خواص شگفت انگیز ویتامین B1

به من ویتامین ضد ورم عصب هم مى گویند, چراکه دلیل خیلی از خواب رفتگی ها، گز گز ها و سوزن سوزن شدن دست ها و پا ها و احساس ضعف و خستگی در بدن شما ناشی از کمبود من میباشد .
من از گروه ویتامین هاى ب هستم و به ویتامین ب ۱ مشهور شده ام ،من عامل ضد عصبانیت لقب داشته و براى دستگاه گوارش ، قلب ، ریه بسیار مفید هستم.مصرف من باعث رفع خستگی ، افسردگی ، تند خویی، زودرنجی و اضراب میشود .
تا اینجا با ضرورت وجود ویتامین ب۱ آشنا شدید در ادامه مقاله با مکانیسم اثر این ویتامین در بدن خود بیشتر آشنا میشوید :
ویتامین B1 از راه  روده جذب خون می شود،  تغییراتی بر روی آن صورت می گیرد و آماده استفاده بافتها می گردد.

این ویتامین جز ویتامین های محلول در آب است این بدان معناست که بدن نمی تواند ویتامین B1 را ذخیره کند و نیاز است آنرا از طریق تغذیه بطور روزانه دریافت کنیم.

منابع غذایی حاوی ویتامین B1

انسان ها به تامین مداوم ویتامین B1 نیاز دارند، زیرا در بدن ذخیره نمی شوند. این ویتامین باید بخشی از رژیم غذایی روزانه باشد. خوراکی هایی که حامل این ویتامین ارزشمند میباشند شامل :

  • گوشت قرمز، گوشت ماهی و غلات منبع خوبی برای ویتامین B1 هستند
  • غلظت بالا ویتامین B1 در لایه های بیرونی و جوانه های غلات،سبوس برنج و سایر غلات با سبوس کامل، جو، و همچنین در آجیل و مغزها مانند پسته، بادام، گردو، فندق وجود دارد.
  • میوه ها و سبزیجاتی چون کاهو – هویج – اسفناج – کلم ،گل کلم،  پرتقال، انواع خربوزه مخصوصا گرمک، سیب زمینی، مارچوبه و کلم می باشد.
  • از دیگر مواد غذایی سرشار از ویتامین B1 می توان بهحبوبات بویژه عدس و لوبیا، تخم مرغ و شیر اشاره نمود .

از آن جا که ویتامین ب۱ محلول در آب است بنابراین پخت و پز مواد حاوی این ویتامین باعث کاهش ارزش غذایی آن ها میشود،دانسن این نکته مفید است، برنج سفید که غنی نیست، تنها یک دهم تیامین موجود در برنج قهوه ای دارد.

یکی از علت های عدم جذب ویتامین ب ۱الکل است که مصرف زیاد آن موجب کمبود ویتامین B1 می شود. این ویتامین در بدن ذخیره  نمی شود، از این رو باید توجه کنیم تا با مصرف درست از کمبود آن جلوگیری نماییم.

علائم و عوارض کمبود ویتامین B1

  • مشکلات گوارش از قبیل نفخ معده، بی اشتهایی، پرخوری عصبی، کاهش شدید وزن، یبوست
  • ضعف و خستگی،
  • درد عضلات،
  • تپش قلب،
  • تنگی نفس
  • بی خوابی،
  • کاهش قدرت حافظه،
  • افسردگی،
  • عصبانیت
  • عدم توانایی در تمرکز

از علائم مرتبط با کمبود ویتامین B1 می باشند.
کمبود شدید و مزمن ویتامین B1 سبب بروز بیماری بری بری می شود که همراه با اختلالات عصبی شدید است و اگر درمانی صورت نگیرد سبب تخریب سیستم اعصاب و حتی مرگ می گردد. بربرى نوعى فلج است که از پاها شروع شده و بدست مى رسد و ممکن است به عضلات سینه هم برسد، این بیمارى مبتلایان را لمس و فلج کرده و آنهایى که مى توانند راه بروند مجبورند با پاهاى ورم کرده و بى حس شده خود لنگان لنگان قدم برداشته و به جلو حرکت میکنند.

موارد مصرف مکمل های ویتامین B1

مکمل های B1 به طور معمول در موارد زیر مصرف می شوند.

  • درمان بیماری ها
  • کاهش وزن
  • کمک به ترک اعتیاد به الکل
  • کمک به درمان افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات عصبی
  • ویتامین B1-300
  • این شکل از ویتامین B1 به صورت قرص های ۳۰۰ میلی گرمی عرضه می شود.

فواید مصرف ویتامین B1

  • ویتامین B1 یا تیامین به پیشگیری از عوارض سیستم عصبی، مغز، ماهیچه ها، قلب، معده و روده کمک می کند.
  • کمک به ترمیم اعصاب
  •  تقویت عملکرد ورزشکاران
  • کمک به مداوای اسهال مداوم
  • کمک به رفع کم اشتهایی

سایر شرایطی که ممکن است مکمل های تیامین کمک کنند عبارتند از:

  • ایدز
  • زخم ها
  • آب مروارید
  • گلوکوم و سایر مشکلات بینایی
  • سندرم مخچه، یک نوع آسیب مغزی
  • سرطان دهانه رحم
  • درد دیابتی
  • فشار
  • بیماری قلبی
  • بیماری کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲
  • دریازدگی
  • یک سیستم ایمنی ضعیف.

همه این استفاده ها به وضوح توسط تحقیقات تایید نشده است.

علائم کمبود

  • کمبود ویتامین B1 به طور معمول منجر به بربری می شود، وضعیتی که با مشکلات اعصاب محیطی و تحلیل رفتن عضلات ارتباط دارد.
  • کاهش وزن و بی اشتهایی
  • مشکلات ذهنی، از جمله سردرگمی و از دست دادن حافظه کوتاه مدت
  • عضلات ممکن است ضعیف شوند

چقدر ویتامین B1 ما نیاز داریم؟

در ایالات متحده، روزانه توصیه شده (RDA) تایلین گرفته شده از طریق دهان ۱٫۲ میلی گرم برای مردان و ۱٫۱ میلی گرم برای زنان بالای ۱۸ سال است. زنان باردار یا شیرده هر سن باید هر روز ۱٫۴ میلیگرم مصرف کنند.

چه کسی در معرض خطر کمبود B1 قرار دارد؟

 

  • افرادی که رژیم غذایی ضعیف دارند،سرطان، “بیماری صبحگاهی” در دوران بارداری، جراحی بارداری و همودیالیز، در معرض خطر کمبود تیامین هستند.
  • افرادی که به طور منظم الکل را بیش از حد مصرف می کنند، ممکن است کمبود داشته باشند، زیرا ممکن است از مواد غذایی آنها جذب تیامین نداشته باشد.
  • سندرم Wernicke-Korsakoff یک اختلال است که بر افراد مبتلا به التیام مزمن تاثیر می گذارد. این با کمبود تیامین ارتباط دارد و اگر درمان نشود، می تواند مرگبار باشد.
  • افراد مبتلا به سندرم Wernicke-Korsakoff و کسانی که از الکل دفع می کنند ممکن است تزریق تامین را برای کمک به بهبودی خود دریافت کنند.
  • بیماری های دیگر مانند اچ آی وی می توانند جذب مواد مغذی را کاهش دهند و این می تواند منجر به کمبود ویتامین B1 شود.

 

شرایط نگهداری

  • در حرارت کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد ، دور از نور و رطوبت نگهداری نمائید .
  • دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید .
  • از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری کنید .

 

نکات قابل توصیه

از آنجا که کمبود ویتامین های گروه B به تنهایی شایع نیست، به طور معمول ترکیبی از این ویتامین ها تجویز می شود.
در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو، به دلیل این که زمان زیادی برای تخلیه ویتامین لازم است، نیازی به مصرف نوبت فراموش شده ضروری نمی باشد. دوره درمان مطابق برنامه باید تکمیل گردد.

روش مصرف

روزانه یک قرص همراه و یا بعد از غذا و یا طبق تجویز پزشک مصرف شود.

هشدار مصرف

خانم های باردار و شیرده قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایند.

 

نویسنده: مترجم: زینب بیدمشکی
این نوشته در دانستنی ها ، ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *