ورم انگشتان ، شناخت علل و چند روش ساده برای کاهش این ورم

ورم انگشتان دست یکی از مشکلات شایع مربوط به سلامت و زیبایی دستان است که به علل مختلفی ممکن است رخ دهد، زخم، آماس و هر عامل دیگری که باعث تجمع مایعات میان بافتی زیر سطح پوست شود باعث ورم انگشتان می‌شود. بارداری، مشکلات کلیوی یا استفاده از داروهای خاص هم ممکن است باعث این ورم شود. این ورم در هر قسمت دیگری از بدن از جمله دست و پا و انگشتان می‌تواند رخ دهد که درمان خاصی ندارد اما با روش‌هایی می‌توان این بادکردگی و ورم انگشتان دست را کاهش داد.

شناخت علت ورم انگشتان

ورم انگشتان به ناشی از زخم را به سادگی درمان کنید: شناخت علت و عاملی که باعث باد کردن و ورم انگشت شما شده است اولین گام برای درمان این عارضه است. شایع‌ترین عامل در ایجاد این عارضه زخم‌ها هستند، تجمع مایعات از جمله ترکیبات خون در ناحیه زخم شده باعث ورم می‌شوند. برای درمان این عارضه باید از سرد و گرم کردن ناحیه بهره ببرید. سرما باعث کوچک شدن رگ‌های خونی شده و گرم کردن مایعات انباشته شده را عبور می‌دهد. اگر ورم ناشی از زخم بیش از دو هفته به طول انجامد و یا بدتر شده و نشانه‌های عفونت پوستی مشاهده شود بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

علل دیگر باد کردن انگشتان را بشناسید: علل دیگری هم ممکن است باعث ورم انگشتان دست شوند:

  • آلرژی: وقتی بدن شما به چیزی حساسیت نشان دهد موادی به نام هیستامین ترشح می‌کند که باعث ورم در قسمت‌های مختلفی از بدن می‌شوند. برای کاهش این نوع ورم باید از داروهای آنتی‌هیستامین استفاده کنید. اگر نشانه‌های دیگری از آلرژی مثل مشکل در تنفس را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • چاقی: چاقی باعث می‌شود سیستم لنفی بدن آهسته‌تر عمل کند و باعث تجمع مایعات در قسمت‌هایی از بدن از جمله دست و پا می‌شود. در این مورد تنها درمان ممکن کاهش وزن است. به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا وزن خود

    چاقی یکی از علل ایجاد ورم انگشتان

    درمان ورم انگشتان

    انگشتان خود را ورزش دهید: انگشتان خود را در محلی که دچار ورم شده است حرکت دهید تا خون در آن نقطه جریان یافته و مایعات از آن خارج شده و به جریان خون برگردند. این ورزش‌ها به سادگی انجام می‌گیرند و حتی یک تایپ کردن ساده هم می‌تواند ورزش انگشتان دست محسوب شود. خم و راست کردن و باز و بسته کردن انگشتان دست و هرگونه حرکت دیگری باعث کاهش ورم خواهد شد. اگر برای ورزش روتین فرصت ندارید هفته ای ۱۵ دقیقه را به این کار اختصاص دهید. راه رفتن ساده نیز نقش مهمی در افزایش جریان خون در کل بدن از جمله انگشتان دست دارد. به ویژه این کار برای افرادی که از چاقی رنج می‌برند و علت ورم انگشتان آن‌ها نیز چاقی است بسیار مفید است.

    دستان خود را بالا ببرید: گاهی ممکن است ورم به دلیل جریان ناقص خود در دستان رخ دهد که این مشکل با بالا بردن دستان می‌تواند برطرف شود. برای این کار دستان خود را به مدت سی دقیقه بالای قلب خود نگه دارید و به مدت سه تا چهار بار در روز تکرار کنید. حتی پزشکان توصیه می‌کنند موقع خواب دستان خود را روی سینه خود بگذارید تا ورم از بین برود. یک روش دیگر این است که دستان خود را در هم گره کرده و پشت سر به مدت سی ثانیه نگه دارید سپس آن‌ها را تکان دهید، این کار را چند بار تکرار کنید.

    دستان خود را ماساژ دهید: انگشتان ورم کرده خود را با حرکات قوی و مالشی ماساژ دهید تا مایعات انباشته شده جریان پیدا کرده و از بافت انگشتان خارج شود. برای این کار می‌توانید به یک متخصص ماساژ مراجعه کنید البته این کار را خودتان هم می‌توانید در منزل انجام دهید، با انگشت شست و اشاره یک دست از کف دست شروع کرده و تا نوک انگشت را ماساژ دهید، این کار را برای هر انگشت جداگانه تکرار کنید.

    دستکش تنگ بپوشید: دستگش‌های تنگ با فشرده کردن انگشتان کمک می‌کنند مایعات اضافی از بافت انگشت خارج شود.

    مصرف نمک را کاهش دهید: یکی از دلایل ایجاد ورم ر بدن مصرف زیاد نمک است. نمک باعث می‌شود مایعات اضافه در بدن ایجاد شود و قبل از هرجایی انگشتان شما را مبتلا خواهد کرد. پس با محدود کردن مصرف نمک ایجاد مایعات اضافی در بدن را کاهش دهید تا ورم‌هایی که در انگشتان یا قسمت‌های دیگر بدن ایجاد شده است از بین برود. فقط کافی است فست فود و غذاهای شور مصرف نکنید و به غذای خود تنها در هنگام پخت نمک بزنید.

    دمای محیط را تنظیم کنید: یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد ورم در انگشتان دست می‌شود دمای زیاد یا دمای کم محیط است. در دمای متعادل جریان خون در بهترین حالت قرار دارد پس بهتر است همیشه دمای محیط زندگی و محل کار خود را کنترل کنید و آن را در حدود ۱۸ تا ۲۳ درجه تنظیم کنید. از طرف دیگر مطالعات نشان داده است که حمام داغ احتمال ابتلا به ورم و بادکردگی را در قسمت‌های مختلف بدن افزایش می‌دهد. از طرف دیگر دمای پایین هم باعث کبودی و سرمازدگی در دستان شده و باعث ورم انگشتان می‌گردد.

    دارو مصرف کنید: داروهای ادرارآور که باعث دفع مایعات اضافی از بدن می‌شوند در کاهش ورم انگشت دست نقش دارند البته توصیه می‌شود این داروها را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.

    منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)

این نوشته در ورزش و تناسب اندام، تقویت عضلات و اندامها برای حفظ سلامتی و زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *