باقالی قاتق

مواد لازم برای ۴ نفر:( تصاویر زیر نشان دهنده باقلا قاتق  با باقلاهای مختلف در صورت نبودن باقلای اصلی پاچ باقلا)

پاچ باقلا یا با قلای   تازه ۴۰۰ گرم.اگر لوبیای خشک کشاورزی بود ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم.
روغن ۲ قاشق غذا خوری- اگر با کمی کره هم همراه باشد
تخم‌مرغ به تعداد افراد
سیر ۳ حبه (بدلخواه )
شوید تازه  ۳ قاشق غذاخوری،اگر شوید تازه در دسترس نبود ۱ قاشق پر شوید خشک زیاد ریز نباشد.
نمک و زردچوبه، فلفل سیاه  به میزان لازم.(باشوید تازه خوشمزه تر می شود)و فلفل را در انتهای پخت اضافه کنید.اگر برگ سیر  ریز خرد شد ه هم استفا ده کردید از حبه های سیر کمتر و یا اصلا نریزید چون ممکن است تند شود. من معمولا از هردو استفاده می کنم ولی از هر کدام به میزان کمتری یا یکی را  بیشتر.

 

طرز تهیه: پاچ باقلا ها  را پوست بکنید (اگر از لوبیای خشک استفاده می‌کنید آن‌را با آب گرم   ۲۴ سا عت خیس کنید  اگر  در این مدت باز هم پوستش جدا نشد کمی آب گرم با نمک زیاد در آن  ریخته بگذارید کمی بماند تا پوستش راحت جدا شود. می توا نید این کار را تا زمانیکه لوبیا خوب خیس نخورده تکرار کنید). روغن و کره  را نیز در ظرف مورد نظر که معمولا گمج است  گرم کنید. سیرها یا درسته (حبه ای ) یا  خلالی کرده و سنتی آن اینستکه سیر را درسته اضافه می کنند. (می توانید کمی هم برگ سیر تازه را ریز خرد کرده  همراه شوید در آن بریزید )  همراه با باقالا،شوید وزردچوبه تفت دهید.  پس از کمی  تفت دادن نباید زیاد سرخ شود چون خشک می شود  آب سرد روی آن می‌ریزیم و درش را می گذاریم  تا بپزد بعضی اوقات ممکن است لوبیا زیاد لعاب داشته باشد و  سر برود پس حواستان باشد کمی  کمی در را کج بگذارید تا اگر خواست سر برود سریع درش را بر داشته دوباره بگذارید..  از اول آب زیاد نمی ریزیم اگر آب کم بود کمی آب جوش اضافه می کنیم مدت پخت باقالی بسته به دیر یا زود پزی آن داردو باید دقت کنید تاباقالی بپزد ولی له نشود.قبل از ریختن تخم مرغ نمکش را اضافه کنیدبعد یکربع  تا ۱۰ دقیقه مانده به برداشتن خورشت تخم‌مرغ‌ها را یکی‌یکی در کاسه می‌شکنید و هر دانه را جداگانه داخل خورشت با فاصله می‌ریزید. تخم‌مرغ‌ها باید درسته در خورشت قرار بگیرد  تا همانطور پخته شود.

در این مدت پخت  تخم مرغ  نباید خورشت را هم زد چون تخم مرغ بریده بریده می شود و شکل اصلی خود را از دست می دهد. بعد از پخت تخم مرغ  که زرده تخم‌مرغ‌ها سفت شد غذا آماده است. این غذا نباید زیاد آب داشته باشد. می‌توانید این خورشت  خوشمزه را با کته و ماست یا ترشی میل بفرمائید.(در شمال کشور با ماهی شور که روی برنج کته در کاسه ای  ماهی شور راگذاشته و دم کرده اند می خورند ،ماهی شبیه بخار پز می شود). این خورشت را میتوان از باقلای تازه که  بهار در بازار است (که با آن باقلی پلو درست می کنند)دو تا پوست آن را کنده بعد نصف کرده هرباقلا چهار قسمت می شود مثل خلالی درشت ( البته اینوع باقلا را معمولا کمتر درست می کنند و حالت سنتی ندارد) بجای آن با   لوبیای کشاورزی خشک ویا   لوبیای تازه شمال که معمولا در پاییز به بازار می آ ید باقلا قاتق  درست می کنند. این هم برای شمالی های عزیزو فرزندان گل شان و هر آنکس که غذای شمالی دوست دارد.  نوش جانتان

تجربه


این نوشته در غذاهای سنتی و محلی ایران ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

5 Responses to باقالی قاتق

  1. elham می‌گوید:

    salam merci az in veblageh besyar mofid va khsteh nabashid behetoon migam omidvaram hamishe movafagh va pirooz bashid man ke az hamehyeh ghesmathash lezat bordam besyar aliiiiiii bood.

  2. nasim می‌گوید:

    به به دهنم آب افتاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *