هیدروتراپی و آب درمانی(قسمت دوم)

آب درمانی چگونه باعث رفع خستگی ورزشکاران می شود؟

برای شناخت و آگاهی از چگونگی عمل و علل رفع خستگی ورزشکاران، متعاقب استفاده از هیدروتراپی باید تاثیرات فیزیولوژیکی آب درمانی را نیز بررسی کرد. به طور کلی، در هنگام قرار گرفتن در آب، تغییرات زیر در بافت ها و اندام های بدن رخ می دهد.
افزایش درجه حرارت بدن: بر حسب میزان و مقدار گرمای آب، درجه حرارت بدن هم تغییر می کند. در اغلب موارد که درجه حرارت آب استخر بین ۳۴ تا ۳۷ درجه سانتیگراد باشد، دمای بافت ها و عضلات ورزشکار نیز مقداری افزایش می یابد

افزایش سوخت و ساز بافت ها: در اثر افزایش حرارت بافت های مختلف بدن، میزان سوخت وساز یا متابولیسم عمومی بافت ها نیز زیاد می شود.
اتساع عروق: بالا بودن حرارت آب منجر به بالا رفتن حرارت بدن و متعاقب آن، متسع شدن عروق و مویرگ ها می شود. در ضمن، اتساع عروقی می تواند ناشی از افزایش سوخت و ساز سلول ها باشد که نیاز به اکسیژن اضافی و دفع بیشتر مواد حاصل از سوخت و ساز دارند.
افزایش جریان خون: افزایش درجه حرارت بدن موجب زیادتر شدن سوخت و ساز سلول ها می شود که برای جبران کردن این امر، بدن به افزایش جریان خون بافت ها روی می آورد. بنابر این، میزان جریان خون نیز متعاقب قرار گرفتن در آب گرم افزایش می یابد.
-افزایش میزان فعالیت قلب: به دنبال اتساع عروق خونی و زیاد شدن میزان جریان خون، میزان خون وارده به قلب نیز زیادتر می شود و طبق قانون فرانگ استارلینگ (هرچه خون وارده به قلب زیادتر شود، خون خارج شده از آن نیز زیادتر می شود) میزان برون ده قلبی نیز افزایش می یابد و فعالیت قلبی هم بیشتر می شود.
به دنبال ایجاد تاثیرات فیزیولوژیکی فوق در بافت ها و اندام های بدن، یک سلسله تاثیرات درمانی در فرد مشاهده می شود، از جمله در اثر افزایش جریان خون و بهبود وضع تغذیه در اندام ها و دفع سریع مواد زاید، گرفتگی و اسپاسم عضلات فرد، بر اثر وقوع تغییرات مذکور، این درد و ناراحتی ورزشکار از بین می رود. به طور خلاصه می توان گفت که تاثیرات درمانی آب به واسطه اثری است که آب روی پوست بدن دارد. در آب درمانی، پوست بدن به عنوان یک عضو مهم و اساسی است، زیرا بر اثر برخورد جریان آب، گیرنده های عصبی پوست تحریک می شوند. تحریکات ایجاد شده از طریق اعصاب، بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارند و این تاثیرات سیستم عصبی مرکزی است که باعث به وجود آمدن اثرات درمانی آب می شود. استفاده از آب درمانی روی جریان خون، سوخت و ساز بدن، سیستم عصبی، ترکیب خون و میزان ترشح غدد نیز تاثیر می گذارد و در نهایت، تجمع این تاثیرات روی روان فرد منعکس می شود. درمان با آب در بیماریهای انسان بسیار ساده وطبیعی است.

مزایای آب درمانی در درمان بیماریها
۱- روش درمان زیاد دشوار نیست.

۲- کاملا بی ضرر است وآثار بدی بر جا نمی گذارد و آثار مسمومیت به همراه ندارد و نیازی به داروهای سمی نیز نیست.

۳- ارزانترین وسیله است و درهمه جا براحتی بدست می آید.

۴- هضم را بهبود می بخشد و یبوست را که منشاء بروز اغلب بیماریهاست برطرف می کند.

۵- خواب طبیعی را برقرار می سازد ومغز وبدن را تقویت می بخشد.

۶- کاهش درد و گرفتگی عضلانی

۷- ریلاکسیشن (حفظ و افزایش دامنه حرکتی اندام ها)

۸- بازآموزی فعالیت عضلات فلج و رفع محدودیت حرکتی و یا پیشگیری از آن

۹- تقویت عضلات و کاهش اسپاسم

۱۰- پیشرفت دادن حرکات جهت راه رفتن و جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات

۱۱- افزایش گردش خون و بهبود تغذیه بافت ها

۱۲- جلوگیری از پوکی استخوان و پیشگیری از ایجاد انحراف در ستون فقرات

۱۳- ایجاد روحیه نشاط و شادابی

۱۴- پیشگیری از رسوب سنگ در کلیه ها و مجاری ادرار

۱۵- کارکرد بهتر کلیه ها

۱۶- افزایش حجم تنفسی و کارکرد بهتر ریه ها

۱۷- کاهش درد

۱۸- افزایش حرکت روده ها و جلوگیری از یبوست

۱۹- ایجاد روحیه اعتماد به نفس و ایجاد روحیه قدرتمندی برای انجام کارهای روزه مره بخصوص در افراد نخاعی

۲۰- ارتقاء بهداشت پوست و مو و جلوگیری از ایجاد زخم فشاری

http://hydrotherapy.blogsky.com

این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *