تکرر ادرار از علت تا درمان

در صورتی که تعداد دفعات ادرار طی روز از ۵ تا ۷ بار بیشتر شود فرد اصطلاحا دچار تکرر ادرار شده است که این مساله می‌تواند نشانه بیماری باشد .

پزشکان معتقدند که چنانچه مقدار مایعات‌ دفع شده از بدن بیشتر از مایعات جذب شده آن باشد باعث از بین رفتن کارکرد کلیه در بدن می‌شود. دیابت، پرنوشی، تحریک شدن کلیه در اثر سرما و از همه مهمتر سن وجنس از دلایل تکرر ادرار است. هرگونه علائم مثل سوزش، تکرر ادرار و تغییر‌رنگ در ادرار که باعث اختلال در ادرار شود حتما باید جدی گرفته شده چرا که عدم درمان به موقع این گونه اختلالات باعث حاد شدن مشکل بیمار و نیاز وی به دیالیز و پیوند کلیه است.در صورت وجود درد و سوزش هنگام ادرار‌کردن و یا در صورتی که بعد از ادرار کردن همچنان احساس نیاز به دستشویی رفتن دارید به پزشک مراجعه کنید. اینها ممکن است علائمی از عفونت‌های ادراری باشند. عفونت‌های ادراری شایع‌ترین عفونت‌های باکتریال در زنان حامله هستند و در صورتی‌که درمان نشوند می‌توانند سبب عفونت کلیه و زایمان زودرس شوند.

علت بیماری‌

پزشکان معتقدند تکرر ادرار اغلب نشانه ابتلا به یک بیماری است. یکی از دلایل رایج تکرر ادرار، عفونت دستگاه ادراری است. سوزش ادرار، ادرار بد بو، تب و درد لگنی از نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.

از دیگر دلایل رایج تکرر ادرار عبارتند از:

مصرف مدرها (داروهای ادرارآور) و برخی داروهای دیگر ‌ ضعیف شدن ماهیچه‌های مثانه، مجرا و کف لگن و در مردان، بزرگ و یا

عفونی شدن پروستات می‌تواند منجر به تکرر ادرار بویژه در شب شود.

درمان سرطان‌های نزدیک مثانه که به دیوار مثانه آسیب برسانند.

سرطان مثانه و سنگ‌های مثانه و یا التهاب مثانه.

زمانی‌که دیابت باعث می‌شود که قند زیادی خون در ادرار دفع شود، آب بافت‌های بدن جذب می‌شود و نیاز به ادرار را افزایش می‌دهد.

بیماری‌هایی که موجب ضعف کلیه می‌شود.

قلب ضعیف که نمی‌تواند خون را به خوبی تخلیه کند و موجب تجمع مایعات در بدن و تکرر ادرار می‌شود.

تکرر ادرار در زنان حامله‌

این حقیقتی است که زنان حامله دائما نیاز به دفع ادرار دارند. اکثریت مردم تصور می‌کنند که علت این مساله فشار رحم در حال رشد به مثانه است. این نکته قطعاً در بعضی از ماه‌های حاملگی که رحم بزرگ شده است صدق می‌کند. در واقع بسیاری از زنان در طول حامگی دچار «بی‌اختیاری فشاری» می‌شوند. در این نوع بی‌اختیاری، هنگام سرفه، خنده، عطسه و بلند کردن اجسام سنگین مقداری ادرار از مثانه خارج می‌شود. این عارضه در ۳ ماهه سوم شایعتر است.

برای جلوگیری از این عارضه بهتر است قبل از پر شدن بیش از حد مثانه، به دستشویی بروید.انجام ورزش‌هایی که سبب تقویت عضلات کف لگن می‌شود نیز می‌تواند به کاهش بی‌اختیاری فشاری کمک کند. بهتر است ورزش‌های لگن را در اوایل حاملگی شروع کنید و تا بعد از زایمان ادامه دهید. (در واقع اگر غیر از زمان حاملگی نیز این ورزش‌ها را انجام دهید بسیار مفید خواهد بود.) به خاطر داشته باشید که قبل از شروع ورزش مثانه خود را تخلیه کنید.

تکرر ادرار به فاصله کوتاهی پس از زایمان برطرف می‌شود. چند روز اول بعد از زایمان حجم و دفعات ادرار زیاد می‌شود زیرا بدن در حال دفع مایعات اضافی است که در طول حاملگی در بدن جمع شده است. ولی بعد از چند روز وضعیت به حالت زمان قبل از حاملگی بر می‌گردد.

کنترل تکرر ادرار

علاوه بر استفاده از دارو که با تجویز پزشک انجام می‌شود سعی کنید چای و قهوه کمتر مصرف کنید زیرا این مواد تا حدی مدر (زیاد کننده ادرار) هستند. همچنین برای این‌که تعداد دفعات دستشویی رفتن در شب را کم کنید روزها مقدار زیادی آب بنوشید ولی در ساعات قبل از خواب آب ننوشید. یک راه دیگر این است که هنگام ادرار کردن کمی به جلو خم شوید تا مثانه کاملاً تخلیه شود. بیشتر از اینها کار دیگری نمی‌توان کرد.

این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

2 Responses to تکرر ادرار از علت تا درمان

  1. مهدی می‌گوید:

    سلام خسته نباشی میخاستم بدونم قرص اهن تو ادرار تاثیر داره چون من خانومم همه کترهای قبل از بارداری را انجام داده و مشکی نداشته ولی این تکرر ادرارش را خیلی حساس شده خواهشا اگه کسی تجربه داره یا علت را میدونه جواب بده تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *