غذایی می‌توانند با خیال راحت هر مقدار که دوست دارند پنیر مصرف کنند؛ البته فراموش نکنید زیاده‌روی در مصرف هیچ ماده خوراکی هر چقدر هم که مفید باشد عاقلانه نیست. منبع:جام جم

این نوشته در خواص خوراکی ها و دانه ها،خشکبار، روغن ها، گیاهان و میوه ها, دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی, دانش تغذیه - وعده غذایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *