طرز تهیه گمج کباب به صورت مرحله به مرحله

مواد لازم در طرز تهیه گمج کباب

  • گوشت خورشتی ۵۰۰ گرم
  • سبزی چوچاق ۱ پیمانه
  • گردو آسیاب‌شده ۱۲۰ گرم
  • آب انار ۱ پیمانه
  • رب انار ۴ قاشق غذاخوری
  • پیاز ۲ عدد
  • آب ۱ پیمانه
  • روغن مایع به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

این میزان مواد اولیه در طرز تهیه گمج کباب، برای ۳ نفر مناسب است. در صورتی که قصد دارید این غذا را برای تعداد افراد کمتر یا بیشتری تهیه کنید؛ کافی است مقدار این مواد اولیه را به یک نسبت ثابت، کم یا زیاد کنید.

 گمج کباب خوشمزه با گردو

گمج کباب خوشمزه با گردو

طرز تهیه گمج کباب به صورت مرحله به مرحله

گمج کباب، یک غذای بسیار لذیذ و پرطرفدار در شمال کشور است. اگر طعم غذاهای شمالی با ذائقه شما هم‌خوانی دارد؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذای خوشمزه و مقوی را نیز در برنامه غذایی خودتان قرار دهید. به شما قول می‌دهیم اگر تمامی مراحل پخت را به خوبی رعایت کنید؛ می‌توانید گمج کباب را به بهترین شکل ممکن طبخ کنید و از طعم فوق‌العاده آن لذت ببرید. در ادامه با ما همراه باشید تا با طرز تهیه گمج کباب به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید.

  1. ابتدا گوشت‌‌ها را نه خیلی درشت و نه خیلی ریز خرد کنید. بهتر است قطعات گوشت به اندازه گوشت خورشتی یا گوشت کباب چنجه باشند. (برای طبخ گمج کباب می‌توانید با توجه به ذائقه خودتان از گوشت گوساله یا گوشت گوسفندی استفاده کنید.)
  2. پیازها را رنده کنید و به همراه مقداری روغن در ظرف مورد نظر تفت دهید. پس از اینکه پیازها سبک و طلایی رنگ شدند؛ به آن‌ها کمی زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید.
  3. حال زمان آن است که تکه‌های گوشت را به پیازهای طلایی‌شده اضافه کنید. در این مرحله باید تفت دادن گوشت‌ها را تا زمانی که به خوبی تغییر رنگ دهند و آب آن‌ها کشیده شود؛ ادامه دهید.
  4. اکنون زمان اضافه کردن سبزی چوچاق فرا رسیده است. این سبزی خوش‌عطر را به گوشت‌ها اضافه کنید و سپس سبزی‌ها و گوشت‌ها را تا جایی که تمامی تکه‌های گوشت به سبزی معطر آغشته شود؛ تفت دهید.
  5. در این مرحله، گردوی آسیاب‌شده را به گوشت‌ها اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. سپس آب انار، رب انار و مقدار کافی نمک را به مواد درون قابلمه اضافه کنید.
  6. در مرحله آخر طرز تهیه گمج کباب ، ۱ یا ۲ پیمانه آب درون قابلمه بریزید و بگذارید به آرامی روی حرارت ملایم پخته شود. پس از اینکه آب غذا کم شد و غذا اصطلاحا روغن انداخت، گمج کبابی شما آماده سرو خواهد بود.

همانطور که مشاهده کردید؛ مراحل طبخ گمج کباب شمالی بسیار آسان است. شما می‌توانید در مدت زمان بسیار کوتاهی این غذای خوشمزه را برای وعده‌های ناهار یا شام تهیه کنید و از طعم و عطر شگفت‌انگیز آن لذت ببرید. خوب است بدانید که مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه این غذا، حدود ۱۵ دقیقه و مدت زمان پخت آن ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه است. توجه داشته باشید که مدت زمان گفته شده، کاملا تقریبی است و اگر احساس کردید که غذای شما به خوبی جا نیفتاده است؛ می‌توانید زمان پخت آن را بیشتر کنید.

 گمج کباب غذای رشتی

گمج کباب غذای رشتی

نکات مهم برای پخت گمج کباب حرفه‌ای

  • همانطور که گفتیم، چیزی که در طرز تهیه گمج کباب طعم و عطر غذا را از سایر غذاها متمایز می‌کند، سبزیجات معطر مخصوصی است که در طبخ آن به کار می‌رود. اما اگر در شهر محل زندگی‌تان به سبزی چوچاق دسترسی ندارید، نگران نباشید. شما می‌توانید برای جایگزین این سبزی معطر از مخلوط تره، گشنیز، ترخون و جعفری در طبخ این غذا استفاده کنید.
  • اگر به هر دلیلی به آب انار دسترسی ندارید، می‌توانید به جای آب انار، به همان اندازه رب انار یا انار ساییده‌شده به غذا اضافه کنید. همچنین اگر دوست دارید گمج کباب شما رنگ بهتری داشته باشد، می‌توانید در این مرحله ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی نیز به محتویات درون قابلمه اضافه کنید.
  • این که در مراحل تهیه گمج کباب از رب انار ترش یا ملس استفاده کنید؛ کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. پس حتما مقدار و نوع رب انار استفاده‌شده در غذا را با توجه به ذائقه خودتان تنظیم کنید.
  • در طرز تهیه گمج کباب به شیوه محلی، علاوه بر مواردی که گفتیم از گلپر نیز استفاده می‌شود. اضافه کردن این چاشنی معطر به غذا، طعم بسیار لذت‌بخشی به کباب شما می‌دهد. پس اگر به عطر و طعم گلپر علاقه دارید؛ حتما آن را امتحان کنید.
  • همان طور که می‌دانید گمج کباب، در واقع یک نوع خورش شمالی است. از این رو برای سرو این غذا از پلو یا برنج کته استفاده می‌شود. همچنین به شما توصیه می‌کنیم در هنگام سرو گمج کباب، از گوجه فرنگی کبابی و زیتون پرورده نیز به عنوان دورچین این کباب خوشمزه استفاده کنید.

/limoo.in

این نوشته در غذاهای سنتی و محلی ایران ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *