درد صبحگاهی پاها، نشانه‌ای از اختلال در خونرسانی بدن

 آقایی ۴۵ ساله است که هر روز صبح پس از بیدار شدن از خواب هنگامی که پاهایش را روی زمین می‌گذارد تا از روی تختخواب بلند شود، ناگهان درد شدیدی را در پاها و بخصوص قسمت مچ پا احساس می‌کند.

به همین علت مجبور است چند دقیقه‌ای در حالت ایستاده به دیوار تکیه دهد تا بتواند به آرامی راه برود. این وضعیت صبح‌ها شدت بیشتری دارد و در طول روز با از سرگیری کار و فعالیت روزانه از شدت آن کاسته می‌شود. از آنجا که این موضوع موجب نگرانی بیمار شده، به پزشک مراجعه کرده تا راهکار مناسبی برای حل این مشکل بیابد.

توصیه‌هایی از زبان پزشک

با توجه به شرح حال بیمار می‌توان این وضعیت را ناشی از ایجاد اختلال در خونرسانی از بخشی از بدن به بخش دیگر دانست. به نظر می‌رسد علائم و نشانه‌هایی که بیمار از آنها صحبت می‌کند، موقتی باشد که بیمار تنها هنگام بیدار شدن از خواب پس از تغییر وضعیت از حالت خوابیده به حالت ایستاده با آن مواجه می‌شود. البته این علائم می‌تواند طیف گسترده‌ای از عوامل مختلف مانند کاهش گردش خون در نتیجه تحرک نداشتن تا عوامل جدی‌تر مانند آسیب‌دیدگی عصب‌های حرکتی را دربرگیرد. در حقیقت کاهش حجم خون در گردش یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین عللی است که موجب می‌شود، فرد هنگامی که پس از چند ساعت بی‌تحرکی ناگهان فعالیت روزانه را آغاز می‌کند، با درد و ناراحتی در پاها مواجه شود. اکسیژن مورد نیاز قسمت‌های مختلف بدن از طریق گردش خون تامین می‌شود و چنانچه به دلیل ثابت ماندن اعضای بدن، بی‌حرکتی یا تحت فشار قرار گرفتن اعضا برای مدت زمانی نسبتا طولانی اکسیژن کافی به آنها نرسد، بی‌حس می‌شوند و هنگام تغییر وضعیت درد شدیدی احساس ‌‌شود. گاهی نیز کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی موجب بروز عوارض مشابه می‌شود. افزایش وزن و نداشتن تحرک کافی نیز می‌تواند به مفاصل زانو، مچ‌ها و همچنین مفصل ران که وزن بدن بر آنها تحمیل می‌شود، فشار زیادی وارد کند که در این صورت فرد هنگام ایستادن درد شدیدی را در این مفاصل احساس می‌کند. در چنین شرایطی، انجام فعالیت‌های ورزشی طبق یک برنامه زمان‌بندی شده مشخص می‌تواند تا حد زیادی عوارض و پیامدهای ناشی از آسیب‌دیدگی مفاصل را کاهش دهد.

به‌طور کلی افرادی که پس از تغییر وضعیت و بخصوص هنگام بیدار شدن از خواب با دردهای مفصلی مواجه می‌شوند، بهتر است برای آزمایش دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنند تا بررسی و آزمایش‌های لازم برای تشخیص علت اصلی مواجهه با این محدودیت روی آنها صورت گیرد؛ چرا که گاه، این علائم از نخستین نشانه‌های ابتلا به آلزایمر، پارکینسون، آسیب‌دیدگی اعصاب محیطی و همچنین ابتلا به ناهنجاری‌ها و اختلالات خواب است.

منبع: جام جم- دکتر نوشین محمودیان


این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی, ورزش و تناسب اندام، تقویت عضلات و اندامها برای حفظ سلامتی و زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

2 Responses to درد صبحگاهی پاها، نشانه‌ای از اختلال در خونرسانی بدن

  1. شبنم می‌گوید:

    دختری هستم ۳۵ ساله که از خواب بیدار میشود در ناحیه مچ پا وساق پا درد احساس میکنم که کم کم با راه رفتن درد کاهش میاید علتش همون کاهش گردش خون؟ شبها هم هنگام خواب گاهی پاها مور مور یا بیخوذی میکنند تا به حال کم خونی یا فقر اهن نداشتم
    باید چی کار کنم ورزش یا رزیم خاصی اگر مد نظرتان هست توضیح دهید
    با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *