غذاهای محلی ترکیه؛ ۲۸ غذای خوشمزه که مزه‌ی آن‌ها زیر زبان خواهد ماند

. ایچلی کوفته (کوفته‌ی مغزدار)

 

ایچلی کوفته-غذاهای محلی ترکیه

این غذای خوشمزه و ترد از بلغور درست می‌شود و مواد میانی آن را گوشت چرخ‌کرده، پیاز، جعفری و بلوط تشکیل می‌دهند.

۳. لاهماجون

لاهماجون-غذاهای محلی ترکیه

لاهماجون که برخی آن را به‌اشتباه پیتزای ترکی می‌نامند، شباهت چندانی با پیتزای کلاسیک ایتالیایی ندارد. برای تهیه‌ی لاهماجون، گوشت چرخ‌کرده و طعم‌دارشده را روی لایه‌ی نازکی از خمیر پخش می‌کنند و قبل پیچیدن خمیر، مقداری آب‌لیموی تازه و جعفری خردشده به آن اضافه می‌کنند. این غذا را می‌توانید با قیمت کم در اکثر رستوران‌های شهر پیدا کنید. در حین گشت‌وگذار در شهر، لاهماجون گزینه‌ی خوبی برای ناهار یا میان‌وعده است.

۴. مزه

مزه-غذاهای محلی ترکیه

مزه‌ها (پیش‌غذاها) تنوع زیادی دارند. از بین مزه‌های موجود می‌توان به فاوا (لوبیای پخته و له‌شده)، کوپوگلو (بادمجان سرخ‌شده به همراه ماست و سس گوجه فرنگی)، موهامارا (سسی شامل فلفل قرمز، گردو، آب‌لیمو وعصاره‌ی انار) و انواع سالادها اشاره کرد.

۵. کباب‌ها

کباب-غذاهای محلی ترکیه

کباب ازجمله غذاهایی است که در ترکیه می‌توانید لذت خوردن انواع مختلف آن را تجربه کنید. انواع کباب‌های ترک عبارت‌اند از:

  • آدانا و اورفا: گوشت بره‌ی طعم‌دارشده که به دو صورت تند و معمولی و روی سیخ مخصوص گریل می‌شود.
  • بیتی بیف: گوشت بره‌ی کباب‌شده که داخل نان لواش پیچیده شده و با ترکیب ماست و سس گوجه‌فرنگی سرو می‌شود.
  • شیش کباب: تکه‌های گوشت مرغ یا بره که بعد از طعم‌دار شدن روی سیخ کباب می‌شوند.
  • اسکندر کباب: یکی از کباب‌های معروف ترکیه است که می‌توانید آن را در اکثر خانه‌های کباب سفارش دهید. برای تهیه‌ی این کباب، فیله‌ی گوشت بره در سس گوجه‌فرنگی پخته و به‌همراه برنج یا نان پیتا و ماست سرو می‌شود.

۶. مانتی

مانتی-غذاهای محلی ترکیه

مانتی مکعب‌های بسیار کوچک خمیری هستند که با گوشت چرخ‌کرده پر می‌شوند و بعد از جوشاندن در آب، همراه ماست و سسی متشکل از روغن، پاپریکا، سیر و نعناع، سرو می‌شود. مانتی از جمله غذاهای محلی ترکیه است که ظاهر و طعم منحصربه‌فردی دارد.

۷. بالیک اکمک (ساندویچ ماهی)

بالیک اکمک-غذاهای محلی ترکیه

این ساندویچ یکی از بهترین ساندویچ‌های استانبول است که با ماهی گریل‌شده، پیاز و سالاد تهیه می‌شود.

۸. کارنی یاریک

کارنی یاریک-غذاهای محلی ترکیه

کارنی یاریک یکی از غذاهای بسیار رایج در رستوران‌های بازاری استانبول است. برای تهیه‌ی این غذا بعد از سرخ‌کردن بادمجان، داخل آن را با گوشت مزه‌دار شده و جعفری پر می‌کنند (تقریبا مثل دلمه‌بادمجان ایرانی) و سس گوجه را روی سطح مواد پخش می‌کنند. این غذا همراه برنج و گوجه‌فرنگی هم بسیار خوشمزه خواهد بود.

۹. کادین بودوکوفته

کادین بودوکوفته-غذاهای محلی ترکیه

این غذا نوعی کوفته است که برای تهیه‌ی آن گلوله‌های کوچک گوشت را داخل تخم‌مرغ و آرد غلتانده و سپس سرخ می‌کنند.

۱۰. هونکار بَیَندی

هونکاربیندی-غذاهای محلی ترکیه

این مورد یک غذای خوشمزه و کامل است. هونکار بَیَندی شامل تکه‌های گوشت بره است که روی مخلوطی از پوره‌ی بادمجان، کره و پنیرِ کاشار ذوب‌شده، سرو می‌شود.

۱۱. کوزو تَندیر

کوزوتندیر-غذاهای محلی ترکیه

یکی از غذاهای محلی ترکیه است که برای تهیه‌ی آن، بره‌ی درسته را داخل تنور آویزان می‌کنند تا به‌‌آرامی پخته شود. این غذا با گوشت بسیار لطیف تهیه شده و به‌همراه ایچ پیلاو (برنج به‌همراه تکه‌های جگر، آجیل و نوعی کشمش) یا سیب‌زمینی و ماست سرو می‌شود.

۱۲. ایزگارا بالیک (ماهی تنوری)

ایزگارابالیک-غذاهای محلی ترکیه

اگر به استانبول سفر کنید و این غذا را امتحان نکنید، سفر شما هنوز ناقص است! بالیک در زبان ترکی به‌معنای ماهی است. ایزگارا بالیک از کبابی‌کردن ماهی‌های فصل مثل هامسی (ماهی کولی)، لِورِک (ماهی خاردار)، چوپرا (ماهی سیم)، ایستاوریت (اردک ماهی)، پالاموت (ماهی ماکرل) و لوفِر (ماهی آبی رنگ) تهیه می‌شود.

۱۳. پیده

پیده-غذاهای محلی ترکیه

خمیرهای قایقی‌شکل تنوری که با مواد مختلف مثل گوشت طعم‌دارشده یا اسفناج، تخم‌مرغ و سوجوک (سوسیس مخصوص و تند ترکی) یا کوش‌باشی (تکه‌های کوچک گوشت گوساله‌ی طعم‌دارشده) پر می‌شوند.

۱۴. یاپراک سارما (دلمه‌ی برگ)

یاپراک سارما-غذاهای محلی ترکیه

برگ‌ درخت انگور، کلم و یا برگ چغندر، پخته و سپس با گوشت طعم‌دارشده، برنج و مغزهای خوراکی و کشمش پر و بعد پیچیده می‌شوند. علاوه‌بر برگ، فلفل‌دلمه‌ای، کدو حلوایی و بادمجان نیز برای تهیه‌ی دلمه استفاده می‌شود.

۱۵. سوبورکی

سوبورگی-غذاهای محلی ترکیه

بورک از لایه‌های خمیر بسیار نازک که با مواد مختلف مثل اسفناج، گوشت و سیب‌زمینی پر شده، تهیه می‌شود. لایه‌های خمیر در بورَک معمولی بعد از سرخ‌شدن بسیار ترد می‌شوند. برای تهیه‌ی سوبورکی، ابتدا لایه‌های خمیر جوشانده می‌شوند و همین باعث خواهد شد که بورک بعد از پختن نرم باشد.

۱۶. مِنِمِن

منمن-غذاهای محلی ترکیه

مِنِمِن یکی از صبحانه‌های سنتی ترکیه است. این املت از مخلوط تخم‌مرغ و سبزیجات تهیه می‌شود و به‌صورت گرم و همراه نان سرو می‌شود.

۱۷. باقلوا

باقلوا-غذاهای محلی ترکیه

باقلوا نوعی دسر شیرین و پر از مغزهای روغنی است که خوشمزه‌ترین نوع آن را باید در ترکیه امتحان کنید. این دسر اغلب با مقدار زیادی پسته تزیین می‌شود. توصیه می‌کنیم که حتما باقلوا را تازه میل کنید.

۱۸. گوللاچ

گوللاچ-غذاهای محلی ترکیه

گوللاچ یکی از دسرهای سنتی و از غذاهای محلی ترکیه است که در ماه رمضان بیشتر مصرف می‌شود. این دسر از خمیر، شیر، گلاب، آجیل و دانه‌های انار تهیه می‌شود. البته ممکن است در انواع مختلف این دسر، از سایر میوه‌ها و حتی حبوبات نیز استفاده شود.

۱۹. لوکوم

لوکوم-غذاهای محلی ترکیه

این دسرِ پر از بادام، طعم‌های مختلفی دارد. معمولا مقدار زیادی پودر شکر روی آن پاشیده می‌شود. سعی کنید به‌جای لوکوم بسته‌بندی‌شده، لوکوم تازه خریداری کنید، چراکه لوکوم‌های بسته‌بندی‌شده به‌دلیل قرار گرفتن درمعرض نور و داشتن مقدار زیاد شکر، معمولا نسبت به لوکوم تازه، خشک هستند.

۲۰. پیلاو (پلو)

پیلاو- غذاهای محلی ترکیه

برنج‌های ترکیه بسیار خوشمزه هستند. در تهیه‌ی این پلوها از کره استفاده می‌شود و چرب و برشته بودن پلو، آن را به یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ترکیه تبدیل می‌کند. می‌توانید پیلاو را همراه با ماست بخورید و طعم لذیذ و منحصربه‌فرد آن را تجربه کنید.

۲۱. کاییسی تاتلیسی (شیرینی قیصی)

کایسی تاتلیسی-غذاهای محلی ترکیه

برگه‌ی زردآلوی خشک‌شده که با آجیل و خامه پر می‌شوند، یکی از بهترین و خوش‌طعم‌ترین دسرهای ترکیه به‌حساب می‌آیند.

۲۲. باکلالی اِنگینار

باکلالی انگینار-غذاهای محلی ترکیه

برای تهیه‌ی این غذا، کنگر فرنگی با سسی از روغن و آب‌لیمو، پوشیده و به‌همراه جعفری و لوبیای تازه و به‌صورت سرد سرو می شود. باکلالی انگینار، یک وعده‌ی غذایی سبک و خوشمزه به‌ویژه در فصل تابستان است.

۲۳. موزاییک پاستا (کیک موزاییکی)

موزاییک پاستا-غذاهای محلی ترکیه

نوعی کیک شکلاتی که از سس شکلات و بیسکویت خردشده تهیه می‌شود. این کیک ظاهر اشتهابرانگیز و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. موزاییک پاستا را می‌توانید در اکثر کافی‌شاپ‌ها و قنادی‌ها ترکیه پیدا کنید.

۲۴. مرجیمک کوفتسی (کوفته‌ی عدس)

مرجیمک کوفتسی-غذاهای محلی ترکیه

غذایی مناسب برای گیاه‌خواران که با عدس، بلغور و سبزیجات خردشده تهیه و معمولا به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود.

۲۵. ایمام باییلدی

ایمام باییلدی-غذاهای محلی ترکیه

این غذا که با بادمجان تهیه می‌شود، بسیار خوش‌طعم، خوش‌ظاهر و مقوی است و غذایی اصلی به‌حساب می‌آید. برای تهیه‌ی این غذا، داخل بادمجان را با گوشت چرخ‌کرده، بلغور و برنج و یا سبزیجات پر و سطح بادمجان را با کره یا روغن چرب می‌کنند. سپس بادمجان‌ها، داخل فر یا تنور، پخته می‌شوند.

۲۶. کونَفه

کونفه-غذاهای محلی ترکیه

کونَفه یکی از دسرهای خاص و معروف ترکیه است. برای تهیه‌ی این دسر، رشته‌های خمیر به‌همراه پنیر مخصوص پخته می‌شود و مقدار زیادی پودر پسته روی آن پاشیده می‌شود. ازآنجاکه تهیه‌ی این دسر در خانه سخت و وقت‌گیر است، می‌توانید آن‌ را از بیرون تهیه کنید.

۲۷. دوروم

دوروم-غذاهای محلی ترکیه

دوروم که با گوشت مرغ، بره و گوساله تهیه و داخل نان پیچیده می‌شود، نوعی فست‌فود و غذایی حاضری با طعمی بسیار لذیذ است.

۲۸. ثعلب

ثعلب-غذاهای محلی ترکیه

ثعلب نوشیدنی‌ای گرم با بافتی نرم و روان است که از ثعلب تهیه و با دارچین تزیین می‌شود. صادرات ثعلب خالص، به‌دلیل محدودبودن و اتمام منابع ثعلب، غیرقانونی است و تنها راه دسترسی به آن، سفارش این نوشیدنی در کافی‌شاپ‌های ترکیه است.

۲۹. قهوه‌ی ترک

قهوه ترک-غذاهای محلی ترکیه

نوعی قهوه‌ غلیط و تند که معمولا به همراه باقلوا و یا موزاییک کیک سرو می‌شود تا طعم تند و تلخ آن ملایم‌تر شود.

منبع چطور


این نوشته در غذاهای بین المللی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *