Coffee

قهوهقهوه درختچه‌ای همیشه­ سبز و بی خز­ان، به ارتفاع پنج تا هفت متر است. برگ‌هایی به شکل بیضی، کشیده، نوک تیز و دم‌برگ­های براق و لیز دارد. گل­هایش سفید به صورت گروهی و فشرده، پهلوی برگ‌ها ظاهر می‌شود. میوه‌ی آن از دانه‌ی فندق کوچک‌تر است. تخم‌مرغی شکل است و پوستش به رنگ قهوه‌ای تیره یا قرمز تیره است. از پوست فندق نازک‌تر است و در زمان رسیدن در آن دو عدد دانه‌ی قهوه است که از یک طرف به شکل تخم‌مرغ و از طرف دیگر تخت است که وسط آن شیاری مانند شیار گندم دیده می‌شود. دانه‌های قهوه به رنگ سبز زیتونی است. این درخت بومی حبشه بوده تا آنکه به سایر مناطق آفریقا برده شده و اکنون در بعضی از مناطق گرم زمین مانند کشورهای عربی و آمریکای جنوبی آن را پرورش می‌دهند و به بازارهای جهانی صادر می‌کنند.

قهوه طبیعت سرد و خشک دارد.

قسمت مورد استفاده: میوه

روش برشته کردن قهوه‌ی خام به سبک سنتی در منزل:

 برای این منظور  قهوه­ی با کیفیتی را تهیه و به این موارد توجه کنید. قهوه دانه‌ای سخت و سنگین است که  اگر خوب و صحیح برشته شود هر صد گرم آن تقریباً نصف می‌شود. قهوه باید به طور کامل برشته کنید و حتی بسوزانید تا تغییر رنگ بدهد و سبک و ترد  شود. برای این که قهوه­ی دلخواه را به دست آورید مقدار دو برابرِ قهوه­ی خام نمکِ نرم در ­تابه بریزید و بعد قهوه را به آن اضافه کنید. روی شعله ملایم‌ بگذارید و بدون یک لحظه مکث به طور مرتب آن را هم بزنید تا آنکه قهوه یکنواخت و یکرنگ و سبک و پوک شود به طوری که اگر آن را میان انگشتان ماساژ دهید نرم شود و راحت از هم بپاشد. در پایان کار قهوه‌ها را در صافی درشت بریزید تا آنکه نمک از قهوه جدا شود سپس آسیاب کرده و مصرف نمایید.

پرخوابی(کم شدن خواب): یک قاشق قهوه­ی نرمِ آسیاب­شده و دو برابر آن شکر را در یک فنجان آب جوش حل کنید و در ظرف مخصوص قهوه­جوش بریزید بعد آن را روی شعله‌ی کم بگذارید و مرتب هم بزنید تا آنکه یک یا دو دقیقه بجوشد. پانزده دقیقه آن را دم کنید. آماده­ی نوشیدن می‌شود. البته می توان برای افرادی که نیاز به تمرکز و مطالعه دارند مناسب دانست.

از بین بردن بوی سیر از دهان: دو عدد قهوه­ی برشته شده را در دهان خوب بجوید.

اسهال: قهوه‌ی خام را نرم بسایید و یک قاشق مرباخوری از آن را با یک فنجان آب جوش به مدت پانزده دقیقه دم کنید و بعد از صاف کردن به کودکی که اسهال شدید دارد بخورانید.

کندی ادرار: با توجه به اینکه قهوه ادرار آور است توصیه می شود دم کرده‌ی قهوه را در روز یک یا دو مرتبه بنوشید.

مسمومیت بر اثر مواد مخدر مخصوصا تریاک:  قهوه‌ی دم­کرده بنوشید.

زخم‌های شدید و کهنه: قهوه‌ی بوداده را آسیاب کنید و روی محل بپاشید.

تب شدید: روزانه یک فنجان دم­کرده‌ی بنوشید.

سردرد: قهوه‌ی خام را نیم‌کوب و یک قاشق مرباخوری از آن را با یک فنجان آب جوش به مدت پانزده دقیقه دم کنید. صاف­کرده­ی آن را بعد از غذا بنوشید.

سوختگی با آتش یا آب جوش: قهوه‌ی آسیاب شده را برشته کنید و روی محل‌ها بپاشید.

درد چشم( بر اثر سرماخوردگی): یک قاشق قهوه را کمی بجوشانید. بعد دو طرف صورت را بدون پوشاندن سر و صورت بخور دهید. روزی یک یا دو مرتبه تا بهبودی این کار را ادامه دهید.

خستگی روزانه: یک فنجان قهوه‌ی دم­کرده بنوشید.

سنگ کلیه : قهوه به دلیل مقدار سه برابری کافئین نسبت به چای و نوشابه های کولا باعث دفع مرتب ادرار و در نتیجه باعث جلوگیری از تشکیل سنگ و همچنین دفع سنگ و شستشوی کلیه ها می شود

چربی سوز و لاغر کننده(کاهش وزن) : قهوه به دلیل اینکه باعث افزایش سوخت و ساز بدن و همچنین اثر ادرار آور داشته باعث کاهش وزن و در نتیجه چربی سوزی می شود . از دم کرده قهوه روزانه دو بار یک نوبت صبح و یک نوبت عصر یک فنجان بنوشید.

تسکین درد و خستگی عضلات افراد ورزشکار : نوشیدن یک فنجان قهوه دم کرده قبل از هر فعالیت ورزشی باعث طوللانی تر شدن مدت زمان فعالیت ورزشی شده و باعث کاهش خستگی و درد عضلات در افراد ورزشکار می شود.

افراد مستعد به دیابت :‌مصرف دم کرده ی قهوه به صورت دو بار در روز البته بدون شکر خطر ابتلا به دیابت را در افرادی که مستعد به دیابت هستند کاهش می دهد  

رفع سلولیت(از بین بردن چربی های پهلو ، شکم و ران ها ) : یک قاشق غذاخوری قهوه را با یک استکان آب جوش دم کرده سپس با نیم استکان ماست مخلوط و روی محل های مورد نظر بمالید و با پلاستیک فریزر به مدت ۱ الی ۲ ساعت ببندید سپس پلاستیک را برداشته و محل را با آب گرم بشویید

 نکات مهم:

  • قهوه نیروی جنسی را کم می‌کند.
  • قهوه برای ریه مضر است و تنگی نفس می‌آورد.
  • قهوه باعث نفخ و سردرد می‌شود.
  • باعث بالا رفتن کلسترول میشود
  • تپش قلب را بالا می برد
  • برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند مضر است.
  • در دوران بارداری با احتیاط مصرف شود.
  • اگر قهوه را موقع خواب میل کنید خواب را مختل و ایجاد کابوس می‌کند.
  • http://hakimtehrani.com
این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی, سلامتی و رژیم غذایی-بهداشت و سلامت تغذیه ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *