خورشت سبزی فسنجان گیلان

مواد لازم:
گردوی چرخ شده:۲۰۰ گرم

سبزی : شامل گشنیز و نعناع ، گشنیز از دو برابر نعناع کمی هم بیشتر
مرغ : به میزان دلخواه (   قدیمی تر ها  در شمال ایران   برای فسنجان و سبزی فسنجان   بجای مرغ بیشتر از بوقلمون ، غاز،  اردک، مرغابی  استفاده می کردند)

نمک، زردچوبه= به مقدار کافی
رب انار یا آب انار به میزان دلخواه – رب انار بهتر است.

سیر : به میزان دلخواه مثلا چند حبه .
طرز تهیه:

سیر و سبزی را باهم خوب میکس کرده  باید حسابی میکس شود. گردو را هم خوب میکس کرده بعد ابتدا گردو  را در قابلمه کمی بدون روغن تفت می دهیم فقط تفت نه سرخ اینکار باعث می شود  گردو زودتر  و بیشترروغن بیندازد. ترشی وزردچوبه راهم با آن مخلوط کرده  آب  به اندازهای که روی مواد را بگیرد  داخل قابلمه می ریزیم   ( آب را زیاد نریزید چون  چند بار  در فواصل پخت بایداز تکه های  کوچک  یخ ا ستفاده کنید در قابلمه اطراف آن تکه های یخ را بیندازید این شوک باعث روغن انداختن  بیشتر گردو می  شود چند بار تگرار کنید خیلی بهتر ااست چون خوب روغن میاندازد ( می توانید کمی با حرات ملایم تاب دهید گردو وپیاز میکس شده را  بعد اب اضافه کنید)و با حرارت ملایم روی شعله بگذارید تا گردو کمی جا بیفتد  بعد   مرغ را اضافه می کنید با حرارت ملایم بپزد تا به  روغن بیفتد.نیم ساعت قبل از برداشتن خورشت سبزی وسیر را که با هم میکس کردیم   با کمی روغن تفت می دهیم نباید زیاد سرخ کنید   آنقدر که آبش گرفته شود  یک کمی بیشتربعد  به خورشت اضافه میکنیم نیم ساعت می گذاریم تا طعم سبزی را بخودش بگیرد .این خورشت فقط باید باحرارت ملایم آماده شود،تا خوب جا بیفتد و ته نگیرد. گاهی هم حتما هم بزنید وگرنه ته می گیرد.
رنگ این خورشت کمی  به سبز ی می زند.
این غذا مخصوص استان  گیلان ومازندران است.- سبزی های این خورشت  شامل، گشنیز، نعناکمی هم پونه(  و سبزی های معطر گیلان ومازندران می باشد  )اگر سبزی شمال نداشتید می توانید با همین ۲ سبزی درست کنید .  گشنیز، نعنا یا پونه  اما نعناع طعمش را بهتر می کند. یا هردو البته نعناع یک چهارم گشنیز باشد چون تلخ می شود)  اگر نعنا ی تازه نداشتید می توانید از خشک شده اش  هم استفاده کنید. حواستان باشد که خشکش را زیاد نریزید. قابل ذکر است که این خورشت در  منطقه گیلان و مازندران تفاوتهایی با هم دارند. در ضمن  لزومی ندارد برای فسنجان و سبزی فسنجان از گردوی اعلا  و درسته و سفید   استفاده کنید .  گردوی کمی تیره هم برای این خورست مناسب است. و حتی کمی خرد هم باشد  اشکالی ندارد چون شما بالاخره می خواهید میکسش کنید  .(همیشه گردو که می خرم سالم و درشت  ترو سفید هایش را جدا کرده در شیشه ای در دار نگه میدارم بعد سر میز ناهار  و صبحانه   برای تزیین  و  خوردن استفاده می کنم). معمولا گردوهای یکم تیره تر روغن بیشتری پس می دهند. امیدوارم برای یکبار هم که شده درست کنید و لذت ببرید . این خورشت با برنج آبکش شده و  زعفران  تزیین شده بسیار خوشمزه و لذیذ است .نوش جانتان

تجربه

این نوشته در خورشتها, غذاهای سنتی و محلی ایران ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

4 Responses to خورشت سبزی فسنجان گیلان

  1. نسی می‌گوید:

    سلام..من ساکن شهر لاهیجان استان گیلانم….سبزی فسنجان غذای اصلی شهر لاهیجان است و خواستم بگم سبزی و چند روز قبل سرخ میکنیم با روغن جامد و دو سه روز در یخچال نگه میداریم…و بهتره در خورشت یخ انداخته بشود تا لیوان اب سرد

  2. adineh می‌گوید:

    با درود :من خودم هم لاهیجانی هستم . و دیپلم را هم آنجا گرفتم . خودم هم تکه های کوچک یخ می ریزم . با عرض پوزش اصلا با روغن جامد موافق نیستم .من تا حد امکان روغن کم استفاده می کنم برای همه ی غذا ها روغن کم مصرف می کنم . در ضمن در این خورشت فقط کمی روغن برای سرخ کردن سبزی استفاده می شود. گاهی هم سبزی رامیکس کرده در فریزر نگهداری می کنم.
    من این مطلب را مدتی پیش گذاشتم . البته بعضی ها آب سرد می ریزند ولی یخ بهتر است.با سپاس

  3. لیلا می‌گوید:

    خلاصه ما چه کار کنیم سبزی را سرخ کنیم یا سرخ نکنیم؟

  4. adineh می‌گوید:

    نه عزیزم منکه نگفتم یا ننوشتم سرخ کنید . احتیاج به سرخ کردن نداردو نوش جانتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *