دستور تهیه کوکوی گردو با سه روش مختلف

اما غذاهای زیادی وجود دارن که شما می تونید با درست کردن اون ها از خواص گردو بهره مند بشید. حتما از بین انواع غذا با گردو فسنجان رو امتحان کرده اید.
انواع کوکو و کتلت از غذاهای ساده ای هستن که در مدت زمان بسیار کم آماده میشن. تنوع این غذاهای ساده انقدر زیاده که بعضی وقت ها انتخاب رو سخت می کنه. از کوکوهای ساده و همه پسند مثل انواع کوکو سیب زمینی تا کوکوهایی که شاید خیلی ها اون رو امتحان نکردیم، مثل کوکو باقالی. کوکو گردو یکی دیگه از کوکوهای مقوی و ساده ی شمال کشور ماست که میشه به روش های مختلف اون رو درست کرد. از اون جا که درست کردن کوکو تا حدودی سلیقه ایه، شما می تونید کوکو گردو رو هم به شیوه‌ های مختلف تهیه کنید؛ در روش اول می تونید کوکو رو با سبزیجات معطر ترکیب کنید. روش دوم مخصوص کساییه که دوست دارن این غذا رو با گوشت چرخ کرده تهیه کنن. شاید براتون جالب باشه که بدونید، کوکوی گردو رو میشه به عنوان یه صبحانه ی مقوی هم سرو کرد. در روش سوم طرز تهیه کوکو گردو برای صبحانه رو بهتون آموزش می دیم.
اما قبل از این که با طرز تهیه این غذای ساده آشنا بشید، بهتره کمی از خواص گردو براتون بگیم.
گردو سرشار از منگنز، مس، فسفر، منیزیم، آهن و ویتامین های مختلف از جمله B۶ و پروتئینه که سلامت قلب، استخوان ها و به طور کلی بدن رو تضمین می کنه. با مصرف گردو می تونید به جنگ بسیاری از بیماری ها برید و به درمان خیلی از اون ها کمک کنید. اگرچه طبع گردو گرمه و مصرف بیش از اندازه ی اون توصیه نمیشه.
کوکوی گردو با سبزیجات
مواد لازم
گردوی آسیاب شده ۹۰ گرم
سبزیجات (نعنا، گشنیز، جعفری، چوچاق، شوید و کمی برگ سیر) از هر کدام ۱ قاشق غذاخوری
پیاز رنده شده و آب گرفته ۱ عدد کوچک
تخم مرغ ۳ عدد
زردچوبه ،نمک و فلفل به میزان لازم
طرز تهیه
گردوها را با دستگاه آسیاب کن، مخلوط کن و یا چرخ گوشت آسیاب کنید.
گردوهای آسیاب شده را به همراه تخم مرغ، سبزیجات معطر شمالی، پیاز رنده شده، زردچوبه و نمک و فلفل داخل کاسه ای بزرگ بریزید و و خوب با هم مخلوط کنید. برای این کار می توانید از غذاساز نیز استفاده کنید تا مواد کاملا یکدست شوند.
داخل تابه مقداری روغن بریزید. آن را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا روغن کاملا داغ شود.
مایه ی کوکو گردو را داخل روغن داغ بریزید و آن را به طور یکنواخت در تمام سطح تابه پخش کنید. درب تابه را بگذارید و اجازه دهید یک طرف کوکو گردو کاملا سرخ و مغز پخت شود.
پس از آن که یک طرف کوکو گردو سرخ شد، آن را به شکل دلخواه (معمولا مثلثی) برش بزنید. سپس هر برش را برگردانید تا طرف دیگر کوکو گردو نیز سرخ شود. مجددا درب تابه را بگذارید.
زمانی که دو طرف کوکو گردو طلایی رنگ شد، آماده است
********
کوکو گردو و گوشت
مواد لازم کوکو گردو و گوشت
گوشت چرخ کرده و گردو:از هر کدام ۱۰۰ گرم
برنج پخته شده :یک پیمانه
پیاز رنده شده :نصف پیمانه
تخم مرغ :دو عدد
نمک، فلفل و زردچوبه :به میزان لازم
طرز تهیه کوکوی  گردو و گوشت
گردو ها را پودر کنید و به همراه برنج، پیاز و گوشت چرخ کرده کاملا ورز دهید.
نمک، فلفل، زردچوبه و تخم مرغ را به مواد کوکو اضافه کنید و بعد کوکوها را به اندازه شیرینی های گردویی درست کنید و در روغن با حرارت ملایم سرخ کنید.
نکات تکمیلی در مورد کوکو گردو و گوشت
کوکو گردو و گوشت جزو انواع کوکو میباشد.
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۱۵دقیقه.
و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۴۰دقیقه میباشد .
کوکو گردو و گوشت را می توانید در وعده نهار – شام – پیش غذا – سرو کنید .
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان افطار – میل کرد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۴ نفر مناسب میباشد .۲
*******
کوکو گردوی شیرین برای صبحانه
خوردن نان و پنیر و خامه و … در وعده غذایی صبحانه گاهی برای برخی از افراد خیلی تکراری می شود، به همین دلیل آن را حذف می کنند، در حالی که میتوان با “کوکوی گردو” صبحانه ای متفاوت و مقوی را تجربه کرد.
مواد لازم برای ۴ نفر
گردوی آسیاب شده۲ پیمانه
سیب زمینی۱ عدد متوسط
پیاز۱ عدد متوسط
تخم مرغ۸ عدد
بکینگ پودر۱ قاشق چایخوری
نمک۱٫۵ قاشق چایخوری
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
فلفل سیاه۱ قاشق چایخوری
شکر۱٫۵ قاشق چایخوری
روغن به مقدار کافی
دستور پخت
مرحله اول
ابتدا سیب زمینی را به همراه یک لیوان آب داخل یک قابلمه کوچک می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آبپز شود. در ادامه پیاز را با رنده ریز می کنیم و با فشار دست آب پیاز را می گیریم و پیاز آب گرفته را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم.
مرحله دوم
پس از اینکه سیب زمینی پخت، پوستش را می گیریم و آنرا هم رنده کرده و به کاسه حاوی پیاز اضافه می کنیم. در ادامه تخم مرغ ها را اضافه می کنیم و پس از آن گردوی آسیاب شده ( گردو را پودر نکنید ) را به کاسه اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم.
مرحله سوم
در ادامه ادویه ها را به همراه شکر و بکینگ پودر اضافه می کنیم و در حدی که با هم مخلوط شوند مواد را هم می زنیم. توجه داشته باشید که شکر طعم این کوکو را شیرین نمی کند و به هیچ شکر را از مواد آن حذف نکنید.
مرحله چهارم
حالا در یک تابه مناسب مقداری روغن می ریزیم و پس از اینکه روغن داغ شد مایه کوکو را داخل تابه می ریزیم و اجازه می دهیم یک سمت کوکو سرخ شود، سپس آنرا بر می گردانیم تا سمت دیگرش نیز سرخ شود، سپس به همراه نان سرو کنید.
*
عکس از نت
منبع سایت راسخون
گرد آورنده نیما توکلی
این نوشته در غذاهای سنتی و محلی ایران ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *