گل گاوزبان بدون لیمو خاصیت ندارد

گل گاوزبان جزء گیاهان دارویی است که به دلیل دارا بودن ترکیبات آلکالوییدی و تأثیر بر روی سیستم اعصاب

مرکزی خاصیت آرامبخشی دارد.

مصرف این گیاه در بین مردم به صورت دم کرده یا جوشانده است در حالی که در فرآورده‌های مختلفی به عنوان شربت یا حتی پماد و کرم‌های ضد التهاب نیز استفاده می‌شود.

حتما با یک ترکیب اسیدی باید همراه باشد تا حلالیت آلکالویید در آب زیاد و استخراج شود.

اگر در تهیه این نوع دوم نوش از لیمو عمانی استفاده و محیط اسیدی نشود آلکالویید‌ها خارج نشده و خاصیت دارویی نداشته یا به مقدار خیلی کم دارد.

دم نوش گل گاوزبان به صورت جوشانده ملایم تهیه می‌شود.

برای تهیه این جوشانده ۱ قاشق غذاخوری سر پر از گل گاوزبان که خیلی پودر شده است را داخل فیلتر قوری ریخته و نصف لیموعمانی اضافه کنید، سپس روی آن آب جوش ریخته شود و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی کتری و حرارت غیر مستقیم گذاشته تا دم بکشد.

این دم نوش ۱ وعده در شبانه روز و ترجیحا هنگام غروب یا قبل از خواب میل شود.
محسن بیگدلی- عضو جامعه گیاه درمانی ایران

درمانکده

 

کدبانو: تجربه
من همیشه با  یک پر لیمو عمانی کمی چای ترش و شکوفه بهار نارنج و سنبل الطیب دم می کنم بسیار خوشرنگ می شود. و ارامبخش خوبی است .  همه را به میزان خیلی کم مخلوط کرده و در یک ظرف فلزی  در دار نگهداری می کنم البته گل گاو زبان را از بقیه مواد بیشتر می ریزم و سنبل الطیب را هم چند نخ که آماده دم کردن  است. اگر هم دوست داشتید دو تا عناب خشک هم داخلش برای هر وعده بیاندازید مفید است.  فکر می کنم ادرار اور است بهتر است عصر میل  کنید .نوش جانتان
این نوشته در خواص خوراکی ها و دانه ها،خشکبار، روغن ها، گیاهان و میوه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *