چگونه درست نفس بکشیم(قسمت دوم)

فواید نفس کشیدن صحیح

۱ – هوشیاری ذهنی

۲ – کاهش استرس و افزایش آرامش

۳ – انرژی و نشاط بیشتر و خستگی کمتر

۴ – سم زدایی از بدن

۵ – بهبود تمرکز و حافظه

۶ – هضم بهتر

۷ – عملکرد بهتر اعضای بدن و قلب و عروق

۸ – گردش خون بهتر

۹ – ترمیم کننده و احیا کننده سلول ها

۱۰ – بهبود دهنده سلامت

۱۱ – کاهش وزن و کنترل درد

۱۲ – رفع سردرد

۱۳ – درمان برخی بیماری ها از جمله فشارخون، آسم، و برونشیت.

چگونه نفس گیری کنیم

زمانیکه شما بر اثر تمرین توانستید هنر نفس کشیدن را از دیافراگم که در ابتدا مشکل است یاد بگیرد باید شمارش در هنگام نفس گیری را آغاز کنید.

هنگامیکه از راه بینی شروع به نفس گرفتن می کنید شکم شما بزرگ شده و مانند نفس کشیدن نوزادان بالا میاید سپس به مدت پنج ثانیه نفس خود را حبس کرده و بعد به آرامی از راه دهان بازدم انجام میدهید. سپس بعد از پنج ثانیه دیگر دوباره عمل دم را انجام دهید.

این تمرینات را ۵۰ بار تکرار کنید تا هم زمان که آرام می شوید اکسیژن کافی به سلولهای بدنتان برسد.

ممکن است که شما در زمان نفس گیری از یک کلمه یا عبارت استفاده کنید که این کلمه را مانترا (mantra) می نامند و مانترا می تواند هر کلمه یا عبارتی که سب مثبت شدن افکار شما شود باشد مانند عبارت خداحافظ استرس و جملاتی از این قبیل. این امر سبب میشود که بعد از نفس گیری احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

بیایید درست نفس کشیدن را بیاموزیم

همه افراد می دانند چگونه نفس بکشند، کاری که ما هر لحظه و هر روز حتی بدون این که به آن فکر کنیم انجام می دهیم اما جالب است بدانید تکنیک نفس کشیدن به این راحتی که تصور می کنید، نیست.داشتن تکنیک درست نفس کشیدن برای ورزشکاران، کارشناسان یوگا و حتی افرادی که به بیماری آسم مبتلا هستند، کاملاً ضروری است.

چند نکته کوچک در مورد نفس کشیدن را در ذهن خود نگه دارید:
۱) به طور کلی، باید به آرامی و خیلی عمیق هوا را از بینی داخل ریه های خود کنید. یک دم سالم حدود ۵ ثانیه به طول می انجامد.

۲) بازدم را به آرامی و از دهان خود انجام دهید و سعی کنید ریه های خود را کاملاً تخلیه کنید. افرادی که تنفس درست و صحیحی دارند روی بازدم خود بیش از دم تمرکز می کنند.

۳) دیافراگم را برای تنفس خوب دخالت دهید. دیافراگم ماهیچه ای است که در طول قسمت بالاتنه قرار دارد که با پائین کشیدن شش ها باعث ورود هوا به داخل آنها می شود سپس ریه ها را به سمت بالا فشار می دهد تا دی اکسید کربن از آن خارج شود. با یک دم صحیح با پائین افتادن دیافراگم ریه ها باد می کند و با یک بازدم خوب، دیافراگم بالا می رود. چنانچه هنگام نفس حرکت این ماهیچه را احساس نمی کنید باید عمیق تر نفس بکشید.

۴) سعی کنید در هر دقیقه تنها ۶ یا ۸ نفس عمیق بکشید. اکثر افراد در هر دقیقه بیش از ۲۰ مرتبه نفس می کشند.

باشگاه خبرنگاران جوان

این نوشته در ورزش و تناسب اندام، تقویت عضلات و اندامها برای حفظ سلامتی و زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *