کورتون درون مفصلی، مفید اما موقتی

اما و اگرهای پزشکی
آرتروز، بیماری بسیار شایعی است که با افزایش سن عجین است و بسیاری از افراد در سن بالا دچار آن می‌شوند.
به طوری که بیشتر افراد بالای ۷۰سال، دچار آرتروز مفاصل هستند. مشخصه این بیماری، تخریب پیشرونده غضروف مفصلی است. در این حالت ساختمان غضروف دچار تغییر و تحول می‌شود، به طوری که آب زیادتری داخل غضروف جمع می‌شود.

درمان‌های آرتروز شامل درمان‌های غیردارویی، دارویی و جراحی است. درمان‌های غیردارویی در مرحله اول شامل آگاهی‌دادن به بیمار است. چرا که خیلی از بیماران از آرتروز می‌ترسند و هراس دارند که این بیماری ظرف یکی دو سال، آنها را زمین‌گیر کند.

درمان‌های دارویی هم به ۳ صورت موضعی، داخل مفصلی و خوراکی تجویز می‌شوند. در استفاده از درمان‌های موضعی، از مدت‌ها پیش مشخص بود که وقتی فرد ناحیه مبتلا به درد را ماساژ می‌دهد و گرم می‌کند، کمی از دردش تخفیف می‌یابد. در مورد ترکیبات داخل مفصلی نیز بهترین راه تزریق مواد خاص کورتون‌دار است که باید استفاده از آنها به ۲ تا ۳ بار در سال محدود شود. آخرین قسمت درمان آرتروز، استفاده از جراحی است. جراحی برای اصلاح انحرافات داخل مفصل است و گاهی در مراحل پیشرفته، استفاده از تعویض در داخل مفصل، کمک‌کننده است. در خصوص تزریق داخل مفصلی کورتون و نیز تزریق دوره‌ای Visco supplementهای حاوی هیالورونیک اسید که به عصاره‌های تاج خروس یا آمپول‌های ژله‌ای معروف شده‌اند در مبتلایان به آرتروز زانو و شانه باید گفت استفاده مناسب از هر دو این تزریقات می‌تواند اثرات مفید ولی موقتی در تسکین درد و بهبود عملکرد بیماران داشته باشد.در واقع این درمان باعث می‌شود در فرصت چند ماهی که از شدت درد کاسته می‌شود، امکان انجام ورزش، کاهش وزن و اثرات درازمدت ناشی از آنها فراهم شود. اما تزریقات مکرر کورتون درون مفصلی بخصوص در فواصل کوتاه و بویژه در مبتلایان به استئوپروز (پوکی استخوان) توصیه نمی‌شود. اگر چه استفاده از محصولات مختلف هیالورونیک به دلیل نداشتن برخی از عوارض جانبی کورتون‌های داخل مفصلی رو به افزایش است و ممکن است تاثیر آنها طولانی‌مدت‌تر باشد، اما این دارو‌ها نیز برخلاف ادعاهای اولیه اثر قطعی و ثابت‌شده‌ای در غضروف‌سازی و بهبود دائمی مفاصل آرتروزی ندارند. تزریق کورتون داخل مفصلی بویژه در زمانی که مفصل دچار التهاب قابل توجه شده است و سایر درمان‌های فیزیکی و داروهای ضد التهابی غیرکورتونی موثر نیستند می‌تواند در فواصل چندماهه و ترجیحا در فواصل بیش از ۴ تا ۶ ماه تجویز شود. تزریقات هیالورونیک اسید (آمپول‌های ژله‌ای) در هر دوره درمانی شامل ۳ تا ۵ تزریق هفتگی داخل مفصلی است و معمولا برای ۶ ماه تا یک سال ممکن است مفید باشند.

منبع: جام جم-فرگل غفاری

این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *