گلین باره چیست؟

 گیلن باره چیست ؟این سندرم یا بیماری در اثر آسیب سیستم اعصاب محیطی بدن ، و در اثر اشتباه سیستم ایمنی و بیگانه انگاشتن سلولهای بدن ( در اثر برخی عفونتها یا مشکلات ناشناخته ی دیگر ) پدید می آید.

قدرت عضلانی فرد در این بیماری کاهش می یابد ، رفلکسهای طبیعی عضلات دچار اختلال می شود ، و احساس گز گزو مور مور شدن شانه ها و بازوها یا سایر قسمتهای بدن بوجود می آیند.ماهیت این بیماری میتواند خود بخود محدود شونده باشد ، یا پیشرفت کرده و به فلج کامل منتهی شود.
سالانه یک تا دو نفر از هر صد هزار نفر به این بیماری مبتلا میشوند . شایعترین علت فلج شل ، همین بیماریست و در مواردی میتواند حتی حیات بیمار را نیز با مخاطراتی روبرو کند، اما اغلب مبتلایان با کمترین عارضه ای بهبود می یابند.
از جمله علائم دیگر این بیماری می توان به : اختلال در تکلم ، جویدن ، و بلع مواد غذائی ، همچنین اشکال در حرکات چشمها و نیز کمر درد اشاره کرد.
سیر این بیماری در عرض چند روز پیشرفت می کند و بیشتر بیماران نیاز به بستری در بیمارستان خواهند داشت.دراغلب موارد فلج بیشتر از چهار هفته بطول نخواهد انجامید ، از این پس علائم حالت ثابتی به خود می گیرند و بمرور زمان ، طی چند ماه بهبود می یابند.
● روشهای درمان این بیماری:
شیوه ی درمان به عوامل متعددی بستگی دارد و در کل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
▪ ایمونوتراپی : اصلیترین روش درمان این بیماران است و دو روش اصلی آن عبارتند از تعویض پلاسمای خون و نیز تزریق داخل وریدی ایمونو گلوبولین ( I.V.I.G) پاسخ اغلب بیماران به این درمانها بسیار مطلوب و سریع خواهد بود ( خصوصا اگر سریعا و در مراحل اولیه ی بیماری صورت گیرند ).
کنترل عوارض بیماری مثل اختلالات تنفسی و عفونتها و…با روشهای خاص خود صورت خواهد گرفت . ضمنا حرکت درمانی و فیزیو تراپی نیز میتواند در درمان این بیماران ارزشمند باشد.
منبع : سایت دکتر ظهرابی
این نوشته در بیماریها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *