خورشت آبکی شمالی

سبزی این خورشت متشکل از ۱۵۰ گرم ترش واش، ۳۰ گرم جعفری، ۱۰۰ گرم گشنیز، ۳۰ گرم نعنا، ۵۰ گرم چوچاق و ۳۰ گرم خالواش می باشد که نسبت به ذائقه خود می توانیم سبزیجات را کم یا زیاد کنیم. سبزی ترش واش جایگزین ندارد و باید حتما از این سبزی استفاده شود.تره ۳۰ گرم و برگ چغندر یا اسفناج چند شاخه.

سیر  ۲  تا ۳ حبه متوسط   سیر را هم با سبزی میکسش می کنیم .  کودکوتو  (که  تقربا همون پونه است)   اگر نعناع زیاد باشد تلخ می شود .سبزی های معطر شمال   اگر خشکش بود یک قاشق غذاخوری اگر هم نداشتید اشکالی ندارد. سبزی شمال ۱۰۰ گرم تازه اش ما در لاهیجان چوچاق  و کود کوتو هم که سبزی محلی است می ریختیم

سبزی ها به تعداد نفرات کم و زیاد می شود . مرغ سینه و ران به  میزان دلخواه

که نسبت به ذائقه خود می توانیم سبزیجات را کم یا زیاد کنیم. سبزی ترش واش جایگزین ندارد و باید حتما از این سبزی استفاده شود.

طرز تهیه ترشه آبه خوشمزه و مخصوص به روش سنتی گیلانیطرز تهیه خورش ترش واش، غذای خوش طعم گیلانی - مجله فارسی 1

تخم مرغ ۲عدد.

ترشی به میزان لازم ( اب غوره یا اب نارنج و یا رب الو در صورت در دست نبودن اینا آبلیمو اگر الوچه ترش هم بریزید عالی می شود ( اصلش با آلوچه های ریز و ترش بود)و زردچوبه نمک هم به میزان لازم .

مرغ به میزان دلخواه  می توانید بجای مرغ  از (اردک یا غاز یا بوقلمون )هم استفاده کنید من با بوقلمون درستش می کنم .

بادمجان هم که  اضافه کنید خوشمزه تر و پر ملات تر می شود

طرز تهیه : ابتدا سبزی ها را با سیر بعد از شتن  وآبش را گرفته میکس می کنیم تا حسابی خرد شود و درشت نباشد باید با میکسر درستش کنید قبلا شمالی ها در نمکار که یک ظرف گلی گرد بود می سابیدن .چند تا گوجه فرنگی را هم نصف کرده در روغن سرخ می کنیم و موقع سروش اطراف  خورشت می چینیم.

سبزی را هم  سرخش می کنیم با کمی زرد چوبه  نباید زیاد سرخ شود چون می سوزد و طعم سوختگی می گیرد  کنار گذاشته بادمجانها را هم سرخ کرده و کنار می گذاریم حالا مرغهای تکه شده را هم با زرد چوبه با کمی کره یا روغن سرخ می کنیم  ۲ لیوان اب سرد رویش ریخته می گذاریم بجوشد وقتی کمی مرغها نرم شدن سبزی  و ترشی والوچه را اگر داشتید همه را با هم می گذاریم با حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد وقتی مرغها پختن  خورشت جا افتاد .تخم مرغها را در ظرفی جدا می ریزیم و هم می زنیم  تا خوب قاطی شوند با  چند قطره اب سرد  هم اگر موقع هم زدن داخل تخم مرغ  بریزید بافتهایش بهتر جدا شده و بعد داخل خورشت مان می ریزیم ازین ببعد دیگر هم نمی زنیم تاتخم مرغها خودشان را بگیرند مثل یک صفحه روی آب خورشت بمانند و  یک تکه شوند. وقتی خوب گرفتن  حالا بادمجانهای سرخ شده را داخلش ریخته می گذاریم کمی جا بیفتند  و بپزند حواستان باشد بادمجانها زود له می شوند کمی زود تر خاموش کنید بادجان با حرارت آب می پزد یعد زیرش را خاموش کرده .سروش می کنید  این خورشت با برنج کته عالی می شود .  نوش جانتان  .

نکته : ممکن است هر یک از شهرهای گیلا ن یکجور خاصی درستش کنند این ما ل لاهیجان و لنگرود است حتی ممکن استکه در این شهرها هم گاهی متفاوت درست کنند . پس ایرادی ندارد  حتی ممکن استکه از تخم مرغ هم استفاده نکنند .(زمانیکه مادرم درست می کرد بادمجان توش نمی ریخت  خدا بیامرزدش). من با عشق وخاطره گذشته خانواده ام و خاطرات قشنگش درست می کنم با  یکدنیا عشق

کدبانو: این هم تجربه من بود دوست داشتم به اشتراک بگذارم ما که خیلی از خوردنش لذت می بریم امیدوارم شما دوستان هم درست کنید لذتش را ببیرید  فکر کنم به یکبار خوردنش می ارزد .خوشحالم می کنید اگر برام بنویسد ایا شما هم لذت بردید  .من هم می خوام فردا جایتان خالی درستش کنم بعد از مد تها . نوش جانتان

این نوشته در تجربه, خورشتها, غذاهای سنتی و محلی ایران ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *