نکات پخت برنج، نکات تهیه پلو

یکی از اصلی ترین غذاهای ایرانی پلو و چلو است که باید در پخت آن دقت زیادی به کار برد. با ما همراه باشید تا این نکات مهم و کلیدی را به شما آموزش دهیم.

نکات پخت برنج,نکات پخت برنج ایرانی,نکات طبخ برنج,نکات مهم پخت برنج,نکات مهم در پخت برنج,نکات پخت پلو,نکات ریز پخت برنج,اصول پخت برنج,نکات پخت چلو,نکات مهم در پخت پلو

نکات پخت برنج

اولین نکته مهم،  تهیه وانتخاب برنج خوب است ، خصوصیاتی که باید یک برنج خوب و مرغوب داشته باشد خوش عطر،  بدون خرده ، باریک، بلند یکدست و رنگ آن کمی زرد و زیر دندان سفت و محکم باشد . شکننده هم نباشد . مسلما این نوع برنج گرانتر بوده ولی ارزش کار پخت را می افزاید . نکته بعدی طرز شستن و خیس کردن برنج است .

برای اینکه برنج شما سفید شود می توانید چند قاشق ماست، داخل ظرف برنج درحال جوشیدن بریزید.

اگر برنج شما بیش از حد معمول جوش خورده بود می توانید ۲ – ۳ قاشق غذاخوری آب لیمو به آن اضافه کنید تا برنج شما خراب نشود.

 پخت برنج برای خانم های کارمند :
خانم هایی هستند که بیرون از خانه کار می کنند و وقتی ظهر به خانه می آیند، فرصت پختن برنج را ندارند، و یا این که دوست ندارند از شب قبل برنج آماده کنند. این گونه افراد از این روش می توانند کمک بگیرند: صبح یا شب قبل برنج را آبکش کنند البته کمی آن را خشک بردارند، سپس ته دیگ برنج را آماده کرده و برنج را داخل قابلمه بریزند و قابلمه را داخل یخچال قرار دهند، ظهر برنج را کمی آب و روغن دهند و آن را دم کنند تا سالاد را آماده کنند برنج هم دم کشیده است.

از بین بردن بوی سوختگی برنج

 یک تکه نان روی برنج قرار دهید و موقع کشیدن، نان را بردارید.

یک عدد پیاز را پوست کرده و در داخل برنج فرو کنید، پیاز بوی سوختگی را خود به خود می گیرد.

از بین بردن شوری برنج

اگر قبل از آبکش کردن برنج متوجه شدید که برنج شما شور شده، موقع آبکش کردن برنج آب بیشتر روی برنج داخل آبکش بریزید. اگر بعد از آبکش کردن برنج متوجه شوری آن شدید، دیگر چاره ای برای برطرف کردن شوری آن ندارید؛ مگر این که خورش را بی نمک درست کنید.

خوشمزه تر شدن شوید پلو

برای این که شوید پلوی شما خوشمزه تر شود، می توانید از ادویه مخصوص پلو که سبزرنگ است و ( در عطاری ها موجود است) استفاده کنید؛ بعد از آبکش کردن برنج کمی ادویه لابه لای برنج بپاشید.

بهترین راه رنگ دادن زعفران به پلو

برای این که زعفران شما بهتر رنگ بدهد، می توانید از روش زیر کمک بگیرید: درون یک استکان کوچک به مقدار مورد نیاز زعفران ساییده بریزید و دو قاشق غذا خوری آب جوش به آن اضافه کنید. بعد از این که برنج را آبکش کردید و داخل قابلمه ریختید، استکان حاوی آب و زعفران را در برنج فرو ببرید و دم کنی را روی قابلمه بگذارید. با دم کشیدن برنج، زعفران هم دم می کشد و بهتر رنگ می دهد.

نکات دیگر:

۱-برای خوشرنگ شدن زعفران در ابتدا آن را کاملا نرم  کنید و یک قاشق چایخوری زعفران ساییده را  در نصف استکان آبجوش بریزید ویک ساعت آن را روی بخار کتری قرار دهید .

۲- در صورتی که بخواهید ته دیگ خوبی تهیه کنید بهتر است برای سبزی پلو از برگ کاهو و برای شیرین پلو و مرصع پلو و زرشک پلو با مرغ از لواش و برای ته چین از مخلوط زرده تخم مرغ و ماست و زعفران و برای طبخ ماکارونی از حلقه های سیب زمینی استفاده کنید.

۳- برای تهیه زرشک پلو، چون زرشک لطیف بوده و سریع می سوزد بهتراست پس از داغ شدن روغن، زرشک را کمی تفت داده و بلافاصله شکرو کمی آب را به آن اضافه کنید تا زرشک حالت مربایی به خود بگیرد .

۴- برای اینکه برنج زودتر دم بدهد یک تکه پلاستیک تمیز وکلفت روی برنج می اندازیم.

۵- روغن روی برنج اگر کره یا روغن حیوانی باشد خوش طعم تر می شود.
امیدواریم با رعایت این نکات، از آشپزی و دستپخت خود لذت کافی را برده و لحظات خوشی را در کنار خانواده سپری کنید.

http://www.akairan.com

۱-تجربه کدبانو : بهتر است ماست را بصورت دوغ در آورده بعد به برنج  در حال جوش اضافه کنید تا تکه های ماست دیده نشوند.این کار باعث شوک به برنج و قد کشیدن آن می شود. یا آب سرد یا آب یخ.

۲ –-تجربه کدبانو :   شوید پلو   به آن زیره  پودر شده اضافه می کنید و چند حبه سیر ریز خرد شده  یا برک سیر خرد شده لای  به لای آن بریزیداز ابتدا  به آبش هم کمی زردچوبه اضافه می کنم.

 ۳ –تجربه کدبانو : برای زعفران ابتدا در ظرف کوچکی  کمی زعفران ساییده بریرید بعد  روی زعفران داخل شیشه تکه های کوچک یخ ریخته داخل یخچال  بگدارید تا یخش آب شود و همزمان یک زغفران خوشرنگ هم  اماده می شود . به امتحانش می ارزد .

۵تجربه کدبانو : برای ته دیگ بهتراست  ماست کمی سفت و یا کیسه ای باشد و آب نداشته باشد. می توانید ماست مورد نیاز را در یک صافی بریزید تا آبش برود و  سفتر شودبا  کمی  زعفرن آب شده اگر دوست داشتید کمی کنجد هم به آن اضافه کنید.

۶- تجربه کدبانو : زرشک را ابتدا  پاک کنید تا سنگ ریزه نداشته باشد بعد در کاسه ای ریخته و  آب  سرد رویش بریزید  چند دقیقه بماند تا شن های آن ته نشین شود بعد در صافی بریزید وکج کنید تا اب اضافی ان خارج شود حال در ظرف مورد نظر ریخته کمی شکر هم به آن اضافه کرد و تفت دهید  نه اینکه سرخ کنید باید حرارت پایین باشد چون زرشک زود می سوزد و سیاه می شود حال که اب آ ن تمام شد شعله را خاموش کرده بدلخواه کمی کره به ان اضافه کنید و به ارامی هم بزنید در حالیکه  زرشک گرم  است  حال یک زرشک خوشرنگی بدست می اید که موقع سرو به آن زعفزان و  برنج  اضافه کرده مخلوط کنیدیا  دیگر مخلفاتی  که دوست دارید.  من تا کنو ن نایلکس نگذاشتم  بهتر است از نایلکس استفاده نشود چون ممکن است بدیواره قابلمه بچسبد  وبرنج بو بگیرد.

تجربه کدبانو: نوش جانتان

این نوشته در تجربه, چلو ُ پلو ،کته ، ته دیگ هاو ته چین ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *