آشنایی با روش تهیه ترش سماق – غذای محلی مازندران

سماق خاصیت درمانی دارد و برای سلامت اندام‌ها مفید است اما همانند زعفران مصرف زیاده از حد آن مضر میباشد.

سینه مرغ:۲ تا۳ عدد

سبزی خورشت: ۵۰۰ گرم

پیاز: ۲ عددترشه سماق

لوبیا قرمز: یک فنجان

آبغوره: یک فنجان

سماق: ۵ قاشق غذاخوری

غوره: یک فنجان

سیر: ۵ حبه

نمک: مقدار لازم

طرز تهیه:

* سیرها و پیازها را ریز خرد کنید و درون روغن تفت دهید تا نرم شوند سپس سینه‌های مرغ، ۳ قاشق سماق و نمک اضافه کنید و با حرارت ملایم به مدت ۱۵- ۱۰دقیقه تفت دهید تا رنگ مرغ‌ها تغییر کند.

* پس از تغییر رنگ مرغ‌ها می‌توانید لوبیاها را بهمراه ۴ لیوان آب اضافه کنید، حرارت را زیاد کنید تا خورشت شروع به جوشیدن کند سپس حرارت را کم کنید و به مدت ۲ ساعت بگذارید خورشت بپزد.

* سبزی‌ها را ریز خرد کنید و درون روغن به مدت ۱۰ دقیقه سرخ نمائید ، یک قاشق سماق را به سبزی‌های سرخ شده اضافه کنید و خوب مخلوط نمائید سپس از روی حرارت بردارید.

پس از ۲ ساعت و زمانی که لوبیاها نرم شدند میتوانید سبزی‌ها تفت خورده را بهمراه آبغوره و غوره‌ها و یک قاشق باقی مانده سماق را اضافه کنید ، تمام مواد را به آرامی مخلوط کنید و با حرارت کم اجازه دهید خورشت جا بیفتد ( به روغن بیفتد ) سپس با برنج سرو نمائید.

نکته‌ها: سبزی این خورشت همانند خورشت قورمه سبزی شامل ( تره ۱۵۰ گرم + جعفری ۱۵۰ گرم + گشنیز ۱۰۰ گرم + اسفناج ۵۰ گرم + شنبلیله ۵۰ گرم ) است ، البته اصل این غذا با سبزی معروف شمال ( سبزی مرغ ترش ) تهیه می‌شود اما اگر در دسترس ندارید از ترکیب سبزی‌های گفته شده استفاده کنید.

سماق را بیش از اندازه نریزید چون خورشت شما تلخ مزه خواهد شد ؛ در صورتی که غوره در دسترس ندارید می‌توانید مقدار آبغوره را ۲ برابر کنید.

تغذیه > غذای اصلی- همشهری آنلاین:

این نوشته در خورشتها, غذاهای سنتی و محلی ایران ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *