آیا پیاز پوست‌کنده و خرد شده باکتری جذب می‌کند؟

یک شایعه قدیمی در مورد پیاز پوست کنده و خرد شده که هم در دنیای مجازی و هم حقیقی بر سر زبان‌ها افتاده بود، دوباره رایج شده‌است. در این شایعه آمده‌است که پیاز پوست کنده میکروب‌های هوا را به خود جذب می‌کند و سمی و خطرناک است.

Photo: ‎آیا پیاز پوست‌کنده و خرد شده باکتری جذب می‌کند؟یک شایعه قدیمی در مورد پیاز پوست کنده و خرد شده که هم در دنیای مجازی و هم حقیقی بر سر زبان‌ها افتاده بود، دوباره رایج شده‌است. در این شایعه آمده‌است که پیاز پوست کنده میکروب‌های هوا را به خود جذب می‌کند و سمی و خطرناک است. پروفسور "روت مک دانلد" محقق و رییس بخش علوم غذایی و تغذیه انسانی در دانشگاه آیووا در باره این شایعه چنین می‌گوید:"پیاز هیچ باکتری را جذب نمی‌کند. این تفکر که سبزیجات باکتری و آلودگی را از اطراف خود جذب می‌کنند منطقی نیست. به علاوه پیاز و سیر تا حدودی خاصیت اسیدی و ضد باکتریایی هم دارند. خوردن این قبیل سبزیجات به علت داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی برای سلامتی مفید است، اما اینها از هیچ بیماری مانند سرطان جلوگیری نمی‌کنند یا در درمان آن موثر نیستند.در مورد این شایعه باید به چند نکته توجه داشت. پیاز و همه سبزیجات تازه دارای باکتری هستند مگر اینکه با گرما پخته شوند.این باکتری ها از مزرعه یا هنگام برداشت محصول یا در زمان نگهداری از آنها در انبار می‌آیند. مساله دیگر این است که زمانی که ما سبزیجات را خرد می کنیم مایعی که از آنها خارج می شود محل مناسبی برای کشت باکتری هاست و اگر پیش از تکه کردن یا خرد کردن، سبزیجات آلوده باشند می‌توانند در سبزیجات خرد شده رشد کنند. البته قرار دادن سبزیجات خرد شده در یخچال می تواند تا حدی رشد برخی از باکتری ها را کم کند. حرکت باکتری‌ها تنها در محیط‌های خاص امکان‌پذیر است و البته تحرک آنها در مقیاس‌های انسانی کاملاً قابل چشم‌پوشی است، آنها نمی‌خزند یا پرواز نمی‌کنند، پس فقط زمانی بر سبزیجات قرار می‌گیرند که محیط اطراف آلوده باشد و در این صورت می‌توانند بر روی سبزیجات خرد شده رشد و نمو کنند."منابع را در وبسایت ما ببینیدhttp://goo.gl/A0I6KE‎

پروفسور “روت مک دانلد” محقق و رییس بخش علوم غذایی و تغذیه انسانی در دانشگاه آیووا در باره این شایعه چنین می‌گوید:

“پیاز هیچ باکتری را جذب نمی‌کند. این تفکر که سبزیجات باکتری و آلودگی را از اطراف خود جذب می‌کنند منطقی نیست. به علاوه پیاز و سیر تا حدودی خاصیت اسیدی و ضد باکتریایی هم دارند. خوردن این قبیل سبزیجات به علت داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی برای سلامتی مفید است، اما اینها از هیچ بیماری مانند سرطان جلوگیری نمی‌کنند یا در درمان آن موثر نیستند.

در مورد این شایعه باید به چند نکته توجه داشت. پیاز و همه سبزیجات تازه دارای باکتری هستند مگر اینکه با گرما پخته شوند.این باکتری ها از مزرعه یا هنگام برداشت محصول یا در زمان نگهداری از آنها در انبار می‌آیند. مساله دیگر این است که زمانی که ما سبزیجات را خرد می کنیم مایعی که از آنها خارج می شود محل مناسبی برای کشت باکتری هاست و اگر پیش از تکه کردن یا خرد کردن، سبزیجات آلوده باشند می‌توانند در سبزیجات خرد شده رشد کنند. البته قرار دادن سبزیجات خرد شده در یخچال می تواند تا حدی رشد برخی از باکتری ها را کم کند. حرکت باکتری‌ها تنها در محیط‌های خاص امکان‌پذیر است و البته تحرک آنها در مقیاس‌های انسانی کاملاً قابل چشم‌پوشی است، آنها نمی‌خزند یا پرواز نمی‌کنند، پس فقط زمانی بر سبزیجات قرار می‌گیرند که محیط اطراف آلوده باشد و در این صورت می‌توانند بر روی سبزیجات خرد شده رشد و نمو کنند.”

ستاد مبارزه با چرندیات

منابع را در وبسایت ما ببینید
http://goo.gl/A0I6KE

این نوشته در خواص خوراکی ها و دانه ها،خشکبار، روغن ها، گیاهان و میوه ها, غذا ها ی گیاهی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *