سرکه را از یاد نبریم

سرکه یکی از چاشنی‌های خوشمزه و مفیدی است که در تمام دنیا شناخته شده است. همین سرکه یکی از اجزای مهم سفره هفت‌سین هم هست. سرکه‌های مختلفی در نقاط گوناگون وجود دارد؛ یعنی تقریباً تمام​ ‌میوه‌هایی که مقداری قند داشته باشند، خاصیت تبدیل شدن به سرکه را دارند، ولی در ایران سرکه سیب، انگور، خرما، بالزامیک و سرکه سفید مشهورتر هستند. در سایر کشورها انواع دیگری مانند سرکه برنج یا سرکه نیشکر و سرکه نارگیل هم وجود دارد.

از سرکه در بعضی غذاها استفاده می‌شود، ولی استفاده بیشتر آن در تهیه ترشیجات است. تمام ترشی‌ها و برخی شورها با سرکه درست می‌شود. سرکه طبیعتی خشک و سرد دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود همراه سرکه از خوراکی‌هایی که طبیعت گرم دارد، استفاده کنید.

امروزه بعضی از مردم عادت کرده‌اند سالادها را با انواع سس‌ها از جمله سس مایونز مصرف کنند، ولی اگر از سرکه در انواع سالاد استفاده کنید هم از دست چربی مضر سس رها شده‌اید و هم این‌که سرکه باعث می‌شود ویتامین‌های مواد داخل سالاد مانند کاهو، گوجه‌فرنگی، هویج و… بیشتر جذب بدن شود.

سرکه​ ویتامین و املاح معدنی دارد و همچنین کاهش‌دهنده چربی و کلسترول بد خون است. همچنین عمل گوارش را آسان‌تر کرده و قندخون را هم کنترل می‌کند. آنتی‌اکسیدان هم در سرکه وجود دارد که برای مقابله با بیماری‌ها مفید است.

یکی از نوشیدنی های قدیمی ‌و بسیار مفید در ایران سرکه شیره نام دارد. ولی امروزه کمتر کسی از این نوشیدنی گوارا استفاده می‌کند.

تهیه سرکه خانگی خیلی سخت نیست و بهتر است خودتان آن را در خانه تهیه کنید یا اگر قصد خرید سرکه دارید، سعی کنید از جایی مطمئن سرکه‌های طبیعی بخرید.

علاوه بر خواص دارویی فراوان، یکی دیگر از خاصیت‌های سرکه تمیز کنندگی مناسب و بی دردسر آن است. مخلوط سرکه و آب و کمی‌ مایع ظرفشویی، شیشه‌شویی بسیار خوب و کارآمد است. همچنین سرامیک‌ها و کاشی‌ها با سرکه بسیار تمیز می‌شود. در واقع سرکه تمیز کننده‌ای قوی و ارزان‌قیمت است که به محیط‌زیست هم آسیبی نمی‌رساند.

این نوشته در ترشی ها ، شور ها, دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی, نوشیدنی ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *