آشنایی با روش تهیه خورشت کدو حلوایی

کدوحلوایی از جمله سبزیجات پاییزی و زمستانی است که در پخت انواع و اقسام دسرها و غذاهای فصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خورشت  کدوحلوایی نیز یکی از این غذاهای فصلی و خوشمزه است که در آن، کدوحلوایی ماده اصلی بوده و به همراه آلو، مزه‌دار می‌شود. در بعضی از شهرها این خورشت  قدیمی را به‌عنوان شام یلدایی در آخرین شب پاییز می‌پزند و از خوردن آن در جمع خانوادگی، بسیار لذت می‌برند.

مواد لازم:

  • گوشت خورشتی، ۳۰۰ گرم
  • کدو حلوایی، یک کیلوگرم
  • پیاز متوسط، ۲ عدد
  • آلو بخارا، ۱۰۰ گرم
  •  زعفران محلول در آب، یک قاشق سوپ‌خوری
  • روغن مایع، مقداری برای سرخ کردن
  • رب گوجه‌فرنگی، یک قاشق سوپ‌خوری
  • دارچین، یک قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه:

  1. ابتدا کدو را شسته و پس از پوست کندن، به صورت هلال‌های کوچک خرد کنید. سپس یک عدد از پیازها را ریز کرده و در تابه‌ای حاوی روغن سرخ کنید تا کمی طلایی‌رنگ شود. حالا کدوی خرد شده را به پیاز داغ اضافه کنید و همراه با آن تفت دهید.
  2. گوشت را نیز شسته و در سبدی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. پس از آن، پیاز دیگری را نیز به صورت خلالی خرد کنید. سپس داخل قابلمه‌ای مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید. حالا پیاز خردشده را در روغن سرخ کنید. در حین سرخ‌شدن پیاز، تکه‌های گوشت را نیز اضافه کرده و به همراه پیاز تفت دهید.
  3. حالا برای پختن گوشت، ۲ پیمانه آب سرد را به مخلوط گوشت و پیاز داغ افزوده و در ظرف را بگذارید تا گوشت روی حرارت کم اجاق‌گاز بپزد.
    نکته: ‌برای آنکه گوشت هنگام پخت طعم‌دار شود، زعفران محلول در آب جوشیده را نیز به آن اضافه کنید.
  4. در فاصله پخت گوشت، آلوها را خوب شسته و به مدت نیم

    خورش کدوحلوایی

    ساعت در آب خیس کنید سپس آنها را داخل سبدی آبکشی کنید. در مراحل پایانی پخت گوشت، آلو را به همراه رب گوجه‌فرنگی اضافه کرده و همچنان به مدت ۲ ساعت دیگر روی حرارت بگذارید.
    نکته: رب را پیش از اضافه‌کردن به گوشت، کمی در روغن تفت دهید تا رنگ بهتری در غذا ایجاد کند.

  5. با توجه به اینکه کدو – بخصوص درصورتی که تکه‌های آن ریز و نازک باشد – به سرعت پخته و له می‌شود، پس از اضافه‌کردن کدو، خورشت را مدت زمان زیادی روی شعله اجاق‌گاز حرارت ندهید. برای این منظور، باتوجه به اندازه تکه‌های کدو، یک ربع تا نیم‌ساعت زمان کافی است.

در ضمن دارچین و همچنین نمک و فلفل را نیز به همراه کدو به غذا اضافه کنید.

نکته ۱: درصورتی که این خورشت را با طعم ملس متمایل به ترش دوست دارید، ۱ قاشق مرباخوری آبغوره یا آب لیموترش به آن اضافه کنید.

نکته ۲: افرادی که به خورشتهای  شیرین علاقه‌مندند، می‌توانند با اضافه‌کردن آلو و همچنین یک قاشق مرباخوری   شکر به خورشت، طعم آن را شیرین‌تر کنند.( کدبانو: بهتر است زعفران را در انتها وقتی خورشت آماده و جا افتاد اضافه کنید  همان زمانیکه شعله را خاموش کردید  چون  وقتیکه  می جوشد عطرش کم  می شود. برای خوش طعم کردن گوشت  یک تکه کوچک چوب دارچین  از ابتدا برای خوش طعم کردن گوشت  مناسب است. موقع سرو آنرا  بیرون بیاورید.  در ضمن  می توانید اندازه مواد خورشت  را   کمتر کنیداگر  برای دو نفر باشد  زیاد است)   نوش جانتان

همشهری-مریم رشدی

 

 

 

این نوشته در خورشتها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *