۲۱ روش عالی برای به چالش کشیدن خود و تغییر سبک زندگی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه

وقتی از به چالش کشیدن خود صحبت می‌کنیم، چه تصویری در ذهن شما شکل می‌گیرد؟ شاید به یاد دنیایی از مشکلات و گرفتاری‌ها می‌افتید و پیش خود فکر می‌کنید که زندگی شما همین الان هم به اندازه‌ی کافی، چالش‌بر‌انگیز است! شاید فکر کنید که دیگر کافی است و نمی‌توانید یک چالش جدید را بپذیرید، احتمالا خسته و حتی کمی عصبی باشید، اما پیشنهاد می‌کنیم که در این قضاوت، عجله نکنید. اجازه دهید به این موضوع از زاویه‌ی دیگری هم نگاه کنیم و جنبه‌های مثبت آن را هم در نظر بگیریم.

واقعیت این است که شما می‌توانید فارغ از نتایج، از هر چالشی که در زندگی با آن روبه‌رو می‌شوید، درس بگیرید. شاید اوضاع آن طور که انتظار دارید پیش نرود، ولی فراموش نکنید که هر درسی که می‌آموزید، شما را به نتایج دلخواه‌اتان، نزدیک‌تر می‌کند. اگر می‌خواهید با این موضوع، ارتباط بهتری برقرار کنید، این مقاله از دیجی‌کالا مگ را از دست ندهید. در اینجا قصد داریم از ۲۱ راه مفید برای به چالش کشیدن خود صحبت کنیم که دید متفاوتی به شما می‌دهد. با ما همراه باشید.

به چالش کشیدن خود یعنی چه؟

پیش از هر چیز باید بدانید که به چالش کشیدن خود، مفهومی عمیق و درونی است، این کار فراتر از این است که فقط مقابل آینه بایستید و با صدای بلند خود را به انجام یک کار چالش‌بر‌انگیز دعوت کنید.

البته این هم می‌تواند بخشی از کار باشد اما نه تمام کار. چون هر چیزی را که با صدای بلند و مصمم بگویید، خیلی بیشتر از کلماتی که در ذهن دارید، به شما کمک خواهد کرد.

با این حال، همان‌طور که به‌زودی خواهید دید، چالش‌ها، بسیار فراتر از کلمات قوی و نیت‌های خوب شما هستند. چالش‌ها، میدان مبارزه‌ای هستند که باید در آن‌ها دست به عمل بزنید، با ترس‌های خود روبه‌رو شوید و سعی کنید از آن‌ها عبور کنید. تردید نکنید که چنین رشدی، ارزش هر تلاشی را دارد.

به چالش کشیدن خود

حالا یک سؤال مهم!

برای به چالش کشیدن خود چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

باید بگوییم که بهترین راه برای به چالش کشیدن خود این است که اقدامی جسورانه انجام دهید که شما را به هدف دلخواه‌اتان، نزدیک‌تر کند. ممکن است این کارها، چیزهایی باشند که قبلا امتحان نکرده باشید، اما به هر حال باید شما را مجبور کنند که از منطقه‌ی امن و راحت خود خارج شوید.

اگر می‌خواهید بدانید که چه کارهایی واقعا چالش‌برانگیز هستند، این معیارها را در نظر داشته باشید. اقدام یا اقدامات انتخابی شما باید در یک یا چند اقدام زیر به شما کمک کند؛

  • مهارت‌های جدیدی را در وجود شما توسعه دهد.
  • باعث شود که از یکی از مهارت‌ها یا استعدادهای خود، به شیوه‌ای جدید و متفاوت استفاده کنید.
  • روابط مهم شما را ترمیم یا تقویت کند.
  • باعث شود که از زمان یا پول خود، بهتر استفاده کنید.
  • باعث شود که خود را بهتر بشناسید.

هدف از به چالش کشیدن خود این است که به شما کمک کند تبدیل به فردی شوید که می‌خواهید باشید. شاید حتی هنوز دقیقا ندانید که به دنبال چه هستید، اما این تردید نباید شما را متوقف کند. مطمئن باشید که در طول مسیر، ابرهای تردید کنار خواهند رفت و شما دیدگاه‌های خیلی بهتری نسبت به خود پیدا می‌کنید.

با این ۲۱ شیوه، خود را به چالش بکشید

چالش‌های زیر را بررسی کنید تا ببینید چه چیزی برای شما چشمگیرتر است. با کاری شروع کنید که کمی شما را می‌ترساند، اما می‌دانید که می‌توانید آن را انجام دهید.

۱. یک عادت روزانه‌ی جدید برای کم کردن فشارهای فکری، ایجاد کنید

نوشتن روزانه

نوشتن وقایع روزانه به شما فرصت می‌دهد تا افکار مزاحم خود را از سرتان بیرون کنید و بتوانید با آن‌ها کنار بیایید. شاید اگر تجربه‌ای در این زمینه نداشته باشید، این کار در ابتدای راه کمی سخت باشد، اما ادامه دهید. حدود یک ماه بعد از اینکه نوشتن چقدر برای شما آسان شده است، تعجب خواهید کرد. به علاوه خواهید دید که فشارهای فکری شما به مراتب، کمتر از گذشته شده است.

۲. درباره‌ی موضوعات دلخواه خود، کلاس بروید

در کلاسی ثبت‌نام کنید که برای شما جذابیت دارد و می‌تواند شما را به زندگی دلخواه و علاقه‌هایتان، نزدیک‌تر کند. لازم نیست این کلاس مربوط به شغلتان باشد، به سرگرمی‌هایی فکر کنید که برای شما لذت‌بخش هستند و باعث می‌شوند گذشت زمان را احساس نکنید. احتمالا در شروع کار، بهانه‌های زیادی به سراغتان می‌آیند؛ بهانه‌هایی مانند نداشتن پول و وقت و انرژی و خیلی چیزهای دیگر، که به گوش همه‌ی ما آشنا است. اما فراموش نکنید که اگر شما واقعا بخواهید وارد این چالش شوید، راه‌های آن هم به سراغ شما خواهد آمد.

۳. زبان جدیدی بیاموزید

فرقی نمی‌کند که قصد سفر به یک کشور خارجی را داشته باشید یا بخواهید با افراد غیر‌فارسی زبان ارتباط برقرار کنید، در هر صورت، هر هفته زمانی را برای یادگیری زبانی که احتمالا از آن استفاده خواهید کرد، اختصاص دهید و به این آموزش پایبند باشید.

۴. یک وبلاگ راه‌اندازی کنید

فکر کنید و ببینید به چه چیزهایی علاقه دارید و هر هفته چیزی در این زمینه، در وبلاگ خود بنویسید. این علاقه‌مندی، هر چیزی می‌تواند باشد؛ از یاد گرفتن یک ساز موسیقی گرفته تا پرداختن به یک هنر خانگی یا حتی افکاری که دوست دارید آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید. شاید تا یک ماه دیگر، از دیدن نتایج این کار شگفت‌زده شوید و با حجم انبوهی از نظرات و دیدگاه‌های مختلف درباره‌ی مطالب خود روبه‌رو شوید. به علاوه، شما به این طریق، دوستان همفکر زیادی پیدا خواهید کرد که در مواقع لزوم می‌توانید روی حمایت و کمک آن‌ها هم حساب کنید.

۵. فضای اطراف خود را پاکسازی کنید

شاید این، یکی از سخت‌ترین چالش‌ها باشد؛ دور ریختن وسایلی که مدت‌ها است از آن‌ها استفاده‌ای نکرده‌اید و شاید هنوز هم به آن‌ها تعلق خاطر دارید. احتمالا دل کندن از آن‌ها برای شما سخت است. اما فکر کردن به جنبه‌های مثبت این کار، انجام این کار را آسان‌تر می‌کند. به این ترتیب، هم محیط اطراف خود را پاکسازی کرده‌اید و هم وسایل شما در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه کار سریع‌تر پیش رود، از روش ماری کوندو استفاده کنید و هر بار بر یک دسته از وسایل، تمرکز کنید. مثلا از جا‌کفشی شروع کنید و بعد از آن به سراغ کمد لباس‌ها، کتاب‌ها و… بروید.

۶. زودتر از خواب بیدار شوید

سحرخیز بودن

این کار هم در شروع، چندان آسان نیست، اما اگر به این برنامه پایبند باشید، نتایج آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد! حداقل نیم ساعت زودتر از خواب بیدار شوید و از این فرصت نیم ساعته، برای یک برنامه‌ی صبحگاهی جدید استفاده کنید؛ برنامه‌ای که به شما انرژی ببخشد و مسیر شما را در رسیدن به اهداف تان، هموارتر کند.

۷. یک عادت مدیتیشن روزانه را شروع کنید

هر روز را حداقل با ۵ دقیقه مدیتیشن شروع کنید و عادتی را ایجاد کنید که بتوانید به‌راحتی آن را حفظ کنید. همچنین، درباره‌ی مزایای مدیتیشن آنچه می‌توانید یاد بگیرید. به علاوه، انواع مختلف آن را امتحان کنید تا بهترین حالت را برای خود بیابید.

۸. یک روال جدید مناسب برای خواب ایجاد کنید

احتمالا تماشای برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی تا دیر­وقت آن‌قدر لذت­بخش است که خیلی دیر متوجه اضافه وزن، خستگی‌­های مزمن و فرسودگی مغز خود می‌­شوید، پس تا دیر نشده، این عادت مخرب را برای همیشه کنار بگذارید و یک روال مناسب، قبل از خواب برای خود ایجاد کنید که خواب راحت شما را تضمین کند.

۹. خودتان را به چالش بکشید که حداقل ۲۰ حرکت اسکوات در روز انجام دهید

ورزش‌های خانگی

روزانه ۲۰ حرکت اسکوات و یا نیم ساعت پیاده‌روی سریع انجام دهید. لازم نیست بیش از توان خود کاری انجام دهید، اما دقت کنید که به آنچه می‌دانید می‌توانید انجام دهید، پایبند باشید تا این کار برای شما به شکل یک عادت در‌آید.

می‌توانید برای برنامه‌ریزی فعالیت‌ها و عادت‌های روزانه‌ی خود، از اپلیکیشن‌های قابل نصب بر روی گوشی استفاده کنید تا با یادآوری‌های آن، از چالش جدید خود غافل نشوید.

۱۰. با یک دوست قدیمی تماس بگیرید

اگر ارتباط خود را با یک دوست قدیمی از دست داده‌اید، سعی کنید او را پیدا کنید و روابط خود را از سر بگیرید. ممکن است بازخوردهای مختلفی در این زمینه بگیرید. ممکن است برخورد دوست شما به گرمی سابق نباشد، اما مهم این است که شما با یک نیت خوب، به تلاش خود ادامه دهید و به دوست خود نشان دهید که هنوز هم برای شما مهم است.

۱۱. روابط خود را تقویت کنید

تقویت روابط

هر هفته زمانی را صرف بهبود و تقویت مهم‌ترین روابط خود کنید؛ مثلا یک گفت‌وگوی صمیمانه با همسر، بچه‌ها و دوستان نزدیک، ایده‌ی خوبی است و می‌تواند در‌این‌باره به شما کمک کند.

۱۲. برنامه‌ی پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری ایجاد کنید

برای صرفه‌جویی یا سرمایه‌گذاری، درصد خاصی از درآمد خود یا مقدار مشخصی از پول را تا پایان سال برنامه‌ریزی کنید و محاسبه کنید که چگونه می‌توانید ماه به ماه و هفته به هفته به این هدف، نزدیک‌تر شوید. مشورت کردن با افراد با‌تجربه به شما کمک می‌کند تا از درآمد خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

۱۳. برنامه‌ای برای مدیریت بدهی‌های خود ایجاد کنید

امسال برنامه‌ای برای کاهش مقدار بدهی‌های خود مشخص کنید و پرداخت‌هایی را که باید هر ماه برای رسیدن به این هدف انجام دهید، محاسبه کنید. شاید راحت‌تر باشید که این کار را با تمرکز بر حذف کارت‌هایی که موجودی کمتری دارند، شروع کنید، اما به هر حال فراموش نکنید که در پایان هر ماه، به این هدف خود متعهد باشید و پرداخت‌ها را پشت گوش نیندازید.

۱۴. مهارت‌های آشپزی خود را گسترش دهید

توسعه‌ی مهارت‌های آشپزی

اگر سبک آشپزی شما «غذای راحت و ارزان و آسان» است، وقت آن است که مهارت‌های آشپزی خود را تقویت کرده و غذاهای جدید را هم امتحان کنید. ایران کشوری است پر از اقوام مختلف با سبک‌های متنوع آشپزی که دست شما را برای انتخاب خیلی باز می‌کند. به علاوه، امتحان کردن غذاهای کشورهای دیگر هم گزینه‌ی بدی نیست و احتمالا تجربه‌های فراموش‌نشدنی زیادی در این چالش خواهید داشت. پس هرچه زودتر دست به کار شوید.

۱۵. خودتان دست به کار شوید و آشپزی کنید

اگر عادت کرده‌اید که همیشه غذای خود را به صورت آماده از رستوران تهیه کنید، وقت آن رسیده که خودتان آستین‌ها را بالا بزنید و غذاهای محبوبتان را در منزل تهیه کنید.

لازم نیست در شروع کار به خود سخت بگیرید، بلکه با یک غذای ساده شروع کنید. به‌تدریج خواهید دید که این چالش جدید چقدر فضای زندگی شما را عوض کرده است.

۱۶. چند دوست جدید پیدا کنید

از اجتماع کوچک همیشگی خود بیرون بیایید و دوستان جدیدی پیدا کنید. پیوستن به کمپین‌های کمک به افراد نیازمند، برنامه‌های هنری، ورزشی و… فرصت این کار را در اختیار شما قرار خواهد داد. به علاوه، امروزه شبکه‌های اجتماعی، کار را به مراتب راحت‌تر کرده‌اند. می‌توانید بر مبنای علایق خود در گروه‌های مختلفی عضو شده و دوستان جدید زیادی پیدا کنید.

۱۷. برای کاری که برای شما مهم است، داوطلب شوید

وقف کردن عملی شایسته است، اما حضور داوطلبانه‌ی شما در زمینه‌ی کار خیری که برای شما مهم است، می‌تواند به مراتب چالش‌برانگیز‌تر باشد. گزینه‌های خود را در نظر بگیرید و چند تماس تلفنی برقرار کنید تا ببینید چه انجمن‌هایی، چه فرصت‌های داوطلبانه‌ای دارند و بیشترین نیازهای آن‌ها چیست.

۱۸. زمان بیشتری را صرف افرادی کنید که به رشد شما کمک می‌کنند

بعضی افراد به زندگی ما رنگ می‌پاشند، می‌توان از آن‌ها الهام گرفت و از حمایت روحی آن‌ها برخوردار شد. بگردید و این افراد را در میان اطرافیان خود پیدا کنید و زمان بیشتری را با آن‌ها بگذرانید. اگر در‌این‌باره به هدف دلخواه خود نرسیدید، نگران نباشید، چون گزینه‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند به رشد روحی شما کمک کنند؛ گزینه‌هایی مثل مطالعه‌ی کتاب‌های خوب، گوش دادن به پادکست‌های مفید و… که می‌توانید از همه‌ی آن‌ها استفاده کنید.

۱۹. یک لیست مطالعه ایجاد کنید و طبق آن پیش بروید

لیست کتاب برای مطالعه

لیستی از تمام کتاب‌هایی که می‌خواهید بخوانید، تهیه کنید. این می‌تواند یک لیست سالانه باشد یا حتی لیستی که به طور مرتب، به روزرسانی می‌کنید. به هر حال، هر ماه‌، یک یا چند بخش از لیست را بخوانید یا گوش دهید. موضوعات مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید تا علایق مختلف خود را کشف کنید و خود را در معرض ایده‌های جدید قرار دهید.

۲۰. یک عادت بد را با عادت بهتر جایگزین کنید

عادت‌ها یک شبه به وجود نیامده‌اند و برای تغییر آن‌ها هم زمان و انرژی لازم است. عادت‌های مضر خود و محرک‌های آن‌ها را بشناسید و ببینید چه ایده‌هایی برای جایگزینی این عادات بد با عادات مفید وجود دارد. مثلا اگر عادت دارید که هنگام اضطراب، ناخن‌های خود را بجوید، شاید بهتر باشد دست‌های خود را مشغول کار دیگری کنید، مثلا چیزی بنویسید یا یک نقاشی بکشید و… این کار، نیازمند تمرین زیاد است اما به‌تدریج به عادات مفید، خو می‌گیرید.

۲۱. یک تابلوی تجسم برای خود ایجاد کنید

فرقی نمی‌کند که این تابلو، شکل فیزیکی داشته باشد یا مجازی، مهم این است که تمام اهداف خود را در آن به تصویر بکشید و آن را هر روز مرور کنید. برای تأثیر بیشتر، می‌توانید از قدرت کلمات استفاده کنید و با جملات تأکیدی و نقل قول‌ها، انرژی خود را برای رسیدن به اهدافتان چند برابر کنید.

سخن آخر

حالا که حداقل ۲۱ روش عالی برای به چالش کشیدن خود می‌دانید، موقع اقدام فرا رسیده و باید دست به کار شوید. از خود بپرسید که کدام‌ یک از این چالش‌ها شما را به اهدافی که در سال گذشته تعیین کرده­اید، نزدیک­‌تر می‌کند؟ مطمئن باشید که هر اقدامی را که انتخاب کنید، نتایجی را با خود به همراه خواهد داشت، شاید این نتیجه، فقط درسی درباره‌ی نحوه‌ی انجام ندادن یک کار باشد، اما به هر حال، این هم یک قدم رو به جلو است که به رشد بیشتر شما کمک می‌کند. از آموخته‌های خود برای حل مشکلات آینده استفاده کنید و بدانید که هر شکست، شما را به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند. فراموش نکنید که هرچه بیشتر خود و تفکر خود را به چالش بکشید‌، سریع‌تر رشد می‌کنید. شاد و پرانرژی باشید.

منبع: liveboldandbloom

این نوشته در مهارتهای زندگی، فوت و فن خانه داری ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *