نا خن ها راز های بدن را فاش می کنند

اگر ناخن‌های شما شکننده، شیاردار، نرم، دارای خطوط سفید و.. هستند، باید بدانید هر کدام از این عوامل می‌تواند نشانه وجود بیماری یا کمبود ماده‌ای در بدن شما باشند. آنها از سلامت بدن شما سخن می‌گویند، به طوری که بیماری‌های قلبی، تیروئید، سرطان، دیابت یا کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی، همگی می‌توانند در ناخن‌های شما مشخص شوند.

ناخن‌های شیاردار:‌ اگر ناخن‌های شما شیاردار هستند ممکن است شما مبتلا به تیروئید باشید. دلایل اصلی ابتلا به این بیماری می‌تواند به علت کاهش عملکرد غده تیروئید یا کم خونی باشد.

همچنین این عامل می‌تواند به دلیل آغاز فرآیند یائسگی در خانم‌ها و بروز تغییرات هورمونی که در این زمان ایجاد می‌شود، باشد. به دلیل نرسیدن رطوبت کافی به ناخن‌ها این علائم شدید می‌شوند و در اغلب موارد ممکن است فرآیند پیری نیز در ناخن‌ها به این صورت نمایان شود که در این صورت جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، اما بهتر است برای اطمینان قبل از هر فکر بیهوده با پزشک خود مشورت کنید.

ناخن‌های رنگ پریده: در اغلب مواقع، ناخن‌های رنگ پریده نشان‌دهنده مشکلات سیستم گردش خون هستند، در واقع اگر خون نتواند بدرستی اکسیژن لازم را از شش‌ها دریافت کند، ناخن‌ها رنگ‌پریده می‌شوند، اما لازم است بدانید به طور معمول، ناخن‌ها باید صورتی رنگ باشند. در این میان اگر این رنگ پریدگی بسیار شدید باشد، در حدی که ناخن‌های شما به سفیدی بزند می‌تواند نشان‌دهنده بروز کم خونی در بدن باشد که در هر دو صورت لازم است حتما با پزشکتان تماس بگیرید.

ناخن‌های شکننده: شکنندگی ناخن می‌تواند نشان‌دهنده کمبود مواد آلی یا برخی ویتامین‌ها در بدن شما باشد. قبل از آن‌که برای رفع این مشکل به سفت‌کننده‌های مصنوعی ناخن پناه ببرید، بهتر است علت را بیابید و در صدد برطرف کردن آن باشید. یکی از دلایل این مساله می‌تواند کمبود ویتامین B1، روی یا آهن موجود در خون باشد که با یک آزمایش ساده خون، شما می‌توانید از آن مطلع شوید.

از سوی دیگر براساس تحقیقی که توسط دکتر هوشمن در دانشکده کلمبیای نیویورک روی ۴۴ نفر صورت گرفت، نشان داده شد در ۶۳ درصد موارد، اشخاصی که رژیم‌های غذایی خاص سرشار از فیبر (مانند غلات، میوه‌های خشک، نان یا سیب زمینی) را به مدت طولانی دنبال می‌کنند نیز می‌توانند دچار این مشکل شوند. در واقع مصرف بیش از حد این مواد باعث به هم خوردن تعادل میزان آهن در خون می‌شود و می‌تواند یکی از علل بروز این مشکل در ناخن‌ها باشد.

خطوط سفید روی ناخن‌ها: کمبود کلسیم باعث بروز لکه‌های سفید رنگ روی ناخن‌ها می‌شود. این خطوط در واقع بالن یا توپ‌های هوایی هستند که به دنبال یک ضربه فیزیکی در ناخن‌ها شکل می‌گیرند که علت بروز آن کمبود کلسیم بدن است که در نهایت به صورت لکه‌ها یا خط‌های سفید رنگی روی ناخن‌ها مشخص می‌شوند.

گفتنی است برخی از این ضربه‌های فیزیکی می‌تواند براثر مانیکور کردن مداوم ایجاد شوند که خود یکی از علل رشد هر چه بیشتر پوسته‌های ریز روی ناخن‌ها می‌شود، به یاد داشته باشید ناخن‌های شما غیرقابل تعویض هستند و نمی‌توان آنها را پیوند زد.

دوتکه شدن ناخن‌ها: دو تکه شدن یا لایه لایه شدن ناخن‌ها اصلا طبیعی نیست و عمدتا به دلیل کمبود موادی از قبیل آهن، روی، ویتامین B و سیلیسیوم است. این مواد معدنی عموما جداره بیرون ناخن‌ها را می‌سازند که در واقع کمبود آنها باعث دو تکه شدن یا لایه لایه شدن ناخن‌ها می‌شود. اما در برخی موارد این مساله نیز می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی شدیدی که زنان در هنگام یائسگی (اوایل ۵۰ سالگی) با آن مواجه می‌شوند، بروز کند. در هر صورت بهتر است قبل از هر چیزی با پزشکتان مشورت کنید.

نشانه‌های کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی و حتی وجود بیماری‌های مختلف را می‌توان در ناخن‌ها مشاهده
کرد

نرم شدن ناخن‌ها: اگر ناخن‌های شما حالت نرمی به خود گرفته‌ و از سختی آنها کاسته شده است، شک نکنید که شما دچار فقر گوگرد شده‌اید و ذخایر گوگرد بدن شما به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. زیرا گوگرد به طور طبیعی در ناخن‌ها وجود دارد و در واقع عامل سختی ناخن‌ها به دلیل گوگرد موجود در آنهاست. در اغلب موارد پزشکان برای رفع این عیب آمینو اسیدهای حاوی گوگرد را تجویز می‌کنند. خوب است بدانید مصرف غذاهای دریایی، تخم مرغ، کلم، شلغم، پیاز و خیار می‌تواند برای رفع این نقصان در بدن شما بسیار موثر باشد.

ناخن‌های زرد رنگ: برخلاف تصور عوام، داشتن ناخن‌های زرد رنگ مختص به افراد سیگاری نیست، بلکه ممکن است نشان‌دهنده بیماری دیگری باشد. مثلا دیابت! بله داشتن ناخن‌های زرد رنگ می‌تواند نشان‌دهنده نوعی از بیماری دیابت، یعنی هیپوگلیسمی باشد که معمولا این افراد از افت شدید و ناگهانی قند خون رنج می‌برند.

گفتنی است مصرف برخی داروها یا شیمی درمانی نیز بر زرد شدن ناخن‌ها تاثیر می‌گذارد.

یکی دیگر ازعوامل زرد شدن ناخن‌ها، استفاده مداوم و بدون وقفه از لاک است، بنابراین اگر شما به‌طور مداوم از لاک استفاده نمی‌کنید یا تحت تاثیر شیمی درمانی و داروهای خاص نیستید، ولی ناخن‌های شما زرد شده حتما آن را جدی بگیرید و با پزشکتان در میان بگذارید.

ناخن‌های سیاه‌رنگ: اگر شما یک نوار سیاه‌رنگ در زیر یکی از ناخن‌هایتان دارید حتما با پزشکتان مشورت کنید، البته در اغلب موارد این به دلیل خونریزی زیر پوست ناخن است که در این صورت ظرف چند روز باید از بین برود یا کمرنگ شود. ولی گاهی از اوقات می‌تواند به دلیل نوعی تومور ملانوم در بدن باشد، البته شیوع ملانوم بسیار نادر است ولی خوب است که از آن مطلع باشید و این موضوع را با پزشکتان مطرح کنید.

منبع: جام جم

این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *