سوپ شلغم بخورید تا خوش اندام شوید.

مواد لازم برای ۲ نفر

روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری

تره‌فرنگی (خلال‌ شده):‌ یک عدد متوسط

شلغم (خرد شده)‌: ۲ عدد متوسط

سیر (کوبیده ‌شده):‌ ۳ عدد

برنج (نیم‌پز)‌: یک دوم پیمانه

آب مرغ: یک و یک‌دوم پیمانه

نمک و فلفل: به مقدار لازم

برگ بو: یک عدد

جعفری خردشده: ۲ قاشق چایخوری

پنیر پارمزان (خرد شده)‌: به مقدار لازم (برای تزئین)‌

طرز تهیه: روغن را درون تابه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا داغ شود.

در مرحله بعد تره‌فرنگی را درون روغن بریزید و سرخ کنید. سپس شلغم‌ را درون روغن بریزید و حدود ۵ دقیقه تفت دهید تا کمی سرخ شود. حالا سیر را به آن اضافه کنید و بگذارید تا عطر سیر در فضا پخش شود. آب مرغ را درون ظرف بریزید. برنج را نیز به آن اضافه کنید و صبر کنید تا بجوشد. ادویه سوپ را اندازه کنید. سپس برگ بو را داخل آن بیندازید. حالا حرارت را کم کنید و ۳۰ دقیقه منتظر باشید تا سوپ شما آماده شود. سپس آن را در ظرف دلخواه خود بریزید و با پنیر پارمزان یا با هرچیز دلخواه تزئینش کرده و سرو کنید.

شلغم از خواص غذایی متنوعی برخوردار است. این ماده غذایی حاوی مقادیر زیادی کلسیم، منیزیم، اسید فولیک و فسفر است. همچنین میزان کالری آن اندک و میزان چربی‌اش صفر است. هر پیمانه شلغم ۳۶ کالری دارد، به همین جهت مصرف مکرر آن باعث چاقی نمی‌شود. ویتامین بالای شلغم و خواص آنتی‌اکسیدانی آن، از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد سرطان‌زا محافظت می‌کند. افرادی که از رژیم‌های لاغری استفاده می‌کنند با قرار دادن شلغم در رژیم غذایی می‌توانند از کالری مصرفی روزانه خود بکاهند. به‌علاوه شلغم برای کنترل فشار خون بالا نیز مفید است.

البته نباید خواص شلغم را در این موارد خلاصه کرد، چرا که باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های مثانه، پانکراس و معده می‌شود. همچنین این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی لوتالین است که از آب مروارید و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. همچنین فلاونوئیدهای موجود در آن باعث حفظ سلامت عروق خونی می‌شود.

هر ۱۰۰ گرم شلغم حاوی ۲۱‌/‌۰ گرم اسید اگزالیک است که در برخی از افراد باعث سنگ کلیه می‌شود، به همین دلیل افرادی که سابقه سنگ کلیه از نوع اگزالات دارند بهتر است شلغم مصرف نکنند. غیر از این مصرف شلغم برای همه افراد توصیه می‌شود بخصوص آنهایی که قصد کاهش وزن دارند.

منبع: جام جم – لادن هومند


این نوشته در آش ها و حبوبات و سوپ ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *