درمان‌ های خانگی برای زانو درد

زانو درد مشکلی است که اغلب به دلیل فرسودگی زانو ایجاد می‌شود. این ناراحتی در هر فردی از سالخورده، تا میان‌سال و کودکان ممکن است دیده ‌شود. البته زنان بیش از مردان مستعد ابتلا به این مشکل هستند.

ناحیه‌ی درد زانو متغیر است. منشاء درد زانو می‌تواند از هر یک از استخوان‌هایی که در زانو به هم می‌رسند ( استخوان ران، درشت نی و نازک نی) ، یا از کشک زانو،  رباط‌ها ، یا غضروف‌ها باشد. درد ممکن است منطقه‌ای باشد یا در کل زانو پخش شود. شدت درد نیز از کم تا بسیار شدید تغییر می‌کند.

علت درد زانو ممکن است مربوط به ضعف استخوان‌بندی، یا فرسودگی ناشی از کهولت باشد. دلایل دیگر عبارتند از شکستگی، جراحات عضلانی یا غضروفی، دررفتگی زانو ، آرتروز، لوپوس و بیماری‌های مزمن دیگر باشد.علاوه بر درد ممکن است خشکی زانو، ورم قابل‌توجه، قرمزی و التهاب، بیحسی در پا و مشکل در ایستادن یا راه رفتن وجود داشته باشد.

البته نباید اجازه دهید که این درد شما را از انجام کارهای موردعلاقه‌تان بازدارد. شما با روش‌هایی بسیار آسان و ساده در منزل می‌توانید درد زانو را کاهش دهید. این درمان‌ها بیشتر برای دردهای متوسط مناسب است که در اثر زیاد کار کشیدن از زانو، کم تحرکی آن یا بکارگیری نامناسب ایجاد می‌شود. البته برای کاهش درد ناشی از فرسودگی یا آرتروز نیز مفید است.

۱.کمپرس سرد : بهترین و ساده‌ترین روش برای کاهش درد و تورم زانو است.سرما باعث تنگ شدن رگ‌های خون، کاهش جریان خون در ناحیه‌ی درد و در نتیجه، کاهش تورم می‌شود.

به این منظور چند قطعه یخ را در یک حوله‌ی نازک بپیچید و به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بر محل درد قراردهید. این کار را دو تا سه بار در روز تا بهبودی درد انجام دهید. می‌توانید از کمپرس سرد و گرم به طور متوالی نیز برای کاهش دردهای مزمنِ زانو استفاده کنید.

۲٫سرکه سیب : به دلیل خاصیت قلیایی که دارد به حل کردن رسوبات و مواد سمی که در زانو انباشته شده‌اند کمک می‌کند. علاوه بر این، به بازگشت لغزندگی مفاصل کمک می‌کند و در نتیجه درد کاهش می‌یابد و تحرک بیشتر می‌شود. به این منظور دو قاشق چایخوری سرکه سیب را با دو فنجان آب تصفیه شده مخلوط کنید. این محلول را در طی روز بنوشید و این کار را تا بهبودی کامل انجام دهید. می‌توانید دو فنجان از سرکه سیب را به وان آب داغ بیافزایید و زانوها را هر روز به مدت ۳۰ دقیقه در آن قرار دهید. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و همان مقدار روغن زیتون را با هم مخلوط کنید و با استفاده از آن روزی دوبار زانو را ماساژ دهید، این کار را باید تا رفع درد تکرار کنید.

۳٫فلفل قرمز : فلفل قرمز حاوی ماده‌ای به نام کاپسسین است که در بدن شبیه به مسکن عمل می‌کند. کاپسسین حس گرما ایجاد می‌کند و درد را کاهش می‌دهد. به این منظور دو قاشق غذاخوری پودر فلفل قرمز را با نصف فنجان روغن زیتون مخلوط کنید. از این مخلوط روزی دو بار و به مدت دو هفته در محل درد زانو بمالید. همچنین می‌توانید یک چهارم یا نصف فنجان پودر فلفل قرمز را به یک فنجان سرکه سیب بیافزاید و به مدت ۲۰ دقیقه بر محل درد قراردهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا تورم کاهش یابد. از ژل ۰٫۰۱۲۵ درصد کاپسسین نیز می‌توانید استفاده کنید.

۴٫زنجبیل : اگر درد زانو در اثر آتروز، کشیدگی عضلانی یا جراحت باشد، زنجبیل درمان خوبی برای رفع درد است. اثربخشی زنجبیل در این مورد، مربوط به وجود یک ماده ضد التهابی در آن است. تکه‌ی کوچکی از زنجبیل را در یک فنجان آب بگذارید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و مقدار کمی عسل و آب لیمو به آن بیافزایید. دو تا سه فنجان از این محلول را روزانه تا بهبودی درد میل کنید. همچنین می‌توانید محل درد را با روغن زنجبیل ماساژ دهید.

۵٫زردچوبه : اثر ضددرد دارد. زردچوبه حاوی ماده‌ای به نام کورکومین است که اثر ضدالتهاب دارد و آنتی‌اکسیدانی قوی است که به کاهش درد کمک می‌کند. علاوه بر این مرکز ملی داروهای تکمیلی و جایگزین (NCCAM) گزارش می‌دهد که زردچوبه ممکن است روند پیشرفت روماتیسم مفصلی که خود یکی از دلایل درد زانوست را کند سازد. به این منظور نصف قاشق غذاخوری زنجبیل و همان مقدار زردچوبه را در یک فنجان آب بریزید و به مدت ده دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و مقدار کمی عسل به آن بیافزایید و دوبار در روز میل کنید. یا یک قاشق زردچوبه را در یک لیوان شیر بجوشانید و با کمی عسل شیرین کنید و روزی یکبار میل کنید. راه دیگر استفاده از کپسول‌های ۲۰۰ یا ۲۵۰ میلیگرم زردچوبه به میزان سه بار در روز است. این درمان‌ها را تا بهبود درد ادامه دهید.

توجه: زردچوبه ممکن خون را رقیق کند. در واقع این درمان برای کسانی که داروهای رقیق‌کننده مصرف می‌کنند مناسب نیست.

۶٫ لیمو. برای کاهش دردهای آرتروزی مفید است. اسید سیتریک موجود در لیمو به حل کردن بلورهای اسید اوریک در بعضی از انواع آرتروز کمک می‌کند. به این منظور یک لیمو را به قطعات کوچک برش دهید و آنها را در یک دستمال نخی بپیچید و آن را در روغن کنجد گرم بغلطانید، سپس آن را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی محل درد زانو قراردهید. این کار را هر روز تا بهبودی درد انجام دهید. نوشیدن آب لیمو رقیق شده با آب نیز صبح پیش از صبحانه مفید است.

۷٫روغن خردل : ماساژ با روغن خردل گرم می‌تواند به رفع درد و بهبود گردش خون در ناحیه درد کمک کند. به این منظور دو قاشق غذاخوری روغن خردل را داغ کنید. یک حبه سیر را خورد کرده و در آن تف دهید تا برشته شود. بگذارید سرد شود و روغن را صاف کنید. با استفاده از این روغن به طور دورانی محل درد را ماساژ دهید. زانو را با یک دستمال ببندید و با حوله‌ی گرم به مدت چند دقیقه کمپرس کنید. این کار را دوبار در روز به مدت دوهفته انجام دهید.

۸٫تخم شنبلیله : طبیعت گرم دارد و برای بهبود درد زانو ناشی از آرتروز بسیار مفید است. به این منظور یک قاشق چایخوری از تخم شنبلیله را در آب تصفیه شده به مدت یک شب بخیسانید. صبح روز بعد آب را خالی کنید و دانه‌ها را بجوید. همچنین می‌توانید به اندازه‌ی یک مشت دانه را برشته کنید، سپس آسیا کنید. پودر را در یک شیشه دربسته نگه دارید و هر بار یک قاشق چایخوری از آن را با مقداری آب مخلوط کنید، طوریکه به شکل خمیری درآید. به مدت ۳۰ دقیقه روی محل درد قراردهید. سپس با آب گرم بشویید. این درمان را به مدت یک هفته، دوبار در روز انجام دهید.

۹٫روغن اکالیپتوس : خاصیت تسکین دهندگی دارد و به بهبود درد کمک می‌کند. ۵ تا ۷ قطره روغن اکالیپتوس را با همین مقدار روغن نعناع مخلوط کنید. سپس دو قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن بیافزایید. این مخلوط را در بطری سربسته و تیره‌، و دور از نورخورشید نگه دارید. هر زمان که در زانو احساس درد می‌کنید، محل درد را با این روغن ماساژ دهید. آنقدر ماساژ دهید تا مطمئن شوید روغن کاملاً جذب پوست شده است.

۱۰٫نمک سولفات منیزیوم : منیزیوم به عنوان یک آرام بخش عضلانی، کاهش دهنده‌ی مایعات اضافی بدن، کاهش دهنده تورم و التهاب و درد شناخته می‌شود. به این منظور نصف فنجان از نمک سولفات منیزیوم را در وان آب داغ بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه در آن غوطه ور شوید. چند نوبت در هفته این کار را انجام دهید.

 

در طی درمان و به منظور نتیجه‌گیری سریعتر، بهتر است اقدامات پیشگیرانه زیر را نیز دنبال کنید:

 

  • سعی کنید اضافه وزن خود را کاهش دهید.
  • کفش مناسب و اندازه بپوشید، از پوشیدن کفش پاشنه دار بپرهیزید.
  • ورزشهایی که بر زانو فشار وارد می‌کنند انجام ندهید
  • مکمل‌های امگا۳ و منیزیوم را بطور منظم استفاده کنید.
  • روزانه حداقل ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید.
  • با نظر کارشناس، ورزش‌های تقویت زانو انجام دهید.
  • سیگارنکشید، زیرا اثر مسکن‌های گیاهی را کاهش می‌دهد.
  • آب بیشتری بنوشید.
  • پاها را بالاتر از سطح بدن قراردهید تا ورم و دردشان کاهش یابد.

http://fa.parsiteb.com

این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *