چگونه درست نفس بکشیم . (قسمت اول)

عوارض تنفس دهانی را بیش از همه دندان‌پزشکان احساس می‌کنند و ممکن است تشخیص اولیه آن را دندان‌پزشک تان به شما بگوید. خشکی دهان، افزایش پوسیدگی دندان‌ها، خشکی لب‌ها، التهاب و بیماری‌های لثه به دلیل تغییر پوشش طبیعی میکروبی دهان، بوی بد دهان و اثر سوء روی فرم فک‌ها و صورت از عوارض مهم تنفس دهانی است.

  به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، نفس کشیدن یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که بدن انجام می دهد. هنگام نفس کشیدن آرام تنها ۳ درصد کل انرژی بدن صرف می شود.

انسان بدون آب می تواند حدود ۱۴ روز دوام بیاورد اما بدون اکسیژن طی ۵ دقیقه مغز از کار می افتد و این امر باعث مرگ فرد می شود. برای یادگیری روش نفس کشیدن عمیق و آرام به مکان، وسیله یا مهارت خاصی نیاز نیست.

باید بدانیم هوایی که تنفس می کنیم، تنها ۲۱ درصد اکسیژن دارد، بنابراین روش صحیح نفس کشیدن بسیار مهم است. با یادگیری نفس کشیدن عمیق می توانیم هر بار اکسیژن بیشتری وارد بدن کنیم. بررسی های متعدد نشان می دهد، پایین بودن سطح اکسیژن خون روی عملکرد مغز تأثیر می گذارد.

هنگام نفس کشیدن، دیافراگم و عضله شکم منبسط می شود و هنگام بازدم دیافراگم و عضله شکم منقبض می شود. این روش نفس کشیدن باعث ورود اکسیژن بیشتری می شود و آزادسازی انرژی نیز بیشتر می شود.

هنگام ورزش، به طور طبیعی بدن برای تغذیه و زنده نگه داشتن عضلات خود نیاز به انرژی بیشتری دارد، بنابراین اگر بتوانیم اکسیژن بیشتری وارد بدن کنیم، بدن می تواند مولکول های تغذیه ای را بشکند و به انرژی تبدیل کند. شکسته شدن مولکول های مغذی ترکیب شده از گلوکز و اسیدهای چرب از طریق اکسیژن، باعث تولید غنی ترین شکل اکسیژن به نام آدنوزین تری فسفات (ATP) می شود.

تولید ATP برای تهیه انرژی برای مغز حیاتی است و باعث کار کردن طولانی تر عضلات و سوخت بیشتر کالری بدن و خستگی کمتر می شود. در حالی که کاهش اکسیژن به خستگی مفرط می انجامد.

این امر باعث تراکم اسید لاکتیک و درد عضله می شود. هنگامی که حجم کار شما زیاد است، نفس های عمیق تر و سریع تر لازم است تا اکسیژن بیشتری وارد بدن شود.هنگام انجام دادن ورزش های سخت، بهتر است نفس را بیرون دهید تا به قلب فشار نیاید. هنگام بازدم هم قلب برای پمپاژ کردن خون بیشتر به بافت های عضلات سخت تر کار می کند.

استرس ایجاد شده هنگام انقباض عضله و نفس کشیدن هنگام برداشتن وزنه می تواند مشکلاتی ایجاد کندواین امرباعث فشار خون بالا و فتق شود و روی رگ ها فشار وارد کند. برای بهبود تنفس، کافی است روزی ۵ تا ۱۰ دقیقه این روش را تمرین کنید.

مشکلات نفس کشیدن از راه دهان

در دنیای ماشینی امروز که آلودگی هوا بیداد می‌کند و حساسیت‌های تنفسی فراوان است، تنفس دهانی زیاد دیده می‌شود.

خیلی‌ها به دلیل حساسیت‌های تنفسی مجبورند از راه دهان نفس بکشند و دلیلش هم این است که مخاط بینی‌شان در این حساسیت‌ها متورم و مسیر تنفسی بینی‌شان مسدود می شود. اما تنفس از راه دهان، مشکلاتی را برای افراد ایجاد می‌کند.

عوارض تنفس دهانی را بیش از همه دندان‌پزشکان احساس می‌کنند و ممکن است تشخیص اولیه آن را دندان‌پزشک تان به شما بگوید. خشکی دهان، افزایش پوسیدگی دندان‌ها، خشکی لب‌ها، التهاب و بیماری‌های لثه به دلیل تغییر پوشش طبیعی میکروبی دهان، بوی بد دهان و اثر سوء روی فرم فک‌ها و صورت از عوارض مهم تنفس دهانی است.

بازماندن مداوم دهان، فشار جانبی روی فک بالا را نیز افزایش می‌دهد. همچنین اگر تنفس شدید دهانی در طول سال‌های رشد -از کودکی تا زمان بلوغ- ادامه داشته باشد، فک بالا می‌تواند دچار تنگی یا کاهش عرض شده و سقف دهان عمیق و کام گنبدی‌شکل ‌شود که می‌تواند روی تیغه بینی فشار بیاورد و انحراف بینی ایجاد کند.

همه این عوارض مجددا تنفس دهانی را تشدید می‌کنند. نکته دیگر این که باز ماندن مداوم دهان، موقعیت زبان و شکل فک پایین را هم می‌تواند تغییر دهد و صورت، حالت دراز و کشیده پیدا می‌کند.

از سوی دیگر، فردی که دچار تنفس دهانی است، برای آنکه راحت‌تر نفس بکشد، سر خود را به عقب خم می‌کند و این مساله روی اندام او اثر منفی می‌گذارد. تنفس دهانی در اثر لوزه های بزرگ وجود لوزه سوم یا لوزه‌های بزرگ در سنین ۷ تا ۸ سالگی باعث تنفس دهانی در کودک می‌شود و همین امر در صورت تداوم، با فشار منفی‌ای که در سقف دهان ایجاد می‌کند به مرور باعث کشیده‌تر‌شدن صورت و در نتیجه بسته‌تر شدن قوس فک بالا می‌شود که در موارد شدیدتر واقعا به زیبایی لطمه می‌زند.

این نوشته در ورزش و تناسب اندام، تقویت عضلات و اندامها برای حفظ سلامتی و زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *