سالاد سیب زمینی و ریحان

انتخابی مناسب برای کاهش سردردهای عصبی
مواد لازم:سیب زمینی: ۲ عدد متوسط

برگ ریحان تازه: معادل یک پیمانه

روغن زیتون: ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری

مغز گردوی خرد شده: ۳ قاشق غذا خوری

نخود فرنگی پخته شده: نصف پیمانه

هویج: ۲عدد متوسط

نمک: کمی

فلفل سبز تازه: خرد شده، نصف پیمانه

شیر پاستوریزه کم چرب: نصف پیمانه

طرز تهیه: ابتدا سیب زمینی‌ها و هویج را تمیز بشویید و در آب جوش بگذارید تا آب پز شود. پس از پختن سیب زمینی‌ها آنها را پوست بکنید و مکعبی ببرید. به همین ترتیب هویج‌ها را هم پوست کنده و مکعبی خرد کنید سپس شیر را به آن اضافه کنید و مخلوط کنید و بگذارید تا خنک شود و شیر کم کم به خورد سیب‌زمینی برود. بعد از حدود ۱۰ دقیقه فلفل سبز را نیز خرد کنید و همراه نخود فرنگی به مخلوط اضافه کنید. روغن زیتون را به آن اضافه کرده و با کمی نمک مخلوط کنید و در یک ظرف مناسب بکشید و روی آن را با برگ‌های تازه ریحان تزیین کنید.

نکات تغذیه‌ای: این غذا که مخلوطی از سبزیجات به شمار می‌آید و کلکسیونی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و فیبر غذایی است که برای هر فردی بخصوص کودکان در حال رشد و مادران شیرده مناسب است. بخش اصلی این غذا از سیب زمینی تشکیل می‌شود. سیب زمینی غنی از بتا کاروتن است. بتا کاروتن پیش ساز ویتامین آ است و در بدن این ویتامین را تولید می‌کند و حتی پس از پخته شدن سیب زمینی قابلیت جذب بیشتری پیدا می‌کند. سیب زمینی سرشار از ویتامین ث است اما متاسفانه در اثر پخت نامناسب،این ویتامین از بین می‌رود. برای آن که مقدار کمتری از ویتامین ث سیب زمینی در حین پخت از بین برود، بهتر است که ابتدا آب را به جوش بیاورید و سپس سیب زمینی را با پوست در آب در حال جوش بگذارید تا بپزد و بعد از پخت نیز آن را از آب خارج کنید.

سیب زمینی سبز و سولانین: حتما همه شما سیب زمینی‌هایی را دیده‌اید که زیر پوستشان سبز رنگ شده است و حتی جوانه می‌زند. این مساله به خاطر قرار گرفتن در معرض نور و رطوبت است. در این بخش‌های سبز سیب‌زمینی ماده‌ای سمی به نام سولانین وجود دارد که طعم سیب زمینی را تلخ می‌کند. بنا بر این از مصرف آن باید خودداری کرد یا بخش سبز را با چاقو ببرید و دور بریزید. بهتر است برای نگهداری سیب زمینی در منزل از جعبه‌های چوبی استفاده کنید و در جای خنک( زیر ۴ درجه) و کم نور قرار دهید.

عطری برای تسکین اعصاب: سبزی معطر این سالاد ریحان است که با عطر و بوی بی نظیرش سبب آرامش و تمدد اعصاب و تسکین سردرد‌های عصبی می‌شود. عطر و بوی ریحان در کاهش افسردگی و استرس نیز بسیار مفید است، این سبزی در هضم غذا و برطرف کردن نفخ شکم نیز اثرات مطلوبی دارد.

لادن هوشمند – جام جم


این نوشته در سس ها و سالاد ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *