ورم زانو بعد از ورزش چطور درمان می‌شود

ورم زانو

ورم زانو را می‌توانید از پف‌کردگی و تورم زانوهایتان بعد از انجام فعالیت یا ورزش تشخیص دهید. یکی از نشانه‌های ورم زانو این است که انعطاف‌پذیریِ آن کمتر شده و دیگر نمی‌توانید به‌راحتی زانوهایتان را خم و راست کنید. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم که ورم زانو چیست و آیا تردمیل یا انجام ورزش می‌تواند باعث بروز این مشکل شود؟

ورم زانو چیست؟

ورم زانو یا اصطلاح آب‌آوردنِ زانو که در گفتار عامه مردم (knee swell یا knee effusion) استفاده می‌شود، یکی از مشکلاتی است که ممکن است بروز آن علت‌های متعددی داشته باشد.

از آسیب رسیدن به قسمت‌هایی از زانو گرفته تا تاندونیت یا آرتروز زانو همه و همه می‌توانند نقشی در بروز ورم زانو داشته باشند. حتی ممکن است کار کشیدن بیش‌ازحد از رباط‌ها و تاندون‌هایتان باعث بروز این عارضه شده باشد.

علت بروز ورم زانو

به‌طور کلی بعضی از آسیب‌هایی که در ادامه آورده شده، ممکن است باعث بروز ورم یا آب‌آوردگیِ زانو شود:

  • شکستگی استخوان
  • استفاده بیش از حد و التهاب
  • آسیب به غضروف (پارگی منیسک)
  • پارگیِ رباط، خصوصاً رباط صلیبی (ACL)

گاهی اوقات ممکن است علت ورم زانو ابتلا به این بیماری‌ها باشد:

  • تومور
  • نقرس
  • عفونت
  • کیست
  • برسیت
  • پوکی استخوان
  • آرتروز روماتوئید

علائم ورم یا آب‌آوردن زانو

علائم ورم یا آب‌آوردگیِ زانو شامل موارد زیر می‌شود:

  • تورم: پوستِ اطراف کشککِ زانو پُف کرده و با مقایسه زانوی آسیب‌دیده و زانوی سالم، ورم به‌راحتی قابل تشخیص خواهد بود.
  • خشکی: زمانی‌که مفصل زانو ورم کند و آب اضافه آورده باشد، دیگر مثل قبل قادر به خم و صاف‌کردنِ زانوهایتان نخواهید بود.
  • درد: این‌که زانویتان درد داشته باشد یا خیر، کاملاً بستگی به علت بروز این عارضه دارد؛ اما گاهی اوقات به قدری درد زیاد است که حتی نمی‌توانید وزنتان را روی زانوی ورم کرده بیندازید.

آیا تردمیل می‌تواند باعث بروز ورم زانو شود؟

تردمیل وسیله‌ای است که با جذب بهتر شوک‌های وارده از زمین می‌تواند محیط امن‌تری را برای دویدن و پیاده‌روی‌تان فراهم کند، اما آیا همین وسیله به ظاهر ایمن می‌تواند خودش باعث بروز این مشکل شود؟!

بله! در صورتی‌که موارد ایمنیِ دویدن را رعایت نکرده و یا شیوه استفاده شما از تردمیل درست نباشد، احتمال بروز ورم زانو یا آسیب‌دیدگی وجود خواهد داشت؛ زیرا زانو اولین قسمتی از بدن است که شوک حاصل از دویدن را به خود جذب می‌کند. در ادامه این مطلب نکات ایمنی برای جلوگیری از بروز ورم زانو را به شما آموزش خواهیم داد.

پیشگیری از ورم زانو بعد از تمرین با تردمیل

در این قسمت به سراغ نکات و آموزش‌هایی در مورد دویدن و پیاده‌روی بر روی تردمیل خواهیم رفت تا بتوانید از فشار یا آسیب‌دیدگیِ مفاصلتان روی تردمیل جلوگیری کنید.

حرکات کششی

یکی از بهترین ابزارها و راه‌ِحل‌هایی که برای کاهش احتمال ایجاد آسیب روی تردمیل در اختیار دارید، انجام حرکات کششی است. با رفع گرفتگی‌ها یا شُل‌کردنِ عضلات و تاندون‌هایتان احتمال بروز این مشکل تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد یافت. شما می‌توانید از حرکات کشش عضلات همسترینگ، ساق پا یا راه‌رفتن روی انگشت‌های پا برای گرم‌کردنِ بدن قبل از دویدن استفاده کنید.

حرکت ساق پا ایستاده

حرکت ساق پا ایستاده

یکی دیگر از حرکات ورزشی بسیار ساده و کاربردی، ساق پا ایستاده است. برای انجام این حرکت کافی است در حالت ایستاده یا نشسته، روی نوک انگشتان پای خود بلند شوید.

حرکت لمس پا

حرکت لمس پا

حرکت لمس پا حرکتی قدیمی ولی فوق‌العاده برای کشش همسترینگ است. برای انجام این حرکت ابتدا صاف ایستاده و با خم‌کردنِ کمر خود سعی کنید دست‌ها‌یتان را به نوک انگشتان پاها برسانید. دقت داشته باشید که در حین انجام حرکت زانویتان را خم نکنید تا عضلات همسترینگ به‌خوبی کشیده شود.

استفاده از بانداژ زانو

یکی دیگر از راه‌ِحل های بسیار کاربردی، استفاده از بانداژ یا پوشیدنِ زانوبند است تا هم میزان فشار روی زانوها کمتر شده و هم زانویتان کمتر دچار تورم شود. پس بهتر است که هنگام تمرین با تردمیل، از زانوبند استفاده کنید و با خیال آسوده پا روی تردمیل بگذارید.

پوشیدن کفش مناسب

یکی از نکات ایمنی که باید برای دویدن روی تردمیل رعایت کنید، پوشیدن کفش مناسب است. کفش ورزشی طبی که به‌خوبی کف پاها را بپوشاند، می‌تواند میزان فشار به پاها را کاهش داده و احتمال بروز آسیب‌های ناشی از دویدن روی تردمیل را تا حد زیادی پایین بیاورد.

مقاله منتخب: (انتخاب کفش کتانی براساس فرم پا)

قدم‌های کوتاه برداشتن

شاید به اشتباه با خودتان فکر کنید که با بلندتر برداشتنِ گام‌ها وزن کمتری روی زانوها افتاده و در نتیجه آسیب‌دیدگی‌تان نیز کمتر می‌شود؛ در صورتی‌که با این کار پاهایتان با فاصله بیشتری از لگن قرار داشته و در نتیجه بیشترین فشار به زانوهایتان وارد خواهد شد. به پیشنهاد پزشکان و متخصصان فیزیوتراپ، قدم‌هایتان را کوتاه و با دقت بیشتری بردارید.

حرکت برای قوی‌ترکردن عضلات نزدیک زانو

با قوی‌ترکردنِ عضلات اطراف زانو، لطف بزرگی در حق مفصل زانوهایتان می‌کنید؛ چون فشار کمتری به این قسمت وارد خواهد شد. با انجام حرکات ورزشی زیر می‌توانید زانوهایتان را تقویت کنید.

مقاله منتخب: (ورزش‌های مفید و مضر برای مفصل زانو)

حرکت فشار بالشت بین پا

حرکت فشار بالشت بین پا

یکی از حرکات فوق‌العاده برای تقویت عضلات پا، فشار بالشت بین پاها است. با این تمرین، عضله داخلیِ ران‌ها قوی‌تر شده و همین تمرینِ ساده کمک زیادی به تحمل فشار ناشی از دویدن خواهد کرد.

حرکت پشت ران ایستاده

حرکت پشت ران ایستاده

روبه‌روی صندلی یا دیوار بایستید و دست خود را به دیوار بگیرید. به‌آرامی با خم‌کردنِ زانوها پای خود را از پشت بالا آورده و عضلات پایتان را منقبض کنید. ۵ ثانیه در همین حالت مانده و پایتان را به حالت اولیه حرکت بازگردانید. این حرکت را در ۳ ست ۱۵ تایی تکرار کنید.

عوامل تشدیدکننده ورم زانو

سن: با بالا رفتنِ سن و احتمال بروز بیشتر آرتروز، احتمال این‌که به ورم زانو دچار شوید نیز بیشتر است.

ورزش: انجام ورزش‌هایی مثل بسکتبال که نیاز زیادی به چرخاندن زانو در حین تمرین دارد، احتمال این‌که دچار این عارضه شوید را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

چاقی: هر یک کیلوگرمی که به وزنتان اضافه شود به همان میزان احتمال آب‌آوردنِ زانوهایتان نیز بیشتر خواهد شد.

مقاله منتخب: (۵ حرکت ورزشی برای بهبود آرتروز زانو)

درمان خانگی ورم زانو

اگر قصد درمان ورم زانو در منزل را دارید، بهتر است این مراحل را به ترتیب انجام دهید.

استراحت: تا حد امکان وزنتان را روی زانوی ورم کرده نیندازید.

یخ و بالا نگه‌داشتن عضو آسیب‌دیده: برای کنترل تورم و درد می‌توانید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی عضو آسیب‌دیده‌تان یخ بگذارید. می‌توانید در هنگامی‌که یخ روی زانویتان قرار داده‌اید، با استفاده از چند بالشت پایتان را بالاتر بگذارید.

مسکن: اگر درد زیادی دارید می‌توانید برای کاهش دردتان از مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن استفاده کنید.

درمان پزشکی ورم زانو

این عارضه روش‌های درمانی مختلفی دارد که کاملاً بستگی به میزان وخامت و علت بروز آن دارد. در این مرحله با توجه به موارد گفته شده، روش درمانی معمولاً شامل تجویز داروی مسکن و فرآیند تخلیه مایع از مفصل زانو یا حتی جراحی خواهد بود. گاهی اوقات نیاز است تا داروهای ضد التهابی یا استروئیدی نیز برای درمان بیمار تجویز شود.

www.safebee.com


لینک منبع

https://www.wimbledonclinics.co.uk

این نوشته در ورزش و تناسب اندام، تقویت عضلات و اندامها برای حفظ سلامتی و زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *