تاس کباب

غذای اصیل ایرانی که با ذائقه همه اعضای خانواده جور است و یادآور خاطرات کودکی است.  که از قدیم بخصوص توسط مادربزرگها طبخ می‌شده است.گوشتی که برای تهیه تاس کباب استفاده می‌شود بایستی حتما گوشت گوسفندی و ترجیحا دنده باشد. سبزیجات تاس کباب بسته به فصل و ذائقه خانواده تغییر می‌کند. برخی افراد از گوجه‌فرنگی، کمی رب، آلو و بادمجان هم استفاده می‌کنند.

مواد لازم:
گوشت گوسفند : ۱کیلو
پیاز یزرگ: ۲  عدد
هویج:۳  عد
سیب‌زمینی:۲ عدد
به:۱ عدد
روغن زیتون:۲قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم
فلفل سیاه تازه آسیاب‌شده به میزان لازم

طرز تهیه:

  1. دنده گوسفندی را به ۴ تکه تقسیم کنید.
  2. هویج و پیاز و سیب‌زمینی را حلقه‌حلقه کنید.
  3. قابلمه مناسبی انتخاب کنید.
  4. داخل قابلمه روغن ریخته و یک ردیف حلقه‌های پیاز کف قابلمه بچینید.
  5.  روی پیازها تکه‌های گوشت را چیده و روی آن فلفل  و زردچوبه بپاشید.
  6. روی گوشت‌ها یک ردیف هویج بچینید. ردیف بعد به‌ها را که به صورت برش‌های پرتقال بریده‌اید بچینید.
  7. در نهایت سیب‌زمینی‌ها را چیده و حدود نیم پیمانه آب همراه با فلفل و ادویه دلخواه به قابلمه اضافه کنید.
  8. قابلمه را روی گاز قرار دهید تا جوش بیاید، سپس شعله را کم کرده ، در قابلمه را ببندید تا به مدت ۳ تا ۴ ساعت به‌آرامی مواد بپزند. حواستان باشد که آب غذا تمام نشود وگرنه پیازهای ته قابلمه که خوشمزه‌ترین قسمت غذا هستند می‌سوزد.
  9. خوشمزه‌شدن این غذا به این دلیل است که به آرامی مواد با هم می‌پزند و اب زیادی هم ندارد.
  10. این خوراک را با نان سنگک تازه و سبزی خوردن نوش جان کنید.

تهیه کننده: رضوان هاشمیhttp://www.parsegard.com/

کدبانو:یک  روش قدیمی دیگر هم برای درست کردن این غذا وجود دارد. در این روش هویج ، روغن زیتون و پرتقا ل  نمی ریزید ولی  کمی پودر فلفل  قرمز

چند تا گوجه فرنگی  ،رب گوجه، ترشی مثل آبلیمو و یا آبغوره استفاده کنید ( اگر دوست داشتید می توانید  ۲ تا ۳  عدد  لیمو عمانی را هم  با چنگال  سوراخ کرده در انتها داخل آبش  بریزید). سیب زمینی

، پیاز( پیاز درسته را همانطور درسته برش می زنیم بطوریکه حلقه ها بهم چسبیده باشند و از پهلوی پیاز و ردیف کنار هم  بچینید.  گوجه فرنگی نیر باید بصورت حلقه های  بزرگ بریده شده  ولی  زیاد نازک نباشد ممکن  است  له  شود. اما به را مربعی  اندازه یک بند انگشت ببرید بهتر است لابلای مواد  بگذارید  چون زیر دندان خوشمزه تر می شود.۰ ممکن است همه دوست نداشته باشند.  با این روش زیاد مشخص  نمی شود.
همچنین در این روش از آب بیتشتری استفاده می کنید تا در انتها به اندازه یک  ونیم  تا دو بند انگشت آب رو خورشت  بماند.خورشت باید با آب آن سرو شود   در ضمن یادتان باشد که این خورشت را اصلا بهم نزنید  چون قاطی می شودواز فرم می افتد بهتر است بهمان  صورت که مواد را در قابلمه چیده ای   سرو کنید ویا با هما ن ظرفی که پخته اید اگر مناسب بود  روی میز ببرید . اگر گوشت  کمی چربی هم داشته باشد  بسیار غذا را لذیذ تر می کند.  اصلا تاس کباب باید کمی چرب باشد  سنتی ها اینطور درست می کنند . در ضمن نگران نباشید  به یکبار خوردنش می ارزد . نوش جانتان.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


،

این نوشته در خورشتها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *