آیا مصرف شیر خشک برای بزرگسالان عوارض دارد ؟

 

عوارض مصرف شیر خشک برای بزرگسالان

شیر خشک همه ما را به یاد نوزادان و کودکان می‌اندازد اما بسیاری از شیر خشک‌ها به طور اختصاصی برای بزرگسالان فرموله می‌شوند تا بتوانند از مزایای موجود در این ماده غذایی بهره‌مند شوند. اصلا چرا بزرگسالان باید به سراغ مصرف شیر خشک بروند؟ شیر خشک منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است اما آیا مصرف آن در دراز مدت می‌تواند برای بدن مضر باشد؟ با مطالعه این مطلب می‌توانید با عوارض مصرف شیر خشک برای بزرگسالان بیشتر آشنا شوید.

چرا بزرگسالان از شیر خشک استفاده می کنند ؟

شیر خشک معمولا ترکیبی از کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین‌ها، ریز مغذی‌ها و مواد معدنی است و بنابراین می‌تواند منبع ایده‌آلی برای تامین کالری و انرژی مورد نیاز بدن باشد. نوزادان در بدو تولد نباید از شیر گاو برای تغذیه خود استفاده کنند زیرا دستگاه گوارش آنها قدرت هضم آن را ندارد. اما بزرگسالان به راحتی می‌توانند به منظور تامین کلسیم و ویتامین D مورد نیاز بدن خود شیر گاو بنوشند. برخی از افراد بزرگسال به دلایل زیر ترجیح می‌دهند تا از شیر خشک به جای شیر معمولی استفاده کنند:

  • شیر پاستوریزه گاو را نمی‌توان به مدت طولانی حتی در یخچال نگهداری کرد اما شیر خشک از زمانی‌که درب قوطی آن باز می‌شود، تا حدودیک ماه قابل استفاده است و دلیلی برای نگرانی در مورد فاسد شدن آن وجود ندارد.
  • بدن برخی از افراد تحمل لاکتوز موجود در شیر گاو را ندارد و بنابراین آنها ترجیح می‌دهند از شیر خشک بدون لاکتوز استفاده کنند تا دچار مشکلات گوارشی نشوند.
  • بر اساس پاره‌ای از تحقیقات و همچنین گزارش‌های مردمی، شیر خشک در مدت زمان کوتاهی می‌تواند به چاق شدن و به ویژه چاق شدن صورت کمک کند. پس افراد لاغر یکی از طرفداران پر و پا قرص شیر خشک هستند.
  • برخی از بدنسازان و ورزشکاران از شیر خشک به عنوان یک مکمل بدنسازی استفاده می‌کنند. شیر خشک اگر درست مصرف شود می‌تواند در عضله‌سازی این افراد مفید واقع شود.
  • در آشپزی و تهیه بسیاری از نوشیدنی‌ها می‌توان از شیر خشک استفاده کرد.
  • شیر خشک با ترکیبات مغذی موجود در خود می‌تواند در ترمیم سلول‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید واقع شود.

شیر خشک

مضرات مصرف شیر خشک برای بزرگسالان

اگر برای تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن خود به مصرف شیر خشک روی آورده‌اید، باید از عوارضی که این خوراکی ممکن است برای شما پیش آورد نیز آگاه باشید. از جمله مهم‌ترین مضرات مصرف شیر خشک برای بزرگسالان می‌توان به چاقی و افزایش وزن اشاره کرد. ممکن است شما با کمبود وزن مواجه باشید و اصلا دلیل شما برای مصرف شیر خشک، چاقی باشد اما مراقب باشید زیرا چاقی نیز عوارضی دارد که ممکن است سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

مضرات شیر خشک

چاق شدن بر اثر مصرف شیر خشک

شیر خشک اغلب حاوی مقادیر بالایی چربی و کربوهیدرات است که در بدن منجر به افزایش وزن خواهد شد. برخی از شیر خشک‌های بزرگسالان ممکن است حاوی مقادیر کمی چربی باشند که در مورد مصرف آنها جایی برای نگرانی نیست اما برخی از انواع دیگر آنها که پرچرب به حساب می‌آیند، حاوی کلسترول اکسید شده هستند و این کلسترول برای بدن بسیار مضر است.

کلسترول اکسید شده چیست ؟

کلسترول اکسید شده نوع بسیار مضری از چربی است که افزایش آن در دیواره رگ‌های خونی خطرات عدیده‌ای را در پی خواهد داشت. شیر خشک‌هایی که از شیر پرچرب تهیه می‌شوند، حاوی مقادیر بالایی از این کلسترول هستند. رسوب و افزایش کلسترول اکسید شده در بدن یکی از مهم‌ترین عوامل بروز ناراحتی‌های قلبی است. هنگامی که کلسترول اکسید شده وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی ممکن است آن را با باکتری اشتباه بگیرد و با آن به مقابله بپردازد. در این حالت در دیواره شریان‌های سرخرگی آماس ایجاد شده و ضخامت دیواره شریان‌‎ها افزایش می‌یابد و در نتیجه بدن مستعد بیماری‌های قلبی می‌شود.

کلسترول اکسید شده

پس به هنگام انتخاب شیر خشک به مقدار چربی آن دقت کنید تا از نوع پرچرب نباشد. همچنین بیش از مقدار توصیه شده روی قوطی محصول از شیر خشک استفاده نکنید. در این زمینه از یک مشاور تغذیه نیز می‌توانید کمک بگیرید تا به صورت دقیق مقدار مصرف شما را مشخص نماید.

کبد چرب

۷۰ درصد از بیمارانی که از کبد چرب رنج می‌برند، چاق هستند. اگر بخواهیم از عوارض مصرف شیر خشک برای بزرگسالان صحبت کنیم، قطعا چاق شدن و افزایش کلسترول مهم‌ترین آنهاست. یکی از عوامل بروز کبد چرب، افزایش کلسترول بد در بدن است. از آنجایی که اکثر شیر خشک‌ها حاوی چربی بالایی هستند، بنابراین بعید نیست که بر اثر مصرف زیاد و مستمر آنها بیماری کبد چرب غیر الکلی به وجود بیاید.

بزرگسالان از شیر خشک استفاده کنند یا نه ؟

با توجه به همه آنچه که عنوان شد، اکنون ممکن است این پرسش پیش بیاد که بالاخره مصرف شیر خشک برای بزرگسالان توصیه می‌شود یا خیر؟ باید بگوییم که قطعا عوارض مصرف شیر خشک برای بزرگسالان خیلی کمتر از مزایای آن است. شیر خشک غنی از مهم‌ترین مواد مغذی برای بدن بوده و می‌تواند حتی در تقویت سیستم ایمنی نیز مفید واقع شود. اما در مصرف شیر خشک به دو نکته توجه داشته باشید؛ اول آنکه حتما از شیر خشک مخصوص بزرگسالان استفاده کنید و دوم آنکه مقدار مصرف خود را به منظور چاق شدن و یا هر هدف دیگر به بیش از مقدار توصیه شده افزایش ندهید. همچنین اگر برای بدنسازی قصد استفاده از شیر خشک را دارید، با مربی خود در این زمینه مشورت کنید.

گفتار آخر

شیر خشک از نظر برخی افراد بسیار لذیذ و از نظر بعضی دیگر طعمی نامطلوب دارد. با این حال تعداد اشخاصی که با اهداف مختلف به دنبال مصرف شیر خشک هستند، کم نیست. چاق شدن و بالا رفتن مقدار کلسترول را عوارض مصرف شیر خشک برای بزرگسالان می‌توان دانست. اما ممکن است اصلا هدف شما از مصرف شیر خشک چاق شدن باشد و از افزایش وزن خود خوشحال نیز باشید. اما باید توجه داشته باشید که شیر خشک را بی‌رویه مورد مصرف قرار ندهید تا سلامتی شما به خطر نیفتد. ضمنا برای چاق شدن راه‌ها و خوراکی‌های بسیار زیاد دیگری نیز هست که توصیه می‌شود زیر نظر متخصص تغذیه از آنها استفاده شود.

 

این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی, نوشیدنی ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *