کوکوی اشپل ماهی( خاویار ماهی سفید یا تخم ماهی سفید)

مواد لازم برای ۴ نفر

اشپل ماهی: یک عدد

تخم‌مرغ: ۴ عدد

سیر: ۳ حبه(یا برگ سیر تازه : ۱ قاشق)

پیاز: یک عدد متوسط

سبزی کوکو خرد شده: ۱۰۰ گرم(جعفری وشوید  بیشتر باشد)

نمک، فلفل، زرچوبه و پور تخم گشنیز به مقدار لازم

روغن مایع: ۳ قاشق غذاخوری

آرد ذرت: ۱ قاشق غذا خوری سر پر (در صورت تمایل یا آرد دیگری که میزان آن کمتر باشد

طرز تهیه‌: بعد از شستن اشپل ماهی پوست نازک روی آن را گرفته باید رگه های آباره ن هم گرفته شودو در کاسه‌ای می‌ریزیم و با چنگال بافت‌های آن را از هم جدا می‌کنیم. تخم‌مرغ،‌( تخم مرغ ها را هم در کاسه ای جدا خوب می زنیم بعد چند قطره آب سرد در آن ریخته دوباره هم می زنیم بعد داخل مایه ی کوکو می ریزیم) سیر رنده شده( با برگ سیر سبز خرد شده )، پیاز رنده شده، سبزی خردشده، نمک، فلفل ، زردچوبه وپودر تخم گشنیز  (آرد ذرت )ر ا به تخم ماهی اضافه می‌کنیم. مواد را خوب با چنگال هم می‌زنیم تا کاملا با هم مخلوط شده و به صورت رقیق درآید تابه  را چرب می‌کنیم و روی حرارت می‌گذاریم تا داغ شود. مایه کوکو را داخل تابه ریخته در آن را می‌بندیم   ابتدا حرار ت  را برای چند لحظه بالا آورده  وقتی صدای  سرخ شدن آن شنیده شد  حرارت را  ملایم می کنیم  این کار باعث پف کردن  کوکو می شود.  با حرارت ملایم یک روی آن سرخ شد  کوکو را برمی‌گردانیم تا روی دیگرش سرخ شود. در نهایت کوکو را در ظرف مورد نظر می‌گذاریم.

اشپل ماهی، منبعی سرشار از مواد مغذی

از آنجا که غذاهای دریایی کمتر در خطر مواد سمی و آلاینده هستند پزشکان مرتب ما را به مصرف غذاهای دریایی برای ۲ یا ۳ وعده در هفته توصیه می‌کنند.

حتما تا به حال کلمه خاویار را شنیده‌اید. خاویار همان تخم ماهی است که از ماهی‌های خاویاری تولید می‌شود، اما به دلیل قیمت بالا کمتر در دسترس است. خوشبختانه از تخم ماهی‌های دیگر بخصوص تخم ماهی سفید یا اشپل ماهی می‌توانید یک غذای دریایی خوشمزه درست کنید.

اشپل ماهی یک لغت گیلکی است و به بخشی از ماهی اطلاق می‌شود که قبل از تخم‌ریزی ماهی آن را به صورت بهداشتی از شکم ماهی خارج کرده و در غذا مصرف می‌کنند. اشپل ازجمله غذا‌هایی است که ارزش غذایی بالایی دارد. معمولا در شمال کشور آن را با پلوکباب، زیتون پرورده، باقالی و مغز گردو مصرف می‌کنند یا با آن کوکو تهیه می‌کنند یا  سرخ می‌کنند.غذای ما آماده است .حال با کارد برشهای لوزی به آن زده ونوش جان کنید.

اشپل هم مانند ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، پروتئین، چربی، ویتامین B، A، D، E و املاح معدنی ید و فسفر است؛ همچنین تخم ماهی می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی، اعصاب و ساختمان بافت عصبی و عضلانی بدن شود. پس کسانی که بر اثر بیماری بدن آنها ضعیف شده می‌توانند با مصرف آن نیروی از دست رفته را دوباره به دست بیاورند.

تخم ماهی به دلیل داشتن اسید‌های چرب اشباع نشده می‌تواند از افسردگی، بیماری قلبی ـ عروقی و سکته مغزی جلوگیری کند.

اشپل ماهی را به خاطر داشتن کالری زیاد و مقوی بودن می‌توان به عنوان یک وعده غذایی مصرف کرد. در این صورت افراد چاق باید در مصرف آن احتیاط کنند.

گرد آورنده : کدبانو

این نوشته در دلمه ،کوکو، رولت ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *