بابونه وخواص دارویی و جوشانده آن (Anthemis nobilis )

بابونهAnthemis nobilis

بابونه گیاهی است دائمی و کوچک بارتفاع تقریبا ۳۰ سانتیمتر دارای بوئی معطر که در چمنزارها و اراضی شنی می روید . ساقه آن برنگ سبز مایل به سفید ، برگهای آن کوچک متناوب و دارای بریدگیهای باریک و نامنظم و پوشیده از کرک است . گلهای آن مجتمع در یک طبق که بطور منفدر در انتهای ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر می شود . در هر طبق گلهای سفید در اطراف و گلهای زرد در قسمت وسط قرار دارند. دوران گل دهی گیاه خرداد تا شهریور است و زمان برداشت غنچه ها و سرشاخه ها خرداد تا مرداد است.

قسمت های مورد استفاده:

غنچه ها و بعضی سرشاخه ها.

ترکیبات شیمیایی:

بابونه حاوی آلکالوئیدی به نام آنته مین، تانن ، فیتوسترول و همچنین ماده ای تلخ بنام اسید آنته میک Anthemique Acid و  گلوکوزیدهای تلخ است. همچنین این گیاه حاوی اسانس روغنی نیز می باشد.

  اثرات دارویی و طرز استعمال:

۱-    درمان زخم و ناراحتی های معده: یکی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم معده و ورم معده است و این گیاه بآسانی این مرض را درمان می کند و آنهائیکه سالهاست با این مرض دست بگریبان هستند و از قرص های مختلف گران قیمت نظیر Lozac و Zantac و غیره استفاده می کنند می توانند با استفاده از بابونه خرج داروی خود را پس انداز کنند و همچنین سلامتی خود را بازیابند . برای درمان زخم معده یک لیوان چای غلیظ بابونه درست کنید. ۲ قاشق چایخوری بابونه در یک لیوان آبجوش و یا چهار تا چای کیسه ای بابونه در یک لیوان آب جوش  دم کرده و صبح ناشتا این لیوان چای را بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و البته بعد از یکربع ساعت می توانید صبحانه خود را میل کنید . این عمل را بمدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده بکلی شفا یابد.

۲-    رویش مو، تقویت و بور کردن مو: ۵۰ تا ۱۰۰ گرم گل بابونه را در ۱ لیتر آب دم کرده و سر را با آن شستشو دهید. این عمل باعث تقویت موی سر و رشد آن شده در ضمن رنگ مو را طلایی می نماید.

۳-    درمان بی اشتهایی، دل درد و سوء هاضمه: مصرف دم کرده ۱۰ تا ۳۰ گرم گل بابونه در یک لیتر آب به میزان یک استکان در روز می تواند اختلالات یاد شده را از بین ببرد.

۴-    درمان ناراحتی های عصبی: خستگی، ضعف اعصاب، سر درد و برخی بیماری های عصبی با مصرف جوشانده گل بابونه و ساقه بابونه به میزان ۱۰ تا ۳۰ گرم در لیتر بر طرف می شوند.

کمیاگر

این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی, غذا ها ی گیاهی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *