گل کلم چه فوایدی برای شما دارد؟

گل کلم یکی از سبزیجاتی است که دارای ۸۵ درصد آب است. هرچند که این سبزی فاقد کربوهیدرات، پروتئین و چربی است، اما سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. از این سبزی می توان به روش های مختلفی استفاده کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با فواید گل کلم و روش های مصرف آن آشنا کنیم.
گل کلم حاوی ترکیباتی به نام سولفورفان است که یکی از ترکیبات گوگرد محسوب می شود. این ترکیب به بهبود فشار خون و عملکرد کلیه ها کمک می کند.
افزودن اندکی زردچوبه به این سبزی خواص آن را چندین برابر می کند. گل کلم بسیار سالم بوده و هم خانواده بروکلی پرخاصیت است. گل کلم حاوی میزان زیادی مواد مغذی ضدالتهاب است. این ترکیبات باعث پیشگیری از واکنش های التهابی در بدن می شود.
می توانید آن را بخارپز کرده کنار غذاها سرو کنید یا اینکه در ترکیب ترشی ها و سالادها استفاده کنید. اگر می خواهید کل گلم را بپزید لازم است که برگ های آن را جدا کرده و در داخل آب و سرکه بیندازید تا به خوبی تمیز و ضدعفونی شود. توصیه می کنیم اگر قصد بخارپز کردن این کلم را دارید حتماً به آن زردچوبه نیز بزنید. چون در این صورت خواص آن چندین برابر می شود. در ادامه بیشتر به خواص این سبزی می پردازیم.
گل کلم برای سلامت قلب
گل کلم حاوی ترکیباتی به نام سولفورفان است که یکی از ترکیبات گوگرد محسوب می شود. این ترکیب به بهبود فشار خون و عملکرد کلیه ها کمک می کند. نتایج برخی از پژوهش ها نشان می دهند که سولفورفان در متیل دار شدن DNA تأثیر دارد و این فرآیند یکی از کلیدهای داشتن عملکرد سلولی سالم بخصوص در بخش داخلی عروق است که بیشتر در معرض آسیب قرار دارند. به این ترتیب گل کلم برای سلامت قلب فوق العاده عمل می کند.
گل کلم برای مقابله با سرطان
سولفورفان موجود در گل کلم ترکیبی است که در دفع سلول های سرطان زا موثر عمل می کند. به این ترتیب باعث مسدود شدن رشد تومور می شود. نتایج برخی بررسی ها نشان می دهد که نابود کردن سلول های منشأ سرطان می تواند یکی از روش های اصلی مقابله با این بیماری باشد.
یکی از عناصر مفید موجود در گل کلم کولین است که یکی از ویتامین های گروه B بوده و نقش موثری در سلامت و رشد مغز دارد. مصرف کولین در طول بارداری می تواند خواص زیادی در رشد مغزی جنین داشته باشد
نتایج این بررسی ها نشان می دهد که ترکیب بین گل کلم و زردچوبه (به دلیل دارا بودن کورکومین) می تواند در پیشگیری و درمان سرطان پروستات موثر باشد. در بررسی هایی که روی موش ها انجام شده مشخص شده است که سولفورفان می تواند باعث کاهش تأثیر و قدرت تومورهای پستانی میشود. علاوه بر این ترکیبات دیگر موجود در گل کلم مانند ایندول ها و ایزوتیوسیانات ها در پیشگیری از رشد سرطان مثانه؛ سینه، کولون، کبد، ریه و معده کارساز هستند.
گل کلم برای مراقبت مغز
یکی از عناصر مفید موجود در گل کلم کولین است که یکی از ویتامین های گروه B بوده و نقش موثری در سلامت و رشد مغز دارد. مصرف کولین در طول بارداری می تواند خواص زیادی در رشد مغزی جنین داشته باشد. این مسئله نیز در بهبود عملکرد مغزی، یادگیری و به خاطرسپاری موثر است.
گل کلم برای سم زدایی از بدن
گل کلم حاوی آنتی اکسیدان هایی است که باعث تحریک فعالیت دفع توکسین ها و سموم از بدن می شوند. علاوه بر این میزان گلوکوزینولات موجود در این سبزی نیز می تواند باعث تحریم فعالیت آنزیم هایی شود که به سم زدایی از بدن منجر می شود.
گل کلم حاوی خواص ضدالتهابی
گل کلم حاوی میزان زیادی مواد مغذی ضدالتهاب است. این ترکیبات باعث پیشگیری از واکنش های التهابی در بدن می شود.
گل کلم مفید برای دستگاه گوارش
گل کلم حاوی ترکیباتی به نام سولفورفان است که یکی از ترکیبات گوگرد محسوب می شود. این ترکیب به بهبود فشار خون و عملکرد کلیه ها کمک می کند
گل کلم حاوی میزان زیادی فیبرهای غذایی است بنابراین برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. نتایج پژوهشی که در World Healthiest Foods انجام شده است نشان می دهد که گل کلم می تواند از بافت پوششی معده محافظت کند. در واقع سولفورفان به پیشگیری از تکثیر هلیکوباکترپیلوری در معده جلوگیری می کند و مانع از چسبیدن آن ها به جداره معده می شود.
گل کلم سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی
مصرف گل کلم میزان زیادی آنتی اکسیدان و ترکیبات مغذی به بدن می رساند که در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها موثر عمل می کنند. این کلم سفید سرشار از ویتامین C، بتاکاروتن، کرستین، اسید سینامیک و دیگر ترکیبات مغذی است. این آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. در نتیجه پیری به تعویق افتاده و از آسیب های ارگان ها و بافت ها پیشگیری می شود.
گل کلم همچنین حاوی ویتامین های B1، B2، B3 ،B5، B6 و B9، اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین K بوده و منبع خوب فسفر و پتاسیم محسوب می شود.
دکتر سمیرا اسدی

این نوشته در خواص خوراکی ها و دانه ها،خشکبار، روغن ها، گیاهان و میوه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *