حرکاتی برای بهبود پارگی مینیسک(قسمت اول)

مفصل زانو به علت تحرک بالا و نقش تعیین‌کننده‌ای که در بیشتر ورزش‌ها دارد، دچار آسیب‌های فراوانی می‌شود. یکی از این آسیب‌های شایع، پارگی مینیسک نام دارد. مینیسک در واقع غضروفی است که در مفصل زانو روی استخوان درشت نی قرار دارد و باعث تسهیل حرکات این مفصل می‌شود. مینیسک‌ها در واقع شوک ناشی از تحمل وزن‌های سنگین وارد بر زانو را جذب می‌کنند.

در صورت پارگی مینیسک، درد زانو و به دنبال آن محدودیت در حرکات بروز پیدا می‌کند. پیچ‌خوردگی زانو بخصوص اگر تحت فشار زیاد باشد، باعث بروز چنین آسیبی می‌شود. در این حالت زانو متورم و دردناک شده و مایع درون آن تجمع می‌یابد. در نتیجه شما قادر نخواهید بود زانو را به طور کامل خم و راست کنید و زانویتان به اصطلاح قفل می‌کند. برای پیشگیری از بروز چنین آسیبی قبل از انجام حرکات ورزشی، خود را گرم کنید و به کمک حرکات زیر زانوی خود را تقویت سازید. فراموش نکنید که این حرکت مربوط به افرادی است که مینیسک آنها آسیب دیده است. به حرکات زیر توجه کنید.

حرکت اول: یک سر کش ورزشی را دور مچ یکی از پاها حلقه کنید و سر دیگر آن را گره زده و لای در محکم کنید. روبه سمت در بایستید و پایی که کش را به دور آن بسته بودید، از زانو خم کنید و عضلات ران را در حالت انقباض نگه دارید. حالا همین پا را از مفصل ران به سمت عقب ببرید و کمی نگه دارید. این حرکت را ۳ نوبت و در هر نوبت
۱۰ بار انجام دهید.

حرکت دوم: روی یک سطح سفت بنشینید و پاهایتان را در مقابل خود دراز کنید. به آرامی پاشنه یک پا را به سمت باسن حرکت دهید و زانو را به سینه نزدیک کنید و مجددا به جای اول برگردانید. این حرکت را ۳ نوبت و در هر نوبت ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

حرکت سوم: کمر خود را روی زمین قرار دهید و یک حوله لوله شده را زیر پاشنه پای آسیب‌دیده قرار دهید؛ طوری که پاشنه پایتان ۱۰ سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین قرار گیرد. عضلات پا را به حالت استراحت در آورید و اجازه دهید که نیروی جاذبه زانوی شما را به حالت صاف در آورد. ممکن است هنگام انجام این حرکت احساس ناراحتی کنید. ۲ دقیقه در همین حالت بمانید. این حرکت را ۳ بار و چندین نوبت در روز تکرار کنید.

منبع: جام جم- المیرا یزدانخواه

این نوشته در ورزش و تناسب اندام، تقویت عضلات و اندامها برای حفظ سلامتی و زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *