از حنجره خود مراقبت کنیم

برای بهداشت صوتی و جلوگیری از آسیب‌های جدی تارهای صوتی که شما را تهدید می‌ کند، لازم است به نکات ذیل توجه کنید؛
حنجرهحنجره قسمتی از مجرای تنفسی است و اسفنکتر مسئول تولید صدا می‌ باشد. محل آن در قسمت قدامی گردن و در محاذات پنجمین و ششمین مهره ‌های گردنی است. حنجره در بالا به داخل بخش حنجره‌ ای حلق باز می‌شود و در پایین با نای ادامه پیدا می‌کند. حنجره از نه عدد غضروف و رباط و شش عضله و بافت‌های همبند به وجود آمده و از داخل به وسیله مخاط پوشیده شده است. عضلات داخلی و خارجی خیلی ظریف هستند و تحت تاثیر عوامل خارجی و روانی، متاثر و آزرده می ‌شوند.
طول حنجره در مردان حدود ۴۴ میلیمتر و در زنان حدود ۳۶ میلیمتر است.
چین صوتیچین صوتی )Vocal Fold( چینی متحرک در هر دو طرف حنجره است که از غشای مخاطی پوشاننده رباط صوتی تشکیل می‌ شود و سفید رنگ است و حالت صدفی دارد. بسته به جنسیت، سن و… تارهای صوتی با هم فرق می‌ کند. حنجره هنگام ادای صداهای زیر، بالا می ‌رود و هنگام تولید صداهای بم پایین می‌ آید. طناب‌ های صوتی اصلی که با آن صحبت می ‌کنیم تارهای یک اسفنکتر است که از قسمت جلو ثابت است و از پایین آزاد و متحرک هستند. وقتی که احساس آرامش می‌ کنید تارهای صوتی از هم باز هستند و هوا به راحتی عبور می‌ کند. تارهای صوتی هنگام بلع به هم نزدیک و مجرای تنفسی را بسته و مانع ورود مواد غذایی به مجرای تنفسی می‌شوند.
چگونه از حنجره و صدای خود مراقبت کنیم؟

برای گروهی از مردم و بعضی حرفه‌ها خصوصا معلمین، نگهداری صدا مسئله بسیار مهم و حائز اهمیتی است. معلمین برای ادامه خوب صحبت کردن باید بهداشت صوتی را رعایت کنند تا صدا و سلامتی خود را حفظ کنند. صدای بلند و گوش‌ خراش، اذیت کننده است. صدای گرفته، قابل قبول نیست. صدا یک آیتم اکتسابی است و باید صدا را تربیت کنیم و زیر و بم و کیفیت آن را تغییر دهیم.
علت‌ شناسی اختلالات صوت

جسمی: حنجره دچار بیماری های ویروسی یا باکتریایی می‌شود
عملکردی: -۱ بد استفا ده کردن از تارهای صوتی مثل جیغ کشیدن و صاف کردن ممتد گلو -۲ استفاده از مواد مخدر، سیگار و…
عملکرد ناصحیح چه اثراتی روی حنجره به وجود می‌ آورد؟

ابتدا باعث می ‌شود تغییراتی در طول و ضخامت تارهای صوتی به وجود آید. وقتی عصبانی و ناراحت هستید تارهای صوتی با هم برخورد می‌ کنند و بافت نرم و انعطاف ‌پذیر به بافت ضخیم تبدیل می ‌شود که تغییر صدا و کیفیت نفس‌‌آلود حین صحبت کردن، کم شدن توانایی صدا و بم شدن صدا نتیجه آن می ‌باشد. این تورم ‌های گذرا که مرتب تکرار شود تبدیل به ندول (گره) حتی ندول‌های سرطانی شده که باید شخص، کارش را کنار بگذارد.
عوامل پدید‌آورنده و تشدید‌کننده‌ اختلالات صدا

-۱ رفتارهای غلط صوتی -۲ استعمال دخانیات -۳ استفاده از مواد الکلی -۴ تغذیه نامناسب -۵ بیماری های معده -۶ آلرژی
-۷ تغییرات حرارتی زیاد حنجره یعنی استفاده از چای داغ و… -۸ مواد غذایی حساسیت‌ زا مثل سیر، ادویه ‌جات، فلفل، ترشیجات، غذاهای چرب و سرخ ‌شده و آب خیلی سرد و هر ماده دیگری که شما به آن حساسیت دارید.
روش‌های پیشگیری از اختلالات صدا

-۱ منطقه حنجره را گرم نگه دارید -۲ از ماسک و دستمال گردن استفاده کنید -۳ در هنگام صحبت کردن از فرم بدنی مناسب استفاده کنید. باید سر، بالا رو به عقب باشد تا هوای بیشتری وارد شش‌ها شود و استفاده از تنفس صحیح شکمی به جای تنفس سطحی باعث می‌ شود تا هوای بیشتری را وارد شش‌ها کنیم و در نتیجه اکسیژن بیشتری به ریه برسد و تلاش و کار حنجره و سیستم تنفسی کمتری صورت گیرد -۴ استفاده از دستگاه بخور سرد جهت افزایش میزان رطوبت محیط کار یا منزل -۵ مواد غذایی زیر را در طول روز بیشتر استفاده کنید؛ مایعات گرم مثل چای کم رنگ و آب را با درجه حرارت مناسب هر یک ساعت چند جرعه بنوشید. صحبت کردن باعث خشکی حنجره می‌ شود که باید به وسیله نوشیدن چای و آب، حلق را مرطوب کنیم. از مایعات ولرم استفاده شود -۶ استفاده از چهارتخم، دانه به و گل ختمی زرد -۷ انجام تمرین آه و خمیازه که باعث می ‌شود تارهای صوتی کاملا ریلکس شود -۸ پرهیز از مصرف دخانیات -۹ عدم استفاده از عطریات برای کسانی که حساسیت و آسم دارند -۱۰ عدم استفاده از مواد الکلی -۱۱ درمان بیماری های معده -۱۲ پرهیز از صاف کردن صدا و سرفه کردن و پاک کردن گلو (درمان سینوزیت خیلی مهم است.) باید محوطه بینی با سرم فیزیولوژی هر روز صبح شستشو داده شود -۱۳ محدود کردن میزان صحبت در طول روز با حذف گفتار های محاوره‌ ای غیر ضروری و استفاده بیشتر از اشارات به جای گفتار -۱۴ اجتناب از پچ پچ کردن (جهت آرام صحبت کردن، فاصله خود را با شنونده کم کنید) -۱۵ اجتناب از داد زدن، جیغ کشیدن، بلند صحبت کردن، با عصبانیت حرف زدن -۱۶ کاهش بلندی صدا (عدم استفاده از بلندگو با صدای زیاد) -۱۷ در موقعیت‌های گفتاری زیر سکوت کنید یا حد اقل میزان گفتار را داشته باشید؛ مکالمات تلفنی – مکان‌ های پر سروصدا – محیط ‌های آلوده به دود و مواد شیمیایی و گرد و غبار -۱۸ پرهیز از استرس و نگرانی، خشم و عصبانیت. وقتی فکر می ‌کنید در حالی که ناراحت و خشمگین هستید با اینکه حرف نمی‌ زنید و در درون با خود صحبت می‌ کنید، تارهای صوتی در ارتعاش هستند. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید -۱۹ پرهیز از تقلید صدای حیوانات-۲۰ اصلاح گفتاری که با فک بسته همراه است -۲۱ استراحت صوتی؛ برخی از ساعات روز سکوت کنید و اصلا صحبت نکنید -۲۲ تمرینات آرامش -۲۳ اجتناب از جابجایی وسایل سنگین و حتی انجام ورزش‌های سنگین در هوای آلوده -۲۴ دست ‌ورزی و ماسا‌ژ گردن جهت آرامش دادن به تارهای صوتی -۲۵ گوش دادن به نواهای زیبا و آرام، ایجاد احساس آرامش می ‌کند. در نتیجه آرامش تارهای صوتی را به همراه دارد -۲۶ استراحت کافی و خواب عمیق،‌ حد اقل هفت ساعت خواب در شبانه روز و اجتناب از ایجاد خستگی مزمن.
روش‌های استراحت صوتی

-۱ روش مطلق: بعد از جراحی‌ ها تا ۲۴ ساعت بیمار نباید صحبت کند -۲ روش نسبی: میزان صحبت‌ مان را در کل موقعیت کم کنیم -۳ روش موقعیتی: بهترین روش است. در طول شبانه روز، ساعاتی را برای سکوت انتخاب کنید. فکر ناخوشایند نداشته باشید چون استفاده از استراحت صوتی موقعیتی خیلی کمک می‌ کند -۴ روش خاص و حرفه‌ ای: قبل از شروع کارها باید سکوت داشته باشید. اگر از حنجره استفاده صحیح نشود بیماری آفونی یا بی ‌صدایی به وجود می‌ آید. شروع روز را با قرقره کردن آغاز کنید.
در صورت مشاهده‌ علائم حاد به متخصصین حلق و گلو یا گفتار درمانی مراجعه کنید.

منبع:http://noorportal.net/

 

این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی, ورزش و تناسب اندام، تقویت عضلات و اندامها برای حفظ سلامتی و زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

3 Responses to از حنجره خود مراقبت کنیم

  1. سورنا می‌گوید:

    باعرض سلام
    خدمتتون یه سوال دارم
    واینکه ایا مکمل های بدنسازی به هنجره اسیب میزنند یا خیر لطفا پاسخ سوالم رو برای من ایمیل کنید خیلی خیلی ممنونتون میشم این سوال فکرمن رو مشغول کرده متشکرم

    • adineh می‌گوید:

      با درود .(در موردحنجره)
      من پزشک نیستم ولی چیزی هم دراین مورد پیدا نکردم لطفا از متخصص این رشته بپرسید بطور کل مکمل های بدنسازی خوب نیستند ودر طولانی مدت عوارض غیر قابل برگشت دارند .بهتر است مصرف نشود. شنیده اید که می گن:چرا عاقل کند کاری-که باز آرد پشیمانی. با سپاس

  2. adineh می‌گوید:

    منکه خیلی وقت پیش جواب دادم . چرا غذای طبیعی نخوریم ؟مکمل بخوریم بهرحال همه ی این مکمل ها مواد شیمییایی دارند . بهتر است از پزشک مورد اعتمادتا ن هم بپرسید. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *