آموزش روش و نحوه درست کردن فلافل

طرز تهیه فلافل در این پست مجموعه سه نوع فلافل را برای شما توضیح میدهیم که روش تهیه و آموزش آنرا یاد بگیرید

فلافل بندری، فلافل عربی و فلافل خوزستانی به همراه طرز تهیه سس فلافل

felafeطرز تهیه فلافل خوزستانی

مواد لازم:

 نخود خیس شده: ۲۵۰ گرم

 پیاز: یک عدد بزرگ

 سیر: ۳ حبه

 رب گوجه فرنگی: یک قاشق مربا خوری

 سیب زمینی آب پز: ۱ عدد کوچک

ادویه کاری: ۲ قاشق چایخوری

 فلفل و نمک و زردچوبه: به میزان دلخواه

 طرز تهیه:

 ابتدا نخود را به همراه پیاز و سیر چرخ کرده (نخود چرخ شده باید کمی زبر باشد) سپس سیب زمینی رنده شده و رب گوجه و تمام مواد باقیمانده را به مایه نخود اضافه نموده و خوب ورز میدهیم. لازم به ذکر است قبل از سرخ کردن فلافل مقدار کمی آب اضافه کرده تا مایه نسبتاٌ نرمتر شود با این کار فلافل ترد خواهد شد.

نکات مهم:

 ۱- هیچوقت به مایه فلافل تخم مرغ اضافه نکنید زیرا طعم واقعی فلافل را از بین میبرد و مانند کتلت خواهد شد.

 ۲- برای خوشمزه تر شدن فلافل از فلفل به میزان بیشتری استفاده شود.

 ۳- میتوان بجای رب گوجه از یک عدد گوجه فرنگی رنده شده استفاده کرد.

 ۴- برای سرخ کردن از ظرف کوچک و گود استفاده شود برای صرفه جویی در روغن و سرعت پخت و شعله اگر کم باشد فلافل شما نیز مغز پخت خواهد شد.

 دستور پخت سس فلافل

 یک عدد سیب زمینی آب پز و له شده را با ومقداری رب گوجه و فلفل و نمک در آب حل کرده و مواد را میپزیم تا مایه نسبتاٌ غلیظی بدست آید. این دستور پخت فلافل خوزستان است حتماٌ امتحان کنید.

طرز تهیه فلافل بندری

 مواد لازم:

 تخم مرغ: ۱ عدد

 سیب زمینی: ۱ عدد

 نخود: یک فنجان

 فلفل: یک چهارم قاشق سوپخوری

 فلفل قرمز: قدری

 طرز تهیه:

۴۸ ساعت نخود را در آب خیس کنید، البته مرتب آب آن را عوض کنید تا لیز نشود. بعد آن را با سیب زمینی چرخ کرده و نمک و فلفل قرمز را به آن اضافه کرده خوب مخلوط کنید. بعد از آن تخم مرغ را به آن اضافه کرده و باز هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید و بعد آن را به صورت گرد گرد در آورده و در روغن سرخ کنید.

 طرز تهیه فلافل (به صورت دیگر)

مواد لازم:

 نخود ۵۰۰ گرم

 تخم مرغ ۳ تا ۴ عدد

 گشنیز ۲۵۰ گرم

 زیره ی کوبیده ۱ قاشق سوپخوری

 فلفل قرمز کوبیده ۱ قاشق چایخوری

 آرد گندم ۳ تا ۴ قاشق سوپخوری

 آبلیمو ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری

 روغن مایع برای سرخ کردن به مقدار لازم

 نمک به قدر کافی

 طرز تهیه:

 نخود را بپزید. (بهتر است نخود را قبلاً خیس کنید تا زودتر بپزد، در هر حال نخود باید کاملاً پخته شود و آبش به خورد آن برود). سپس آن را در حالی که هنوز گرم است چرخ کنید تا کاملاً مانند پوره نرم و لطیف شود. گشنیز را تمیز کرده و بشویید و در صافی بریزید. وقتی آب گشنیز کشیده شد آن را ریز خرد کنید. تخم مرغ ها را با زیره و کمی نمک و فلفل قرمز یا فلفل سیاه (در صورت استفاده از فلفل سیاه یک قاشق چایخوری زعفران هم در کمی آب جوش حل کرده به کار ببرید). داخل پوره نخود بریزید و مایه را خوب مخلوط کنید.

بعد گشنیز را ریخته، به هم بزنید تا مواد مخلوط شوند. مقداری روغن مایع را در تابه ی مناسبی بریزید و آن را داغ کنید تا حدی که دود نکند. از مایه ی تهیه شده گلوله هایی به اندازه ی یک تخم مرغ بردارید و آنها را در آرد غلطانیده و همه را با دست صاف و گرد کنید. باید دقت کنید که سطح گلوله ها کاملاً صاف شود. سپس آنها را در روغن بیندازید. حرارت را کمی ملایم کنید. وقتی یک طرف طلایی شد آنها را برگردانید تا طرف دیگرشان هم طلایی شود.

آموزش و طرز تهیه فلافل عربی (اصل)

مواد لازم:

 ۳۸۰ گرم باقلای خشک

۳۸۰ گرم نخود

 ۲ حبه درشت سیر کوبیده

 یک عدد درشت پیاز ( ریز خرد شده)

 ۴ عدد بزرگ پیازچه (ریز خرد شده)

 فلفل سبز قلمی تند

 یک قاشق غذاخوری بیکینگ پودر

 ۳ قاشق غذاخوری آرد یک فنجان

 جعفری خرد شده یک قاشق مرباخوری

 پودر تخم گشنیز ۵/۱ قاشق مرباخوری

 پودر زیره سبز به اندازه لازم

 نمک و فلفل به اندازه لازم

 روغن برای سرخ کردن فلافل

 طرز تهیه:

 باقلا و نخود را از قبل خیس می کنیم. باقلا و نخودهای خیس خورده را پوست می کنیم و با گوشت کوب یا خردکن برقی به طور کامل خرد می کنیم. سپس سیر، پیاز، پیازچه و بقیه مواد را اضافه کرده و دوباره له می کنیم تا نرم شود و می گذاریم یک ساعت بماند. در آخر گلوله هایی به اندازه گردو از مخلوط این مواد بر می داریم و به صورت شامی های گردی در می آوریم. آن گاه در یک سینی می چینیم و می گذاریم یک ربع دیگر بماند. سپس در روغن فراوان سرخ می کنیم تا طلایی شود. توجه: – باقلا و نخود از شب قبل خیس شود. در تهیه این غذا می توان فقط از نخود استفاده کرد که در این صورت مقدار نخود دو برابر می شود.

 نکات تغذیه ای:

فلافل یک نوع غذای لبنانی است که برای افراد گیاهخوار غذای مناسبی می باشد. این غذا به علت داشتن حبوبات به خصوص نخود، پروتئین را در حد کافی و نیاز بدن تامین می کند. نخود نیز مانند سایر حبوبات، فیبر بالایی دارد. فیبر محلول مانند یک برس زبر، سیستم گوارشی را پاک می کند. این نوع فیبر، گلوکز (قند) و کلسترول خون را کاهش می دهد. همچنین نیاز به انسولین را در افراد دیابتی کم می کند.

http://www.doostiha.ir

این نوشته در کتلت ، شامی هاو ناگت ها, مهارتهای زندگی، فوت و فن خانه داری ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *