کابوسی با نام چاقی شکم در خانم ها

تغذیه و تناسب اندام
بی‌تردید همه خانم‌ها از واژه چاقی و طبیعتا بد اندامی هراس دارند. اما این روزها با توجه به رژیم‌های غذایی ما ایرانی‌ها که پر شده از فست‌فود و ساندویچ، چاقی‌ها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته‌اند. به این شکل که امروزه چاقی‌های موضعی حرف اول را در این بازار داغ می‌زنند. چاقی‌های شکمی از جمله شایع‌ترین چاقی‌ها و مهمتر از آن بدشکل‌ترین این نوع چاقی‌ها محسوب می‌شوند. به همین دلیل هم این روزها اکثرا خانم‌هایی به مطب متخصصان تغذیه مراجعه می‌کنند که به علت چاقی شکمی از فرم و شکل ظاهری خود راضی نیستند، اما آیا واقعا راهی برای پیشگیری و حتی درمان این نوع چاقی بدشکل در خانم‌ها نیست؟

دانستن این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است که اساسا چاقی‌های شکمی چگونه ایجاد می‌شوند؟ پاسخ این سوال دقیقا به عادات زندگی ما ایرانی‌ها برمی‌گردد. متخصصان تغذیه بر این عقیده‌اند که بدون شک مصرف غذاهای چرب و کم حجم و با کالری بالا از مهم‌ترین علل بروز چاقی‌های شکمی است که اگر این‌گونه چاقی‌ها در بدن شکل بگیرد به دلیل این‌که ماهیت سلولیت را به خود می‌گیرند طبیعتا آب کردن این نوع چربی‌ها بازگشت به تناسب اندام گذشته، امری بسیار دشوار و در برخی اوقات دست نیافتنی است.

چه باید کرد؟

ـ مصرف غذاهای پرکالری از هر نوع اعم از تنقلات یا غذاهای اصلی باید به طور کامل از رژیم غذایی حذف گردد. حتی به طور تفننی نیز نباید از این نوع غذاها استفاده شود. کلیه تنقلات و فست‌فودها از هرنوع چه ساندویچ و چه پیتزاهای مختلف از این دسته هستند.

برخی غذاهای ما ایرانی‌ها هم آنقدر پرکالری هستند که باید تا زمانی که به تناسب اندام دلخواهتان برسید به طور کامل حذف شوند یا نهایتا در ماه یک یا ۲ بار میل شوند. در این بین خورشت‌ها اعم از خورشت قورمه سبزی و برخی کباب‌ها همچون کباب کوبیده و آبگوشت (دیزی) ازجمله این موارد به شمار می‌روند.

ـ پاستاها کالری بسیار بالایی دارند و به دلیل این‌که معمولا اکثر ذائقه‌ها آن را می‌پسندند معمولا در هر وعده حجم بالایی از آن میل می‌شود. به همین دلیل لازم است پاستاها در سبد غذایی شما جایی کوچک و مختصر را به خود اختصاص دهد.

مصرف سبزی‌ها و فیبر را در اولویت قرار دهید. در این بین فیبرهای سبز همچون مارچوبه، کلم بروکلی، گل کلم، کرفس، اسفناج، کدو سبز و بادمجان ازجمله بهترین نمونه‌ها به شمار می‌رود.

میوه‌هایی همچون گریپ فروت، زغال اخته، لیموترش، انبه و مرکبات خاصیت چربی‌سوزی فراوانی دارند و می‌توانند در کاهش حجم کلی چربی بدن نقشی بس ویژه ایفا کنند.

دکتر احسان شریفی

این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی, سلامتی و رژیم غذایی-بهداشت و سلامت تغذیه ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

2 Responses to کابوسی با نام چاقی شکم در خانم ها

  1. آفتابگردان می‌گوید:

    سلام.همکار عزیز. من هم آموزگار هستم و در شرف بازنشستگی.
    امروز به دنبال دستور تهیه سیر و لیمو می گشتم که گذرم به این جا افتاد. کارتان عالی ست.
    من هم چند سالی ست برای بچه های کلاسم سایتی راه اندازی کرده ام و از طریق آن با اولیا تماس دائمی دارم.
    برایتان آرزوی روزهای خوش دارم.

    • adineh می‌گوید:

      با درود برشما همکار پر تلاشم. بسیار ایده ی خوبی پیاده کردید. من هم شمارا تحسین می کنم و از انرژی مثبتی که دادید بی نهایت سپاسگزارم برایتان موفقیت بیشتری آرزو می کنم . می دانم که شما بعد از باز نشستگی هم همچنان با ایستاده خواهید بود وبه امید آن روزهای قشنگ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *