خرما، میوه سلامتی

فواید خرما برای سلامتی بسیار زیاد است. خرما میوه‌ای سرشار از فیبر‌های طبیعی، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. همچنین وجود موادی همچون چربی، کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، پتاسیم، منگنز، مس و منیزیم این میوه را به خوراکی استثنایی مبدل کرده است. به این معنا که مصرف روزانه یک خرما برای متعادل کردن رژیم غذایی ضروری است. این میوه ارزشمند در رفع یبوست، اختلالات روده‌ای، جلوگیری از افزایش بی‌رویه وزن، نارسایی‌های قلبی، ضعف جنسی، اسهال و سرطان شکمی بسیار موثر است.

خرما به دلیل منافع بسیارش به عنوان بهترین ماده غذایی برای رشد عضلانی شناخته می‌شود. همچنین پژوهش‌های جدید پزشکی نشان می‌دهند که در پیشگیری از ابتلا به سرطان معده هم بسیار مفید است. به‌طوری که انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند ۲۰ تا ۳۰ گرم از فیبر رژیم غذایی روزانه افراد از طریق خرما تامین شود.

خرما به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم شناخته شده است و دارای قند، چربی، پروتئین و بسیاری از ویتامین‌های ضروری است. اگر خرما با خیار خورده شود براحتی افراد را از اضافه وزن نجات می‌دهد. یک کیلوگرم خرما تقریبا ۳۰۰۰ کالری دارد. این میزان کالری به تنهایی برای رفع نیاز بدن یک انسان در طول روز کفایت می‌کند.

همچنین خرما یک ماده ملین است، بنابراین برای افرادی که از یبوست مزاج رنج می‌برند بسیار مفید است.

از طرف دیگر نیکوتینی که در خرما وجود دارد آن را برای درمان انواع اختلالات روده‌ای مفید ساخته است. استمرار مصرف آن، رشد ارگانیسم‌های مضر را مهار می‌کند و به رشد باکتری‌های مفید در روده یاری می‌رساند. در این میان نباید از فواید خرما برای تقویت قلب غافل بود پژوهش‌ها نشان می‌دهند خوردن حداقل ۲ عدد خرما در هفته باعث تقویت قلب می‌شود.

خرمای رسیده حاوی پتاسیم است و پتاسیم عامل مفیدی برای کنترل اسهال است. همچنین خرما براحتی هضم می‌شود و همین امر از بروز عوارض و مشکلات ناشی از اسهال پیشگیری می‌کند.

گر چه خرما حامل ارزش‌های غذایی بسیار زیادی است، اما در خوردن این ماده غذایی هم می‌بایست تعادل را رعایت کرد. در ضمن از آنجا که خرما به علت داشتن سطح چسبناک می‌تواند آلودگی را به خود جذب کند حتما باید قبل از مصرف شسته شود.

منبع: انجمن سرطان آمریکا

این نوشته در اخبار تغذیه, خواص خوراکی ها و دانه ها،خشکبار، روغن ها، گیاهان و میوه ها, دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *