علت بی حسی انگشت شست پا بصورت یکطرفه و کامل

 
بی حسی انگشت شست پا

بی حسی انگشت شست پا یکی از اتفاقاتی است که احتمالا برای هر کسی نگران کننده به نظر می رسد. بی حسی انگشتان پا ممکن است بصورت کامل یا از دست رفتن جزیی حس خود را نشان دهد. از طرفی امکان این که آن را به صورت گزگز یا سوزن سوزن شدن احساس کنید، وجود دارد.

شرایطی از جزئی تا جدی می تواند باعث بی حسی کامل یا جزئی در انگشت شست پا شود. اگر چه در برخی موارد، تغییرات جزئی در کفش شما برای رفع مشکل کافی است، اما در مواردی، حمایت پزشکی ضروری خواهد بود.

چه نوک، پهلوها یا کل انگشت شست پا شما بی حس شود، بهتر است از علل آنها اطلاع داشته باشید.

علت بی حسی انگشت شست پا

دلایل بی حسی انگشت شست پا بصورت کلی یا جزئی عبارتند از:

تنگی کفش پا

با وجود این که کفش ها، لباس پاهای شما هستند اما کفش های پاشنه بلند و حتی ورزشی هم می توانند باعث بی حسی بخشی از انگشت شست پای شما شوند.

پا و انگشتان حاوی رگ های خونی، عصب ها و استخوان هستند. اگر انگشتان پا از ابتدای روز در کفش های تنگ به هم چسبیده باشند، گردش خون مسدود شده و مشکلات دیگری را به وجود می آورند. این حالت می تواند باعث کاهش احساس یا تولید حس سوزن سوزن شدن یا گزگز در انگشتان پا شود.

هالوکس لیمیتوس و هالوکس ریجیدوس

این شرایط زمانی رخ می دهد که مفصل شست پا سفت و غیر قابل انعطاف گردد. در بیماری هالوکس لیمیتوس اتصال مفصل با مقداری حرکت اما در هالوکس ریجیدوس به مفصل بدون حرکت اشاره دارد. اگر خارهای استخوانی روی اعصاب فشار بیاورند، بی حسی یا گزگز می تواند ایجاد شود.

نوروپاتی محیطی

بیماری نوروپاتی محیطی به آسیب عصب در هر جایی از بدن به غیر از مغز و نخاع اشاره دارد. این شرایط می تواند باعث بی حسی، ضعف، سوزن سوزن شدن یا درد انگشتان پا و خود پا گردد. چنین وضعیتی می تواند یک یا چند انگشت پا را درگیر سازد. بی حسی ممکن است به تدریج و در طول زمان ظاهر شود و یا در یک پا یا هر دو گسترش یابد.

علاوه بر بی حسی، ممکن است حساسیت شدید به لمس نیز داشته باشید. برخی از افراد با این شرایط حتی بیان می کنند که انگشتان پا و خود پای آنها احساسی مانند پوشیدن جوراب تنگ دارد. دیابت یکی از شایع ترین علل ایجاد کننده نوروپاتی محیطی است اما دلایل دیگر آن عبارتند از:

  • اختلالات مغز استخوان، مانند لنفوم
  • شیمی درمانی (نوروپاتی ناشی از شیمی درمانی)
  • پرتو
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبدی
  • عدم تعادل هورمونی
  • کم کاری تیروئید
  • بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید
  • توده ها یا تومورهای خوش خیم یا بدخیم که رشد کرده یا روی اعصاب فشار می آورند.
  • عفونت های ویروسی
  • عفونت های باکتریایی
  • آسیب جسمی
  • اختلال مصرف الکل
  • کمبود ویتامین B

پینه پا

بونیون یک برآمدگی استخوانی است که در پایه شست پا ایجاد می شود. پینه پا از استخوانی ساخته شده است که از جلوی پا خارج می شود.
بونیون ها باعث می شوند که نوک انگشت شست پا به شدت روی انگشت دوم پا فشار بیاورد. این شرایط اغلب توسط کفش های خیلی باریک یا تنگ ایجاد می شوند.

سرمازدگی

اگر برای مدت طولانی در معرض دمای یخ زدگی قرار بگیرید یا در هوای سرد پایتان خیس شود، احتمال اینکه سرمازدگی در شما رخ دهد، وجود خواهد داشت.

حتی اگر جوراب و چکمه بپوشید باز هم سرمازدگی ممکن است در انگشتان پای شما اتفاق بیفتد. یخ زدگی، وضعیتی با شیوع کمتر که می تواند قبل از سرمازدگی رخ داده و می تواند باعث بی حسی انگشت شست پا شود.

درمان بی حسی انگشتان پا

درمان این شرایط بیشتر به علل ایجاد کننده آن بستگی دارد:

درمان نوروپاتی محیطی

بسیاری از شرایط ایجاد کننده نوروپاتی محیطی، علائم قابل کنترلی دارند. این موارد شامل دیابت و کم کاری تیروئید می گردد.

علت دیگر نوروپاتی محیطی، کمبود ویتامین ها است که امکان پاسخگویی به درمان های خانگی را دارد. ویتامین B6 ماده ضروری برای سلامت اعصاب است. برخی از شواهد حاکی از این است که درمان های طب سوزنی می توانند علائم ایجاد شده توسط نوروپاتی محیطی را کاهش یا حذف نمایند.

درمان بونیون

بونیون یا پینه پا شرایطی است که به راحتی در خانه قابل درمان است. پوشیدن کفش های راحت که با محل پینه سایش نداشته باشد، می تواند به کاهش التهاب و بی حسی کمک نماید. استفاده از کمپرس سرد مانند یخ تا حدودی می تواند کمک کننده باشد. در مواردی استفاده از ابزارهای طبی می توانند به کاهش درد و تسکین بی حسی کمک نماید. در صورتی که این شرایط آزار دهنده باشد، احتمال نیاز به جراحی برای برطرف نمودن آن وجود خواهد داشت.

درمان هالوکس لیمیتوس و هالوکس ریجیدوس

این دو وضعیت برای درمان نیازمند عمل جراحی هستند.

درمان سرمازدگی

سرمازدگی جزو شرایط اورژانسی به حساب می آید که نیازمند رسیدگی فوری است. لباس های خیس و سرد باید از تن خارج شده و با اقلام گرم تر جایگزین شود. برای گرم کردن پاها می توان از حمام آب گرم به مدت ۳۰ دقیقه استفاده نمود.

درمان رینود

توقف سیگار کشیدن می تواند به کاهش علائم بی حسی و به طبع آن رینود کمک نماید. با گرم نگه داشتن و پرهیز از هوای سرد می توان جلوی بروز علائم آن را گرفت.

پیشگیری از بی حسی انگشت شست پا

بدین منظور می توانید اقدامات زیر را به کار ببرید:

  • از پوشیدن کفش های تنگ و پاشنه بلند خودداری کنید.
  • اگر مبتلا به دیابت هستید، از مصرف قند و شکر و الکل خودداری نماید.
  • سیگار کشیدن را متوقف کنید.
  • در هوای سرد، از ملزومات گرم کننده استفاده کنید.
  • منبع:طبینجا
این نوشته در انواع بیماری ها و مشکلات پزشکی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *