لایه لایه شدن ناخن ها

ناخن های انگشتان پا در حدود ۱ میلیمتر در ماه رشد می کنند . مطالعات مختلف نشان داده است که فصول مختلف و بیماریهای خفیف اثر ناچیزی در رشد ناخن دارند . قد یا وزن فرد روی رشد ناخن تأثیری ندارند. جنس، تأثیر اندکی بعد از بلوغ بر روی رشد ناخن دارد . مردان دارای رشد ناخنی بیشتری تا ۱۹ سالگی هستند .پروتئین عمده ناخن، کراتین است . چربی عمده ناخن نیزکلسترول می باشد و حدود ۱/۰ تا ۱ درصد آن را تشکیل می دهد . مقدار آب آن کمتر از پوست بوده و حدود % ۱۲ – ۷ می باشد .
صفحات ناخنی بزرگترین جزء ناخن هستند و در تمام طول حیات رشد می کنند. یکی از بیماری های شایع در صفحات ناخن لایه لایه شدن ناخنها می باشد که در اصطلاح پزشکی به آن انیکوشیزیا گویند. لایه لایه شدن ناخن ها در اثر هر نوع ضربه ممکن است ایجاد شود اما به طور عمده این بیماری بیشتر در زنان دیده می شود. لایه لایه شدن ناخن ها در زنانی که دستهایشان را خیسانده و خشک می شود شایعتر است. لایه لایه شدن ناخن ها عمدتا در اثر دهیدراتاسیون در سطح ناخن ها ایجاد می شود.

ناخنهایی که به راحتی میشکنند و ترک میخورند از مشکلات احتمالی تغذیهای خبر میدهند. کمبود ویتامین Aو کلسیم باعث خشکی و ورقه ورقه شدن پوست میشود. کمبود پروتئین، فولیک اسید، ویتامین B که برای رشد سلولها و احیای سلولهای مرده ضروری است و ویتامین C موجب افتادن ناخنها میشود. کمبود پروتئین باعث ایجاد راه راههای سفید بر روی ناخنها میشود. یک نوع کمبود اسید هیدرولیک ممکن است باعث ترک خوردن و دو نیم شدن ناخن ها شود. در این بیماری باید از شستن مداوم دست ها خودداری نمود و همچنین ناخن ها باید حتی المقدور کوتاه و خشک نگه داشته شود و استفاده از مواد پولیش و جلای ناخن، لاک و نظایر آن باید قطع گردد. گاهی مواقع استفاده از سوهان ناخن به منظور مسطح کردن سطح ناخن توصیه می شود. استفاده از مواد و کرم های مرطوب کننده و محلول های تقویتی ناخن توصیه می شود و نیز در صورت پیشرفته بودن بیماری استفاده از مکمل های خوراکی نظیر بیوتین نیز توصیه شده است که البته مصرف بیوتین نباید بیشتر از دو و نیم میلی گرم در روز باشد.

درمان لایه لایه شدن ناخن ها

برای درمان لایه لایه شدن ناخن ها بهتر است از شستن مداوم دستها خود داری نمود همچنین ناخن ها باید حتی المقدور کوتاه و خشک نگه داشته شود. استفاده از مواد پولیش و جلای ناخن، لاک و نظایر آن باید قطع گردد. گاهی مواقع استفاده از سوهان ناخن به منظور مسطح کردن سطح ناخن توصیه می گردد. استفاده از مواد و کرم های مرطوب کننده و محلول های تقویتی ناخن توصیه می شود. در صورت پیشرفته بودن بیماری استفاده از مکمل های خوراکی نظیر بیوتین نیز توصیه شده است. البته مصرف بیوتین نباید بیشتر از ۲٫۵ میلی گرم در روز باشد.

توصیه های پزشکی
در صورتی که مبتلا به لایه لایه شدن ناخن ها هستید:
ـ حتما با تیم درمانی خود مشورت کنید
ـ سعی کنید بیش از حد دستها های خود را نشوئید
ـ ممکن است کمبود برخی از عناصر معدنی نظیر زینک یا آهن برای شما مطرح باشد لذا قبل از آغاز درمان نیاز به بررسی آزمایشگاهی  باشد.

درمان پوسته شدن ناخن ها

پوسته شدن ناخن ها عارضه ای است که بسیاری از خانم ها از آن شاکی هستند. برای داشتن ناخن های سالم و زیبا و برای درمان این عارضه رعایت موارد زیر لازم است.
پوسته پوسته و لایه لایه شدن روی ناخنها نه تنها شکل زیبای آنها را تغییر می دهد بلکه به خاطر تماس با لباس یا هر چیز دیگر به ما نیز احساس ناخوشایندی خواهد داد که بهتر است برای درمان این مشکل رسیدگی به تغذیه و تغییر نوع خوراک در این زمینه را که شامل مصرف به اندازه ی پروتئین ، لبنیات از جمله شیر و پنیر و رساندن کلسیم لازم به بدن است را در وحله ی اول مد نظر داشت و بعد از آن می توان با به کار گیری روشی ساده هم پیشگیری و هم آن را درمان کرد، به این ترتیب که:  دو تا سه قاشق غذا خوری روغن زیتون را درکاسه ای ریخته و با حرارت غیر مستقیم مثلا روی کتری آب جوش آن را گرم کرد سپس انگشتانتان را تا سرد شدن این روغن در آن قرار دهید. این کار را یک روز در میان تا بهبودی کامل ناخنها انجام دهید و در این مدت نیز مراقب تغذیه خود هم باشید.

دکتر پروین منصوری

 

این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *