فیبروم را چگونه درمان کنم؟

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان فیبروم‌های رحمی را کنترل کرد. درمان جراحی روش اصلی مهار فیبروم است. وقتی نگرانی در مورد بدخیمی وجود داشته باشد جراحی انجام می‌شود. جراحی در موارد زیر بهترین درمان است:

• خونریزی شدید یا کم‌خونی که ماه‌ها پس از درمان با قرص‌های ضدبارداری و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بهبود نیافته است.

• فیبروم‌های ایجاد شده پس از یائسگی

• فیبروم‌های اشغال‌کننده رحم که باعث سقط یا مشکلاتی در بارداری می‌شوند

• درد یا فشار بر ارگان‌های اطراف که روی کیفیت زندگی فرد تاثیر داشته باشد

• مشکلات ادراری و روده‌ای به دلیل فشار فیبروم بر مثانه و روده

• احتمال ایجاد سرطان

• فیبروم دلیل اصلی ناباروری فرد باشد

هیسترکتومی: عمل جراحی خارج کردن رحم را «هیسترکتومی» می‌گویند. این روش قطعی‌ترین راه درمان فیبروم است. این عمل در صورتی که فیبروم‌ها بسیار بزرگ باشد، خونریزی شدید وجود داشته باشد، نزدیک زمان یائسگی یا پس از آن باشد یا وقتی تمایل به بارداری وجود ندارد انجام می‌شود. در صورتی که فیبروم‌ها بزرگ باشد نیاز به عمل باز از طریق برش شکم است، ولی در صورت کوچک بودن فیبروم‌ها برداشتن رحم از راه واژن یا لاپاروسکوپی نیز امکان‌پذیر است. برداشتن یا باقی‌ماندن تخمدان‌ها در هنگام هیسترکتومی بستگی به نظر پزشک دارد.

میومکتومی :این روش برای خانم‌هایی که ازدواج نکرده‌اند یا فرزندی ندارند و احتمال بارداری آنها پس از درمان زیاد است، بسیار مناسب است. اگر فیبروم‌ها به طور عمیق در بافت رحم قرار گرفته باشند، برای خارج کردن فیبروم‌ها نیاز به انجام یک عمل سزارین است. میومکتومی می‌تواند به صورت عمل باز یا از طریق لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی انجام شود. نوع عملی که انجام می‌شود بستگی به اندازه، موقعیت و نوع فیبروم دارد. پس از میومکتومی ممکن است فیبروم جدیدی در رحم ایجاد شده و رشد کند. تمام خطرهای عمل باز برای میومکتومی هم وجود دارد.

منجمد کردن: بعضی مواقع درمان فیبروم شامل ایجاد سوراخ‌هایی در فیبروم از طریق فیبرهای لیزری است. در این روش برای از بین بردن آنها از پروب‌های منجمد‌کننده استفاده می‌شود. در این روش‌ها بافتی خارج نمی‌شود و متخصص فیبروم را در محل خود تخریب می‌کند.

برداشتن لایه پوشاننده رحم: در این روش همان‌طور که از نامش پیداست، لایه پوشاننده رحم برای کنترل خونریزی برداشته یا تخریب می‌شود. این کار می‌تواند از راه لیزر، آب در حال جوش، جریان الکتریکی، مایکرو ویو، انجماد و دیگر روش‌ها انجام شود. این روش به عنوان یک جراحی بسیار کوچک در نظر گرفته می‌شود و به‌صورت سرپایی در مطب پزشک قابل انجام است. معمولا عوارض خاصی ندارد و دوره بهبود بیمار بسیار کوتاه است.

میولیز: یک سوزن با کنترل لاپاروسکوپی داخل فیبروم قرار می‌گیرد و از یک جریان الکتریکی یا سرما برای تخریب و از بین بردن فیبروم استفاده می‌شود.

امواج صوتی: استفاده از امواج صوت تحت کنترل ام‌‌آرآی یکی از روش‌های درمان سرپایی و غیرتهاجمی برای تخریب بافت فیبروم است. در این روش یک متخصص رادیولوژی با استفاده از ام‌آرآی داخل بافت رحم را مشاهده می‌کند تا امواج را به طور دقیق روی بافت فیبروم متمرکز کند. این‌روش برای از بین بردن سرطان سینه، پروستات، مغز و استخوان نیز در حال بررسی و مطالعه است.

منبع: جام جم

این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

4 Responses to فیبروم را چگونه درمان کنم؟

  1. شیدا می‌گوید:

    سلام
    میخواستم بدونم برای باردار شدن چه مدت از عمل میومکتومی باید بگذره ؟
    برای باردار شدن مجدد بعد از این عمل به چه نکاتی باید توجه کرد؟

    • adineh می‌گوید:

      با درود من پزشک نیستم خیلی تلاش کردم تا پیدایش کردم و برایتان گذاشتم .امیدوارم مفید باشد ولی حتما با پزشک خود هم مشورت کنید.

  2. ف-ک می‌گوید:

    با سلام خدمت دکتر عزیز
    خانم مجرد۳۵ساله هستم که یک میوم۸۵*۷۶در ناحیه اینترامورال رحم دارم. و علایمی مثل:خونریزی خیلی زیاد هنگام پریود،دوام خونریزی تا۲هفته بعد از پریود،درددر ناحیه شکم و کمر،کم خونی و ناتوانی عمومی دارم. چه نوع روش جراحی پیشنهاد میکنید که عوارض برداشتن رحم و یا عدم بارداری در آینده نداشته باشد.با تشکر

  3. adineh می‌گوید:

    با درود
    عزیزم من پزشک نیستم لطفا هر چه زودتر به پزشک زنان مراجعه کنید . با آرزوی سلامتی و رفع نگرانی برایتان
    با بهترین آرزوها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *