۱۰ درمان خانگی برای از بین بردن سریع رگ های عنکبوتی و واریسی

واریس پا یا رگ های واریسی با نشانه هایی همچون متورم شدن رگ های خونی و تغییر رنگ آن ها به ارغوانی یا آبی همراه است. طبق مطالعات انجام شده تقریبا ۲۵ درصد افراد بزرگسال به عارضه رگ های واریسی و واریس پا مبتلا هستند.

واریس پا به دلایل مختلف از جمله ایستادن طولانی مدت، بارداری، عدم تعادل هورمونی، چاقی، کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن یا عوامل ژنتیکی رخ می دهد، تشخیص نشانه های اولیه واریس پا قبل از بروز درد، سنگینی و خارش بسیار اهمیت دارد.

تفاوت رگ های عنکبوتی و واریسی

رگ های عنکبوتی و واریسی از یک خانواده بوده و علائم تقریبا مشابهی دارند اما رگ های واریسی معمولا بزرگ، ضخیم، پر پیچ و خم و طنابی شکل هستند و به صورت برجسته از زیر پوست قابل مشاهده می باشند.

در حالی که رگ های عنکبوتی شبکه مویرگ های ظریف و نازک روی سطح پوست هستند که به دلیل شباهت به تار عنکبوت به این نام معروف شده اند. این رگ ها به رنگ های قرمز، آبی و بنفش قابل مشاهده هستند و عمدتا در پا، دست، صورت و به خصوص نواحی اطراف بینی، گونه و چانه ظاهر می شوند.

در ادامه قصد داریم شما را با ۱۰ روش طبیعی و گیاهی برای درمان و پیشگیری از واریس پا و رگ های عنکبوتی آشنا کنیم.

روش های خانگی پیشگیری و درمان واریس پا

۱٫ سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضدالتهابی قوی می باشد و راهکاری عالی برای درمان رگ های عنکبوتی به شمار می رود. سرکه سیب تورم را کاهش داده و جریان خون را بهبود می بخشد.

مقداری سرکه سیب را با مقدار مساوی آب رقیق کرده، پنبه یا پارچه را به آن آغشته کنید و روی رگ های آسیب دیده قرار دهید. بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه برداشته و با آب بشویید.

برای نتیجه مطلوب دو بار در روز از این درمان استفاده کنید.

همچنین می توانید مقداری سرکه سیب را روی پوست مالیده و ناحیه مورد نظر را به آرامی مالش دهید. این کار را هر صبح و شب انجام دهید.

توجه: هنگام ماساژ پا، از فشار بیش از حد پوست خودداری کنید.

۲٫ سیر، آب پرتقال و روغن زیتون

سیر حاوی ترکیباتی به نام آلیسین است که از التهاب رگ های خونی جلوگیری می کند و برای سم زدایی بدن و بهبود سلامت عمومی بدن مفید می باشد. و ترکیب سیر با آب پرتقال و روغن زیتون تاثیر شگفت انگیز در درمان واریس پا دارد.

۶ حبه سیر را آسیاب کرده، با آب ۳ عدد پرتقال مخلوط و ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کنید. ۱۲ ساعت بعد از تهیه این مخلوط، آن را روی رگ های واریسی گذشته و حدود ۱۵ دقیقه با حرکات دایره ای ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود.

این کار را هر روز انجام دهید.

همچنین می توانید ناحیه مورد نظر را با پارچه پوشانده و ۱۵ دقیقه بگذارید به همان حالت بماند. مصرف خوراکی سیر به صورت منظم نیز، راه عالی برای درمان خانگی واریس پا می باشد.

۳٫ جعفری

جعفری از بهترین درمان های طبیعی برای درمان واریس پا می باشد. جعفری سرشار از ویتامین C و روتین است که به بازسازی و تقویت مویرگ ها کمک کرده و درد و ناراحتی ناشی از واریس پا را کاهش می دهد.

یک مشت جعفری را خرد کرده و با یک فنجان آب مخلوط کنید. سپس آن را روی حرارت قرار داده و بگذارید ۵ تا ۷ دقیقه بجوشد. بعد از خنک شدن اندکی از یکی از روغن های ضروری به آن افزوده و با استفاده از توپ پنبه روی نواحی آسیب دیده قرار دهید.

این کار را دو بار در روز تکرار کنید تا زمانی که رنگ ناحیه مورد نظر به حالت طبیعی برگردد. اضافه کردن جعفری به رژیم غذایی روزانه نیز روش عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد.

۴٫ ویچ هازل (عنبر سائل)

عنبر سائل یکی از بهترین گزینه ها برای درمان اختلالات پوستی مختلف از جمله واریس پا می باشد. این گیاه حاوی تانن و روغن های فرّاری است که به بازسازی ساختار رگ ها کمک می کند.

یک تکه پارچه یا توپ پنبه را به عصاره عنبر سائل آغشته کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.

برای نتیجه بهتر ۲ تا ۳ بار در روز و به مدت یک ماه به این درمان ادامه دهید.

۵٫ کلم

برگ کلم منبع غنی ویتامین ها، فیبر، منیزیم، کلسیم و پتاسیم است که برای سلامت بدن حیاتی می باشند. این مواد مغذی به کاهش تورم رگ ها و درمان واریس پا نیز مفید هستند.

برگ کلم را خرد کرده و داخل مخلوط کن بریزید، سپس مقداری آب به آن اضافه کنید و مخلوط حاصل را روی نواحی متورم قرار دهید. با پارچه پنبه ای روی آن را پوشانده و بعد از ۲ ساعت با آب بشویید.

این روش درمانی را به مدت یک ماه ادامه دهید.

۶٫ زنجبیل

زنجبیل از مواد غذایی شگفت انگیز برای درمان رگ های عنکبوتی است. زنجبیل دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است که خطر ابتلا به واریس پا را کاهش داده و با حل کردن پروتئینی به نام فیبرین در خون، گردش خون را بهبود می بخشد.

مصرف منظم چای زنجبیل به بهبود سریع واریس پا کمک می کند.

مقداری زنجبیل تازه را قطعه قطعه کرده و به یک لیوان آب در حال جوش اضافه کنید و بگذارید حدود ۱۰ دقیقه بجوشد. سپس آب آن را از صافی عبور داده و مقداری عسل به آن اضافه کنید.

این چای را ۲ تا ۳ بار در روز میل کنید.

۷٫ روغن زیتون و ویتامین E

استفاده از ترکیب روغن زیتون و ویتامین E احساس سنگینی ناشی از واریس پا را تسکین داده و پوست را نرم و خاصیت ارتجاعی آن را افزایش می دهد.

مقدار مساوی روغن زیتون و ویتامین E را با هم مخلوط کرده و اندکی روی حرارت ملایم گرم کنید. سپس مخلوط را روی پوست آسیب دیده بمالید و چند دقیقه با حرکات به سمت بالا ماساژ دهید.

این کار را یک یا دو بار در روز و به مدت ۲ ماه تکرار کنید.

همچنین می توانید ۲ قاشق چایخوری روغن زیتون را با ۴ یا ۵ قطره روغن درخت سرو خوب مخلوط کرده و روی پاها بمالید و ماساژ دهید. یک تا دو هفته بعد نتایج مثبتی مشاهده خواهید کرد.

۸٫ آلوئه ورا، هویج و سرکه سیب

آلوئه ورا به خاطر مواد مغذی غنی و خاصیت ضدالتهابی آن مشهور است. ترکیب این سه ماده با هم یکی از بهترین داروهای خانگی برای درمان واریس پا و کاهش درد و تورم است.

برای این کار به ۳ برگ آلوئه ورا، ۱ عدد هویج و نصف فنجان سرکه سیب نیاز است. ابتدا ژل را از برگ های آلوئه ورا خارج کرده، هویج را داخل مخلوط کن بریزید و سپس با ژل آلوئه ورا مخلوط کنید.

نصف فنجان سرکه سیب را به ترکیب اضافه کرده و هم بزنید تا نرم و یکدست شود و آن را روی نواحی مورد نظر بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند.

همچنین می توان قبل از خواب از این درمان استفاده کرده و بگذارید تا صبح روز بعد بماند و بعد با آب سرد بشویید.

۹٫ فلفل هندی

فلفل هندی برای درمان رگ های عنکبوتی و سایر مشکلات مرتبط با گردش خون ضعیف مفید بوده و کپسایسین موجود در آن به بهبود گردش خون و تسکین درد و تورم رگ های عنکبوتی کمک می کند.

۱ قاشق چایخوری پودر فلفل هندی را به ۱ فنجان آب گرم اضافه کرده و خوب هم بزنید. برای درمان رگ های عنکبوتی دو بار در روز از این محلول بنوشید.

همچنین می توانید پودر فلفل هندی را به رژیم غذایی خود افزوده یا پس از مشورت با پزشک از مکمل های آن استفاده کنید.

برای کاهش درد و تورم رگ های عنکبوتی، کرم یا ژل کپسایسین را به ناحیه آسیب دیده بمالید.

هشدار: مصرف فلفل هندی برای زنان باردار و مادران شیرده توصیه نمی شود.

۱۰٫ گیاه آرنیکا

آرنیکا گیاهی دارویی است که گل های زرد و نارنجی با ساقه کرکی داشته و در مناطق کوهستانی می روید. آرنیکا حاوی ترکیبات خاصی است که برای کاهش التهاب، درد و تورم ناشی از رگ های عنکبوتی و واریسی عالی است.

با توجه به خاصیت ضدالتهابی آرنیکا، استفاده منظم از آن باعث انقباض رگ های عنکبوتی شده و به مرور ورم ظاهری ناحیه آسیب دیده را بهبود می بخشد.

دو یا سه بار در روز ژل یا کرم آرنیکا را روی ناحیه مورد نظر مالیده یا پس از مشورت با پزشک از قرص آرنیکا استفاه کنید.

توصیه های مهم برای پیشگیری از واریس پا

اگرچه روش های درمانی که ذکر کردیم به مقدار قابل توجهی سبب کاهش علائم واریس پا و رگ های عنکبوتی می شود اما توصیه می شود برای تاثیر طولانی مدت، تغییراتی در سبک زندگی و تغذیه خود ایجاد کنید:

  1. ورزش و تمرینات بدنی منظم مانند شنا، پیاده روی و یوگا را جز برنامه روزانه خود قرار دهید. تحرک بیشتر باعث بهبود گردش خون شده و از تجمع خون در رگ های آسیب دیده جلوگیری می کند
  2. مواد غذایی سرشار از ویتامین E و C را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این دو ویتامین از آنتی اکسیدان های قوی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند
  3. استفاده از جوراب واریس به فشرده سازی رگ ها و حفظ آن ها در موقعیت درست کمک کرده و فشار روی رگ ها را کاهش می دهد
  4. از پوشیدن لباس های تنگ و کفش پاشنه بلند در مدت طولانی خودداری کنید.
  5. منبع: brightside
این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *