غذاهایی که کالری منفی دارند!

تغذیه و تناسب اندام
کالری واحدی برای اندازه‌گیری انرژی است که معمولا برای بیان میزان انرژی حاصل از سوخت و ساز غذاها به کار می‌رود. یک کالری برابر ۱۸‌/‌۴ ژول است. در واقع هر غذایی دارای میزانی از انرژی است که بر اثر سوخت و ساز آن در بدن آزاد می‌شود و هیچ ماده غذایی به جز آب پیدا نمی‌شود که انرژی نداشته باشد و عاری از کالری باشد، اما گاه اصطلاح کالری منفی برای برخی غذاها به کار برده می‌شود که البته ریشه در عملکرد بدن برای استفاده از این غذا‌ها دارد.

واقعیت آن است که برای هضم و جذب برخی از خوراکی‌ها در دستگاه گوارش، به صرف انرژی زیادی نیاز است یا به عبارت بهتر بدن باید سختکوشانه کار کند تا بتواند کالری این غذا‌ها را استخراج کند و به مصرف برساند و در نهایت میزان انرژی‌ای که بدن صرف هضم و جذب آن غذا می‌کند از میزان انرژی حاصل از سوخت و ساز آن غذا در بدن بیشتر است. به همین دلیل است که این غذاها به غذاهای با کالری منفی معروف شده‌اند. با این تفاسیر شما هرچه بیشتر از این غذاها بخورید، وزن بیشتری هم از دست می‌دهید.

به طور کلی هر غذایی که مصرف می‌کنیم حاوی مواد مغذی است که می‌تواند شامل کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد. ویتامین‌های موجود در غذای ما به عنوان تحریک‌کننده آنزیم‌ها در بدن نقش دارند و با فعالیت خود آنزیم‌های بدن را برای واکنش‌های سوخت و ساز بدن آماده می‌کنند. به این ترتیب می‌توان گفت ویتامین‌ها به طور غیرمستقیم در آزاد کردن کالری غذا‌ها سهم دارند. غذاهای کالری منفی معمولا حاوی مقادیر کافی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که آنزیم‌ها را برای شکستن و تجزیه کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها آماده می‌کند و به این ترتیب غذاهای کالری منفی اثر دیگر خود را در افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن بر جا می‌گذارند.

بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها دارای کالری منفی هستند. بنابراین می‌توانید میوه‌ها و سبزیجاتی مانند مارچوبه، چغندر، هویچ، کدو سبز، توت‌فرنگی، تمشک، کرفس، خیار، اسفناج، تربچه، کاهو و… را به هر اندازه که می‌خواهید بخورید و لذت ببرید. از بین میوه‌ها نیز سیب، زغال‌اخته، طالبی، گریپ‌فروت، لیمو، انبه، آناناس، هلو، تمشک، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، نارنگی، شلغم، هندوانه و… در عین حال که خوشمزه و شیرین‌اند کالری منفی هستند.

در واقع این رژیم بر این اصل استوار است که برای کاهش وزن تنها لازم است مقدار کالری را که در طول روز می‌سوزانید نسبت به کالری دریافتی کمتر باشد. تنها این اصل مهم برای کاهش وزن کافی است و در این صورت شما می‌توانید از همه مواد غذایی بهره ببرید و به کاهش وزن خود نیز در مدتی کوتاه امیدوار باشید.منبع :جام جم نگار رسومی


این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی, دانش تغذیه - وعده غذایی, سلامتی و رژیم غذایی-بهداشت و سلامت تغذیه ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

4 Responses to غذاهایی که کالری منفی دارند!

  1. roya می‌گوید:

    سلام به نظر من میوه هایی مثل هندوانه طالبی نباید زیاده روی کرد

    • adineh می‌گوید:

      بادرود
      نظر شما کاملا منطقی است در هیچ موردی نباید افراط کرد .همه چیز در حد متعادل خوبست و جواب می دهد.

  2. ندا فروتن زاده می‌گوید:

    میخواهم لیست تمام غذاهایی که کالری منفی دارند را بدانم – با تشکر

    • adineh می‌گوید:

      با تشکر و درود
      سعی میکنم در وبلاگم از این نوع غذاها استفاده کنم در ضمن من پژشک یا متخصص تغذیه نیستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *