آشنایی با ترکیبات صبحانه‌های ملل جهان

 

مهم‌ترین وعده غدایی که در کودکان تحرک، تمرکز ذهنی، خلاقیت و یادگیری را بالا می‌برد و در بزرگسالان قند خون را تثبیت، اشتها و انرژی بدن را در طول روز کنترل می‌کند، صبحانه است.

صبحانه اوّلین وعده غذایی است که هنگام صبح خورده می‌شود. صبحانه معمولاً شامل یک یا چند نوع نوشیدنی مانند؛ چای، قهوه، آب پرتقال و… لبنیات مانند؛ پنیر، خامه و… غلات مانند؛ نان، شیرینی، برنج و… است. صبحانه ممکن است با دانه‌های روغنی چون زیتون یا میوه‌ها نیز همراه باشد. این موارد ممکن است بسته به آب و هوا و شرایط جغرافیایی کشور‌ها، تغییر و متفاوت باشند.

بسیاری از متخصصین تغذیه، صبحانه را وعدهٔ بسیار مهم می‌دانند که در آغاز روز، انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می‌سازد.

خوردن صبحانه مانع از نقصان قند خون فرد می‌شود. قندی که به تامین انرژی و افزایش تمرکز کمک می‌نماید. یک صبحانه خوب و مناسب  باعث می‌شود فرد در طول روز بسیار هوشیارتر و خلاق‌تر باشد.

مطالعات نشان می‌دهند؛ بزرگسالان و کودکانی که صبحانه می‌خورند در محل کار و مدرسه کارایی بهتری دارند. این افراد معمولاً بیشتر در رژیم غذایی خود ویتامین مینرال، و سایر مواد مغذی ضروری بدن را دریافت می‌کنند.

زمانی که فرد این وعده‌های غذایی مهم را به عمد  یا به اجبار حذف می‌کند، میزان متابولیسم یا سوخت و ساز بدن او برای حفظ انرژی پایین می‌آید. چنانچه این روند ادامه پیدا کند، درصد بیشتری از سوخت و ساز بدن، کاهش یافته و در طولانی مدت، بدن می‌آموزد که با انرژی کمتری زنده بماند. نتیجه این فرآیند ذخیره بیشتر چربی‌ در بدن می‌شود.

مطالعات نشان داده است که مصرف منظم صبحانه  چربی خون افراد را پایین نگه می‌دارد و افرادی که صبحانه نمی‌خورند در طول روز به خوردن غذاهای پر چرب که از نظر رژیم غذایی کم ارزش هستند، روی می‌آورند.

همین مسئله باعث بیمار شدن آنها می‌شود. البته منظور از خوردن صبحانه، یک صبحانه سالم است نه بیسکویت، شکلات، تنقلات، آب میوه‌های غیر طبیعی و… همه افرادی که صبحانه نمی‌خورند تجربه علایم گرسنگی مانند خستگی، خواب آلودگی و بیقراری را داشته‌اند. همین امر باعث کاهش بیشتر کارایی در کنار مسایل و مشکلات شخصی افراد می‌شود.

حال با این اختصار، سری به میز صبحانه مردم کشور‌های مختلف این دنیا می‌زنیم. به نظر شما آنها برای صبحانه خود چه تدارکی دیده‌اند.

از کشور خودمان، ایران شروع می‌کنیم؛ اساس صبحانه در ایران از انواع نان که به صورت مسطح و تخت هستند به همراه، پنیر ایرانی، کره، انواع مختلف مربای سنتی، عسل، خامه، سرشیر و چای داغ با شکر  و گاهی سبزی خوردن تشکیل می‌شود. سایر اقلام، مانند؛ خامه چرب، گردو، تخم مرغ آب پز سفت یا عسلی و املت نیز برای صبحانه طرفدار دارند.

صبحانه سنتی ما شامل کره و پنیر، کره و مربا، خامه وعسل، پنیر و گردو یا کره و عسل که روی نان تازه مالیده شده و به همراه چای شیرین و یا تلخ مصرف می‌شود.

صبحانه ملل

صبحانه ایرانی

صبحانه هم مانند سایر موارد بصورت فصلی تغییر می کند به عنوان مثال، یکی از مواد غذایی که معمولا در صبح زود فصل زمستان مصرف می‌شود، حلیم است. حلیم، ترکیبی از گندم، دارچین، کره و شکر است که با گوشت بوقلمون یا مرغ و یا گوسفند تکه تکه شده در دیگهای بزرگ پخته می‌شود. این غذا به صورت گرم و با شکر سرو می‌شود. کله پاچه یکی دیگر از صبحانه‌های خوشمزه آخر هفته است. این صبحانه سنگین و مقوی است که از سر و ساق پاهای گوسفند تهیه می‌شود.

صبحانه در کشور اسپانیا

صبحانه ملل

صبحانه در اسپانیا بسیار ساده ولی واقعا خوشمزه است. نان با  سیر تازه و مقدار زیادی گوجه فرنگی رسیده، اندکی روغن زیتون و نمک هم به آنها اضافه کنید. به این صبحانه گاهی مخلفاتی چون؛ پنیر، ژامبون یا سوسیس هم اضافه می‌کنند.

صبحانه در کشور انگلیس

صبحانه ملل

صبحانه انگلیسی بسیار پر حجم است. این صبحانه از لوبیا، سوسیس، تخم مرغ، قارچ ، نان تست و یک فنجان چای تازه دم  تشکیل شده است. گفته می‌شود؛ مردمان انگلیس بسیار خوش خوراک هستند، به گونه‌ای که اگر بخواهند به فردی یا کودک خود را احترام گذاشته یا تشویق کنند، برای او غذا تدارک دیده یا فست فود می‌خرند.

صبحانه در کشور آمریکا

صبحانه ملل

صبحانه بسیار معروف و باب امریکایی یک کیک تازه  به همراه  چند بلوبری است که بیشتر مردم امریکا آن را دوست دارند. به خصوص بچه ها…کنار این صبحانه چند تکه ژامبون هم قرار می گیرد. قهوه که دیگر  در صبحانه آمریکایی‌ها جای خود دارد.

صبحانه در کشور  آلمان

صبحانه ملل

صبحانه مردم آلمان تشکیل شده از پنیر محلی، نان تازه، سوسیس یا ژامبون و در آخر یک فنجان قهوه … این یک صبحانه کامل و ایده‌ال برای یک آلمانی است.

صبحانه در کشور آلاسکا

صبحانه ملل

صبحانه مردم آلاسکا بسیار خاص است. چرا که آنها برای صبحانه، گوشت گوزن کباب شده به همراه یک تخم مرغ نیمرو با نون تازه و چای داغ می‌نوشند.

صبحانه در  کشور استرالیا

صبحانه ملل

تنها یک ماده بسیار مهم در  صبحانه مردم استرالیا وجود دارد و آن مارمالاد به همراه کره بادام زمینی و نان تست است. در آخر یک لیوان بزرگ قهوه هم، کنار آن نوش جان می‌کنند.

صبحانه در کشور ایتالیا

صبحانه ملل

صبحانه ایتالیایی‌ها این ملت افسانه‌ای با آن ماکارونی، پیتزا و پاستا معروفشان کمی عجیب است. آنها برای صبحانه یک فنجان  کاپوچینو و  یک نان محلی و کروسانت بمیل می‌کنند. شاید آنها معده خود را برای یک ناهار خوشمزه سبک نگه می‌دارند. کسی نمی‌داند، این عادت آنها است.

صبحانه در کشور برزیل

صبحانه ملل

صبحانه این ملت یک انتخاب خوشمزه از گوشت، پنیر ، مربا، نان، گوجه، کره و … که همه برای آنها یک صبحانه عادی است. آنها عادت دارند این مواد را بسیار زیبا تزیین کنند. بشقاب را ببنید! اشتها برانگیز نیست.

صبحانه در کشور تایلند

صبحانه ملل

صبحانه این مردم تشکیل شده از ماهی تند یا گوشت خوک تند با برنج یک و مخلفاتی چون سس، پیاز، کلم، سبزیجات و … این  صبحانه تایلندی بسیار ارزان است و مردم تایلند آن را بسیار دوست دارند. این صبحانه تایلندی را در همه جای کشور می‌توانید پیدا کنید. طعم  آن بسیار عالی است.  تایلندی‌ها عادت دارند یا به عبارتی به صرفه آنها  است اگر صبحانه، ناهار و شام رو بیرون از خانه و آماده خریده و میل کنند. چرا که برای آنها ارزان تر تمام می‌شود. مواد غدایی بیرون از خانه بسیار بهداشتی و تمیز درست می‌شود.

صبحانه در کشور ترکیه

صبحانه ملل

در ترکیه صبحانه معمولا از انواع چند پنیر ، کره ، زیتون، تخم مرغ، گوجه فرنگی ،خیار ، مربا ، عسل ، گوشت ژامبون ادویه دار ، ماست و نان برشته خوشمزه، چای، آب پرتقال و… تشکیل شده است. من به شخصه عاشق صبحانه ترکیه هستم.به امتحان کردنش، می‌ارزد.

صبحانه در کشور پرتغال

صبحانه ملل

صبحانه این ملت بسیار خوشمزه، ساده با مقدار زیادی قهوه است. صبحانه تشکیل شده از یک نان محلی برشته که شکم آن را با سبزی، پنیر، تخم مرغ و… پر می‌کنند. نان را به صورت ساندویچ یا تکه تکه کرده، مصرف می‌کنند. ظاهرش هم خوشمزه به نظر می‌آید.

صبحانه در کشور چین

صبحانه ملل

مردم هزار فرهنگ  و کهن چین به احتمال قوی باید صبحانه‌های مختلفی در این کشور پهناور و پر جمعیت وجود داشته باشد. صبحانه انتخابی یکی از رایج ترین صبحانه در کشور چین است. رشته فرنگی، کرفس، مرغ،  سبزیجات سرخ شده و …

صبحانه در کشور دانمارک

صبحانه ملل

روی میز صبحانه مردم دانمارک، اغلب نان چاودار، پنیر، کالباس، ژامبون ، دانه غلات فرآوری شده، عسل، مربا و گاهی اوقات حتی ورقه نازکی از شکلات نیز موجود است. این صبحانه به نوعی یک شوک در صبحگاه محسوب می‌شود.  واقعا می‌تواند این صبحانه خشک محبوب  همه مردم باشد کمی عجیب است. امیدوارم این مردم مانند صبحانه‌شان خشک و جدی نباشند. من یکی که از این صبحانه خوشم نیامد!

صبحانه در کشور روسیه

صبحانه ملل

کیک مخصوص با چاشنی خامه، عسل، توت فرنگی… پنکیک سرخ شده به عنوان کیک، صبحانه انتخابی در روسیه است. آنها نوع خاصی از پنکیک هستند که داغ، کمی شیرین به همراه خامه و عسل سرو می‌شوند. این پنکیک داغ، سرخ شده نرم با لبه های ترد بسیار خوشمزه هستند. ظاهرش که خیلی خوبه!  معمولا آنها را با خامه، عسل، مربا یا نوعی شاه توت تازه میل می‌کنند.

صبحانه در کشور ژاپن

صبحانه ملل

انتخاب محبوب  مردم ژاپن،  ماهی و برنج است که به سس سویا و دانه‌های سویا آغشته شده است. کشورهای بسیاری، بخصوص در آسیا وجود دارندکه به جای لبنیات برای صبحانه از غذای پخته لذت می‌برند. ژاپن یکی از این کشور‌ها است. غذای پخته برای صبحانه در این کشور بسیار رایج و محبوب است.

صبحانه در کشور فرانسه

صبحانه ملل

به نظر این صبحانه خوشمزه و  دوست داشتنی می‌آید. این صبحانه که به نظر شیرینی می‌اید در واقع نوعی نان سنتی با بادام خرد شده، کره، است که آن را با شکلات یا خامه میل می‌کنند. البته نان همیشه باید برشته  و داغ باشد. نام این نان باید لو کروسانت باشد.

صبحانه در کشور فیلیپین

صبحانه ملل

فیلیپینی ها حتما از میوه محلی مخصوصا انبه در صبحانه خود  استفاده می‌کنند. از دیگر مواد در صبحانه این کشور می‌توان به برنج، تخم مرغ، گوشت، حبوبات و… نام برد.

انتخاب‌های دیگری چون نان مخصوص، آب میوه‌های طبیعی، خرما و… برای صبحانه در فیلیپین رایج است.

برنج صبحانه معمولا با انواع سبزیجات چون میخک و ادویه‌های دیگر چون فلفل، سیاه دانه و… درست شده و بین برگ مخصوص خوراکی پیچیده می شوند.این برنج بسیار خوشمزه و محبوب این مردم به همراه سس‌های تند گوجه مصرف می‌شود.

صبحانه در کشور کانادا

صبحانه ملل

یک صبحانه کانادایی شامل پوره سیب زمینی به همراه تخم مرغ، نان تست و سوسیس سرخ کرده و… است.

سیب و میوه‌های انتخابی برای صبحانه معمولا آب پز، پخته و یا سرخ شده هستند. پوره‌های انتخابی برای صبحانه معمولا  به صورت سنتی تهیه می شوند. سیب زمینی آب پز، کلم آب پز و رنده شده با سرکه، گوشت چرخ کرده، پنیر، مخلوط شده بسیار لذیذ و خوشمزه هستند. کنار این پوره شما چند تکه سوسیس کبابی با نان تست شده خواهید داشت یک صبحانه کامل و مقوی، نوش جان.

صبحانه در کشور کلمبیا

صبحانه ملل

صبحانه در کشور کلمبیا به نوعی یک سوپ ساده است. سوپی که از آرد برنج و جعفری درست شده که در آخر یک تخم مرغ برای هر نفر به داخل آن می شکنند. یک صبحانه بی دردسر و سالم است. این صبحانه ادویه خاصی هم ندارد.

صبحانه در کشور کره

صبحانه ملل

صبحانه در کره جنوبی نیز چون سایر کشور‌های آسیایی، شامل غذای پخته به همراه چاشنی‌های فراوان است. تخم مرغ نیمرو، سبزیجات پخته چون هویج، کلم، کاهو و… به همراه ماهی و قارج سرخ شده که چاشنی‌های مختلف به آن میزنند. سوپ کلم  به همراه رشته و آب سبزیجات نیز کنار این صبحانه سرو می‌شود. ظاهرآ که باید خوشمزه باشد.

صبحانه در کشور کوبا

صبحانه ملل

صبحانه در کوبا بسیار ساده و سبک صرف می‌شود. این وعده غذایی ساده معمولا با قهوه شیرین که کمی شیر همراه دارد، میل می‌شود. صبحانه تشکیل شده از یک نوع نان  محلی هم داغ و برشته  که معمولا  آن را در فنجان قهوه فرو برده و میل می‌کنند.

صبحانه در کشور مالزی

صبحانه ملل

صبحانه در کشور مالزی هم چون سایر کشور‌های همسایه خود یک وعده غذایی کامل و پخته است. گاهی یک کاسه داغ از رشته فرنگی مخلوط با تخم مرغ، سبزیجات و ادویه جات ترشی جات خوشمزه… و گاهی برنج پخته به همراه ماهی و مخلفات سبزی، رشته و…که روی برگ‌های مخصوص سرو می‌شود. این صبحانه در مالزی بسیار پر طرفدار است.

صبحانه در کشور مصر

صبحانه ملل

صبحانه در کشور مصر بسیار جالب است. آنها باقلا، نخود پخته را با سیر و روغن زیتون، سس، تخم مرغ آب پز سفت، و برخی از سبزیجات سبز و حبوبات  مخلوط می‌کنند، و میل می‌کنند. این صبحانه بسیار محبوب و رایج مردم مصر است. به نظرم به دلیل وجود نخود و باقلا باید غذای بسیار سنگین و نفاخ باشد.

صبحانه در کشور مکزیک

صبحانه ملل

صبحانه مردم مکزیک شامل؛ گوشت گاو کبابی، پنیر، تخم مرغ نیمرو،سیب زمینی، حبوبات پخته به خصوص لوبیای تند و  سایر مخلفات خوشمزه  است. مردم مکزیک معمولا وعده‌های غذایی را بسیار تند میل می‌کنند. بخصوص گوشت گاو  را که حسابی تند و بعد کباب می‌کنند.

صبحانه در کشور ویتنام

صبحانه ملل

صبحانه سنتی در این کشور نوعی فرینی برنج  است که با سبزیجات، حبوبات و ماهی‌های دریایی مخلوط شده است…. معمولا صبحانه رایج متشکل از فرآورده‌های گوشتی است. که آنها را در انواع فرینی برنج و گندم مخلوط می‌کنند.

آنچه که در بالا می بینید، فرنی گوشت خوک است. این صبحانه شامل؛ دونات چینی، حبوبات پخته و روده پر شده خوک از گوشت چرخ کرده و تند خوک به همراه رگه‌های خونی به عنوان سوسیس و نان برشته به همراه مربا است. جالبه نه من یکی که دوست ندارم آن را امتحان کنم. شما چطور؟

صبحانه در کشور هند

صبحانه ملل

مردم کشور بزرگ هند چون کشور چین هم نمی‌تواند یک صبحانه خاص و رایج داشته باشد. مردم که دارای زبان‌، دین و فرهنگ‌های مختلف است. حتما دارای صبحانه‌های مختلف و متعدد است.

اما یک صبحانه سنتی و محبوب در هند است که شامل؛ سیب زمینی با رزماری بو داده به همراه عدس، سوسیس گیاهی، نان برشته، فلفل(ادویه همیشگی غذاها) و موز سرخ شده  با شیر و…

صبحانه در جزیره هاوایی

صبحانه ملل

یک صبحانه سالم و بی‌نظیر. نمی‌توانید، تصور کنید در این جزیره توریستی چنین صبحانه سالمی خورده شود! البته گاهی نان شیرینی حلقوی و موارد دیگر هم  به این صبحانه اضافه می‌شود، ولی غالب آن میوه‌های محلی هستند.

به نظر من که بسیار اشتها آور و یک صبحانه سالم است. تصور کنید انرژی تمام این میوه‌ها را صبح اول وقت به درون خود سرازیر  می‌کنید. خوردن چنین میوه‌ها یی آن هم  برای صبحانه به نوعی پاک سازی بدن از هر گونه آلودگی و… است. بفرمایید…

همشهری آنلاین-  www.breakfastandbrunch.com

این نوشته در غذاهای بین المللی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *