چند روش ساده برای سلامتی زانوها

چند روش ساده برای سلامتی زانوها

در این مقاله چند روش جهت جلوگیری از افزایش درد در زانو به شما پیشنهاد می کنیم. توجه نمایید انجام ورزش های تقویت زانو برای کاهش درد بسیار موثر هستند.

 

بالا و پایین رفتن از پله ممنوع
بالا و پایین رفتن از پله‌ها ممکن است موجب تشدید درد و آسیب به زانوها شود، زیرا دلیل بروز این عارضه در جوانان بیشتر وجود مشکلات مربوط به کشکک یا به اصطلاح مفصل کشکک رانی است که به دلیل وارد آمدن فشار روی این ناحیه ایجاد شده است. اصطلاح علمی این ضایعه «کندرومالاشیا» به معنای آسیب غضروف مفصل کشککی رانی است.اگر به تازگی دچار این درد شده‌اید نگران نباشید، زیرا با درمان‌های حمایتی و رعایت یکسری اصول دردهای شما برطرف خواهد شد اما باید فشاری را که بر این ناحیه وارد می شود تا حد امکان کاهش دهید.
اگر چاق هستید رژیم بگیرید
اگر اضافه‌وزن دارید، در اولین فرصت به متخصص تغذیه مراجعه کنید، زیرا کاهش وزن می‌تواند از میزان فشاری که روی مفصل زانو وارد می‌شود، تاحد زیادی کم کند. به عبارتی با این کار نیروهایی که طی فعالیت‌های روزانه به مفصل‌تان وارد می‌شود، کمتر خواهند شد. علاوه بر این با کاهش فشار بر این مفصل احتمال بروز بسیاری از آسیب‌ها بر ناحیه زانو مانند ساییدگی نیز کم می‌شود.
روی صندلی بنشینید
اگر زانودرد دارید، بهتر است از نشست و برخاست روی زمین به ویژه چهار زانو نشستن اجتناب کنید. توصیه می‌شود روی مبل یا صندلی بنشینید. در مواقعی که ناچار به نشستن روی زمین هستید، باید پای خود را دراز کنید؛ در غیر این صورت روند پیشرفت این بیماری تسریع خواهد شد. البته بهتر است از صندلی‌ها و مبل‌هایی که ارتفاع بیشتری دارند، استفاده کنید؛ به‌خصوص از صندلی‌هایی که دسته داشته باشند، تا هنگام بلند شدن از آنها کمک بگیرید و فشار کمتری به زانوهایتان وارد شود.
در خشکی و آب پیاده‌روی کنید
انجام برخی ورزش‌ها می‌تواند به کاهش درد شما کمک کنند؛ فعالیت‌هایی که عضلات اطراف زانو به ویژه عضله چهارسر ران را تقویت می‌کنند. بهترین ورزش، راه رفتن در آب -آب‌درمانی- است. راه رفتن در آب باعث می‌شود بدون وارد آمدن فشار روی مفصل، عضلات اطراف زانو تقویت شوند. پیاده‌روی و شنا هم بسیار مفید هستند.البته پیشنهاد می‌شود به جای انجام ۳۰دقیقه پیاده‌روی مداوم، سه بار در طول روز و هر بار حدود ۱۰دقیقه این کار را انجام دهید، حتی در صورت امکان می‌توانید این زمان‌ها را در قالب زمان‌های پنج دقیقه‌ای تقسیم کنید تا در مجموع میزان پیاده‌روی شما به ۳۰ دقیقه برسد.
داروهای ضددرد و التهاب هم اثر دارند
استفاده از برخی داروها به ویژه داروهای ضددرد و التهاب می‌تواند در کاهش درد مفصل زانو نقش موثری داشته باشد. زیرا این داروها نه‌فقط خاصیت ضد‌درد دارند، بلکه تورم و التهاب را نیز کاهش خواهند داد. توجه داشته باشید در بسیاری از موارد، علت دردهای مختصری که در ناحیه مفصل زانو احساس می‌شود، وارد شدن ضربه یا انجام حرکات اشتباه بوده و پس از گذشت مدتی با مصرف داروهای ضددرد و ضدالتهاب به تدریج این مشکل برطرف خواهد شد.البته گاهی اوقات این دردها به دلایل دیگری مانند پارگی رباط‌‌ها و آسیب جدی زانو ایجاد می‌شوند که نیاز به درمان جدی‌تری دارند.

زانوهایتان را بالا نگه دارید
در صورتی که می‌خواهید در خانه استراحت کنید، بهتر است برای اینکه درد مفصل زانوی شما کمی ‌تسکین پیدا کند با گذاشتن بالش زیر زانو یا میان دو زانویتان، تا حدی زانوها‌ی خود را بالا نگه دارید. قرار گرفتن زانو در سطحی بالاتر از بدن موجب می‌شود نیروی جاذبه زمین، مقدار مایعات جمع شده در بافت صدمه دیده را کاهش دهد. در نتیجه میزان ورم در این بخش از بدن کمتر خواهد شد. ضمن اینکه این کار خستگی را نیز از تن شما دور می‌کند.
کلینیک  آنلاین فوق تخصصی  روماتولوژی
این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی, ورزش و تناسب اندام، تقویت عضلات و اندامها برای حفظ سلامتی و زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *