قابلمه استیل سوخته را چگونه تمیز کنیم؟

برخی مواقع در اثر حرارت زیاد، فراموشی و از دست دادن زمان ممکن است قابلمه یا ماهیتابه استیل، دچار سوختگی شود؛ با روش‌های پیشنهادی که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم، به راحتی تمامی سوختگی‌ها را از بین ببرید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از آنجا که درخشندگی ظروف استیل در سلامت افراد و زیبایی و جلوه به آشپزخانه بسیار اهمیت دارد، برای از بین بردن سوختگی‌ها و درخشندگی دوباره ظروف باید اصولی عمل کرد و نباید بدون داشتن اطلاعات کافی دست یه کار شد. بطور مثال استفاده از سیم ظرفشویی به جهت کندن سوختگی‌ها کار اشتباهی است و باعث ایجاد خط و خش و کدر شدن ظروف استیل می‌شود. علاوه بر آن انرژی زیادی را از فرد خواهد گرفت، در حالی که میتوان با روش‌های پیشنهادی که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم، به راحتی تمامی سوختگی‌ها را از بین برد.

بهترین روش‌های پاک کردن سوختگی ظروف و قابلمه استیل

برای پاک کردن سوختگی قابلمه‌های استیل روش‌های متعددی وجود دارد. شما میتوانید یکی از چند روش کاربردی زیر را انتخاب کنید:

· ابتدا درون قابلمه مقداری مایع ظرفشویی بریزید و سپس یک لیوان آب ولرم نیز به آن اضافه نمایید. میزان آب بستگی به حجم قابلمه دارد، هرچه حجم قابلمه بیشتر باشد میزان آب نیز بیشتر خواهد شد. سپس ورق دستمال خشک کن را درون قابلمه قرار دهید به طوری که کاملاً تمامی سطح را بپوشاند. پس از گذشت ۱ ساعت تمامی سوختگی‌ها نسبت به قبل سست‌تر شده و براحتی میتوانید با اسکاچ و یا اسفنج آن‌ها را از روی سطح ظرف پاک کرد.

· در روش دوم داخل قابلمه سوخته به میزان مناسب آب ریخته تا تمامی سوختگی‌ها را پوشش دهد. سپس روی شعله گاز روی حرارت ملایم قرار دهید و زمان بدهید تا آب بجوشد. زمانی که آب بجوش آمد ۱ دقیقه صبر کنید و سپس حرارت را خاموش نمایید. یک استکان سرکه به آب جوش اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه زمان دهید تا تمامی سوختگی‌ها به راحتی با اسکاچ پاک گردد.

· یکی دیگر از روش‌های راحت برای از بین بردن سوختگی‌های قابلمه استیل استفاده از جوش شیرین است. در این روش ابتدا جوش شیرین، آب داغ و مایع ظرفشویی را به میزان مناسب و بسته به حجم سوختگی‌ها درست کرده و داخل ظرف اضافه نمایید. به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه مخلوط باید داخل ظرف باقی بماند تا کاملاً خیس بخورد. پس از آن با استفاده از اسفنج و یا اسکاچ تمامی سوختگی‌ها را پاک نمایید.

· در روش دیگری که خیلی هم آسان است میتوانید از جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. ابتدا سرکه و آب را به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید تا تحت حرارت ملایم بجوش آید. پس از بجوش آمدن، آب داخل قابلمه را خالی کرده و روی تمام نواحی سوخته جوش شیرین اضافه کنید و مقداری نیز روی سرکه اسپری نمایید. حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی ظرف باقی بماند و سپس با اسکاچ به راحتی تمامی سوختگی‌ها را پاک کنید.

· در صورتی که در منزل پودر ماشین ظرفشویی موجود دارید میتوانید از این روش نیز برای از بین بردن سوختگی و لکه‌ها استفاده کنید. به این شکل که مقداری از ماشین ظرفشویی را به همراه آب گرم داخل ظرف ریخته و به مدت ۲۴ ساعت زمان دهید تا خیس بخورد. سپس می‌توانید ظرف را بشویید و به راحتی تمامی سوختگی‌ها را پاک کنید.

· در آخرین روش از آب، آبلیمو و نمک برای از بین بردن سوختگی و لکه‌ها استفاده می‌کنیم. به این ترتیب هر سه آن‌ها را با هم مخلوط کرده و داخل قابلمه سوخته بریزید، حجم مواد باید به گونه‌ای باشد که تمامی سوختگی‌ها را پوشش دهد. سپس قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد، پس از آن میتوانید قابلمه را شستشو دهید.

فراموش نکنید که ظروف استیل ظروف بسیار با کیفیتی است که به دلیل ماندگاری و مقاومت آن افرادی زیادی این جنس محصول را ترجیح میدهند. این ظروف را براحتی میتوان با هر نوع مواد شوینده‌ای شست و ظاهر آن بدون هیچگونه آسیبی مانند روز اول درخشان و زیبا خواهد ماند.

طرز استفاده و نگهداری درست از ظروف استیل

قبل از استفاده: برای براق ماندن ظروف استیل نکته‌ای که باید پیش از استفاده در نظر بگیرید این است که ۱ لیوان شیر و ۲ لیوان آب را در ظرف بجوشانید.

زمان استفاده: از هر نوع گازی برای پخت در ظروف استیل میتوان استفاده کرد فقط توجه داشته باشید حرارت را باید طوری تنظیم کنید که خارج از کفه نباشد و با بدنه دیگ تماس نداشته باشد.

طرز شستشو: ظروف استیل بسیار مقاوم است و با هر نوع ماده شوینده‌ای می‌توانید آن را بشویید. در حالت معمول می‌توانید همراه با مایع شوینده و آب ولرم تمامی لکه‌ها را از بین ببرید و در صورتی که دچار سوختگی شده باشد میتوانید طبق موارد گفته شده در قسمت قبل عمل کنید.

منبع: همشهری

 

این نوشته در مهارتهای زندگی، فوت و فن خانه داری ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *