کباب دیگی

  مواد لازم برای ۶ نفر: گوشت چرخ شده مخلوط گوسفند و گوساله: ۷۵۰ گرم

پیاز: ۲ عدد
گوجه فرنگی: ۴ عدد
سماق قرمز: ۲ قاشق غذاخوری
فلفل کبابی: ۶ عدد در صورت تمایل
روغن مایع: به میزان لازم
کره: به میزان لازم
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
تخم گشنیز: به میزان لازم

طرز تهیه:
روش اول:
پیاز را ریز رنده کنید و کمی آب آن را بگیرید. گوشت چرخ کرده را با پیاز مخلوط کنید. نمک، فلفل، زردچوبه و پودر تخم گشنیز را اضافه کرده و گوشت و پیاز را کاملاً با دست مالش دهید یا با دستگاه غذاساز یکی دو چرخ بدهید. کف تابه ی مورد نظر را کمی چرب کنید و گوشت را با دست در تابه به ضخامت ۲ تا ۳ سانتی متر پهن کنید و دست خود را خیس کنید و سطح گوشت را کاملاً صاف کنید. با کفگیر یا انگشت سبابه کباب های ۴ سانتی متری درست کنید و بین کباب ها فاصله دهید. گوجه فرنگی ها را پوست بگیرید و دو نیم کنید و اگر کوچک بود درسته روی کباب ها بچینید و تابه را روی اجاق بگذارید. در تابه را گذاشته، حرارت را کم کنید. کباب ها آرام آب انداخته و با آب خود می پزند. در ۵ دقیقه ی آخر پخت سماق را روی کباب ها بپاشید تا آب کباب تمام شده و کمی سرخ شود. در صورت تمایل فلفل ها را ده دقیقه ی آخر به کباب ها اضافه کنید و بعد از آماده شدن همراه با کته و کره سرو کنید.
روش دوم:
مانند طرز پخت شماره یک گوشت، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه را مخلوط کرده و با دست مالش دهید یا با دستگاه غذاساز یکی دو چرخ دهید. کف تابه را کمی چرب کنید و به اندازه ی یک نارنگی از مایه ی گوشتی بردارید و با دست مانند کباب یا کتلت شکل دهید و کف تابه بچینید و روی حرارت قرار دهید. در تابه را بگذارید و بعد از آن که کباب ها با آب خود کمی پخت و خود را گرفت به وسیله ی یک کفگیر آن را برگردانید و گوجه فرنگی پوست کنده ی رنده شده روی آن بریزید و در صورت تمایل سماق بپاشید. بعد از آن که آب گوجه فرنگی تقریباً تمام شد و کباب ها سرخ شد (البته با آب گوجه فرنگی و گوشت) همراه با پلو یا کته سرو کنید.
روش سوم:
گوشت، پیاز، نمک، فلفل، پودر تخم گشنیز و زردچوبه را خوب مخلوط کنید و با دست یا غذاساز ورز دهید. کف تابه روغن سرخ کردنی بریزید و کباب ها را دانه دانه از هر دو رو سرخ کنید و روی کاغذ روغن گیر آشپزخانه بگذارید. گوجه فرنگی ها را نیز سرخ کرده، روغن اضافه ی کباب ها را دور بریزید و کباب ها را در تابه بچینید و گوجه ها را نیز روی آن قرار دهید و با حرارت ملایم ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کباب ها را بخار بپزید و در صورت تمایل سماق بپاشید و سرو کنید.
راز و رمز:
۱ـ گوشت مخلوط گوساله و گوسفند را دو بار چرخ کنید.
۲ـ آب پیاز را کمی بگیرید و با گوشت مخلوط کنید تا کباب ها خیلی آب نیندازد.
۳ـ می توانید گوجه فرنگی ها را پوست نکنید.
۴ـ پاشیدن سماق بر روی کباب ها اثر سوء گوشت قرمز را کم می کند و جذب کلسترول آن را کاهش می دهد.
۵ـ در صورت استفاده از فلفل کبابی می توانید آن را همراه با گوجه فرنگی به کباب ها اضافه کنید.
۶ـ به گوشت کباب ها می توانید کمی جعفری خرد شده اضافه کنید.
۷ـ به گوشت کباب ها می توانید کمی شوید خرد شده اضافه کنید.
۸ـ به گوشت کباب ها می توانید فلفل تند یا فلفل شیرین ریز شده ی بدون تخم فلفل اضافه کنید.
۹ـ کباب ها را می توانید در سینی فر و یا پیرکس در طبقه ی وسط فر با حرارت متوسط بپزید.
۱۰ـ برای زیباتر شدن در موقع سرو و یا تشویق بچه ها می توانید کباب ها را به سیخ کباب چوبی بکشید و آن را سرخ کنید و بعد مانند طرز پخت شماره ی ۳ بپزید.
۱۱ـ کته ی کباب بشقابی را با کمی روغن مایع بپزید و بعد کره را همراه با فلفل و یا جعفری مخلوط کرده و قالب بزنید و روی کته سرو کنید.
۱۲ـ تتالی نیز نوعی کباب بشقابی استان مرکزی می باشد که کباب ها با سیب زمینی و گوجه پخت می شود و در شماره های قبلی توضیح داده شده است و غذایی خوشمزه و به صرفه می باشد.
۱۳ـ کباب ها را می توانید در سطح تابه یا سینی فر به قطر ۲ تا ۳ سانتی متر کاملاً پهن کرده و نبرید و بعد از پختن با چاقو شکل دلخواه (چهارگوش لوزی و یا مستطیل) ببرید و سرو کنید.
۱۴ـ کباب لای پلو نیز نوع کباب بشقابی است
۱۵ـ این دستور ۳۵ گرم کربوهیدرات، ۱۴۰ گرم پروتئین، ۱۸۰ گرم چربی و ۲۳۲۰ کیلوکالری انرژی دارد.
نویسنده: الهه آذری -منبع: ماهنامه ی هنر آشپزی، شماره ی۶۹

 

این نوشته در کباب ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *